För jävligt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Måste det bli 18.000:- ?

(nu hoppas jag att det blir det. MINST!)

Jag menar, oavsett vad Heliac får ihop så skänker vi väl pengarna till de stackars pensionärerna?
Självfallet.

Blir det en tusing är det ju inte värt tycker jag, men visst blir det 15000 så kan man ju skicka över kuvertet.
Tycker faktiskt att om det blir en tusing borde det gå till typ den som röstats fram till mest hatade medlemmen som tröst. :brynad

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Hoj
kastrerad
Blir det en tusing är det ju inte värt tycker jag, men visst blir det 15000 så kan man ju skicka över kuvertet.
Tycker faktiskt att om det blir en tusing borde det gå till typ den som röstats fram till mest hatade medlemmen som tröst. :brynad

Att inte få ihop 5000+ på ett forum med 35000+ kontot är för mig helt främmande. Blir det dessutom 5000 så är det ju 5000 mindre för dem att sakna så tycker precis som Dr.Bike att självklart så ska vi ge pengarna oavsett om det blir 18k eller inte till de stackars pensionärerna.

850 views, 600 spänn :va

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:tummenupp
Klart man sätter in en hundring åt dom.

1) harvest 100:-
2) Calmanders 100:-
3) _Johansson_ 100:-
4) Jonathan 100:-
5) Heliac 100:-
6) Dr.Bike 100:-
7) Gixxlito 100:-
8) MACAMI 100:-
9) Markus 100:-
10) Kakan 100:-

Visst är de dumt å ha pengarna i en låda hemma men hur många av era far och mor föräldrar ha inte de :va
De litar inte på banken av nå mysko anledning. Så de är inte de första och heller inte de sista som blir rånade på stora summor hemma.
MEN att dom ska behöva betala nån annans skatte skuld är ju helt sjukt och då till råga på allt de som stal pengarna av dom :mad: Staten är ju en underbar sak ibland :huvet

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
ok, att de har en möjlighet att ljuga, men ponera att det är sant då? isåfall är det två rejält gamla pensionärer som får betala et åar unga idioters skatteskulder. pengarna var ju som jag sa knappast tjuvarnas! hade tjuvarna lånat pengar lite överallt och sen blivit återbetalningsskyldiga hade jag hållit med dig oich sagt att staten skulle fått sina pengar först, men då hade de fan fått betala med sina egna pengar och inte med andras!

Jag tror inte att gamlingarna ljuger och jag tycker också det är för jävligt att de drabbas. Men om man funderar lite på varför reglerna ser ut som de gör, så kanske det blir något mindre upprörande, inte bara för mig utan kanske också för dig och andra.

Anledningen till att pengarna skall vara avkilda och identifierbara för att någon skall ha bättre rätt till dessa är att det annars skulle vara enkelt för en oärlig person att freda sina kontanta tillgångar mot legitima krav från olika fordringsägare. Tänk Dig att tjyvarna i det aktuella fallet lagförs och att det fastställs att de ha en skuld på 18000 kr till gamlingarna. Gamlingarna kan därmed bevaka sin fordring via kronofogden. Ponera nu att det visar sig om tre år att tjyvarna helt plötsligt har en väska full med pengar som emanerar från en helt ärlig aktieaffär. Pengarna tillhör alltså tjyvarna. Nu slår kronogogden till och mäter ut pengarna för skulden till gamlingarna. Om vi inte hade haft de regler som kräver att pengar hålls avskiljda och identiferbara för att de skall anses tillhöra en tredje man, hade det ju i denna situation räckt med att en av tjyvarnas kompisar på någorlunda rimlig grund hade gjort gällande att pengarna var hans. Då hade gamlingarna inte fått betalt nu heller. Reglerna på det här området gynnar alltså alla fordringsägare som vill ha betalt av en betalningsovillig gäldenär. Sen kan man ju fråga sig om det är riktigt att staten skall vara särskilt gynnad ifråga om skatteskulder.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Och: Jag FATTAR inte hur många som kan läsa den här tråden, utan att bidra!
(kolla lässtatistiken!)
Jag kan inte svara för andra men jag kan förklara varför jag inte bidrar!
Om vi ser oss runt i världen så finns det hur många goda saker, sorgliga historier, orättvisor och tragiska livsöden som förtjänar stöd. Ekonomiskt eller på något annat sätt.

Jag kan inte hjälpa alla, eller ens en bråkdel av de jag själv i mitt eget hjärta skulle vilja hjälpa. Jag har gjort mina prioriteringar, jag ger mina bidrag till personer eller saker som jag har valt ut. Jag är säkert en kall och cynisk person och har aldrig givit till något som har startat som en snyfthistoria i kvällspressen och kommer troligen inte att göra det framöver heller. Jag vägrar helt enkelt konsekvent att låta Aftonbladet eller Expressen styra mitt engagemang och jag är väl medveten om hur snabbt alla sådana här historier blåser över och att allt snart är tillbaka i samma trall som innan.

Men all heder till alla de som engagerar sig och en stor eloge till Heliac som inte bara snackar utan agerar och visar omtanke!:födelseda

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Förmodligen har pensionärerna slitit ihop de där stålarna och sedan lagt dom i byrån eftersom "man gjorde så förr i tiden" alternativt att dom vill ha stålarna lättillängliga bara.

I vilket fall är det sjukt att staten snor åt sig av deras ihoptjänade pengar för att betala ett par svins skulder som ändå inte verkar bli helt betalda även efter detta.

Jag håller med Dr. MewtoSykel, allt handlar om prestige idag och alla jävlar har det jäkligt bra egentligen, förutom de flesta gamlon som lever rätt snålt.
Och att då bli bestulen och dessutom vara tvungen att hjälpa ett par svin med deras skulder skulle svida hårt om det var jag iaf.

Svartjobb ftw! Yihaa!

Dr.Bike

Guest
Jag kan inte svara för andra men jag kan förklara varför jag inte bidrar!
Om vi ser oss runt i världen så finns det hur många goda saker, sorgliga historier, orättvisor och tragiska livsöden som förtjänar stöd. Ekonomiskt eller på något annat sätt.

Jag kan inte hjälpa alla, eller ens en bråkdel av de jag själv i mitt eget hjärta skulle vilja hjälpa. Jag har gjort mina prioriteringar, jag ger mina bidrag till personer eller saker som jag har valt ut. Jag är säkert en kall och cynisk person och har aldrig givit till något som har startat som en snyfthistoria i kvällspressen och kommer troligen inte att göra det framöver heller. Jag vägrar helt enkelt konsekvent att låta Aftonbladet eller Expressen styra mitt engagemang och jag är väl medveten om hur snabbt alla sådana här historier blåser över och att allt snart är tillbaka i samma trall som innan.

Men all heder till alla de som engagerar sig och en stor eloge till Heliac som inte bara snackar utan agerar och visar omtanke!:födelseda

Du har som vanligt rätt, och jag är tvärtom oroad för alla jag inte KAN hjälpa, precis som du säger; man kan inte hjälpa alla som skulle ha behovet.
Det ändrar dock inte principen: Ingen regel utan undantag! :tummenupp

Och DÄRFÖR Bonny, kan du ge, utan att s.a.s rucka på dina principer.

Här fyller vi ju dessutom flera syften, som jag ser det, förutom det primära, att gubben och gumman får chansen att åka en sista gång till sina släktingar i smålands djupa skogar i sommar...

Det är ju oxå att vi ger motorcyklioster ett ansikte.
Själviskt? Javisst! Det är allt hjälparbete. Oavsett vad folk säger.

Sen är det, som jag ser det, ett viktigt slag MOT den galna lagstiftningen, där Heliac kan (borde) yttra sig i lokaltidningen, och säga just detta, och väcka debatten ännu mer.

Sen som fjärde argument så tycker jag som jag sa att vi feta övergödda medelklasskossor som gladeligen spenderar tre tusen på däck för en banhelg, eller lika mycket på en lyxweekend på en herrgård, gott kan lägga en sketen hundring.

Om inte annat KÄNNS det fint.

Annars har du helt rätt.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag har då inte ekonomin att ge bort pengar, annars skulle jag nog faktiskt bidragit med en hundring även om jag är väldigt snål och missunsam. Det är väl bara skicka pengarna ni får in? Jag tror nog de är nöjda med vad som helst faktiskt.

mest hatade medlemmen

Men kia har ju en inkåmst på över millen, hon behöver inge mer!!1

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Intressant att läsa åsikter!

Från min sida var det väl i första hand inte fråga om att "ersätta" gamlingarna ekonomiskt. Vitsen är att få det hela uppmärksammat (om det nu rullar in kulor), för att visa att vi faktiskt inte köper statens alla regler.

I det här fallet förstår jag klart och tydligt varför fogden ska ha pengarna, regelmässigt.

Men varje människa med lite sunt förnuft borde hålla med om att ett par gamlingars sparpengar INTE skall lösa tattares skatteskulder, någonstans är det fel.

Om vi utvecklar ytterligare, om min hoj blir stulen av en jävel med skulder till staten och återfinns, ska den då säljas på exekutiv aktion för att lösa tjuvens skulder? Vad säger det sunda förnuftet? Hojen är en summa av mina besparingar, gamlingarna hade sin i en byrålåda i form av kontanter....

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fy fan för sånt folk som lurar sig in hos gammfolk och plockar på sig, äldre är oftast de mest gästvänliga mot okända och är sällan sena att bjuda på kaffe och bullar när man tittar in (jobbar med att installera bredband) vilket gör att man blir skogstokig när sånt här händer. :mad:

Just sån här sorts välgörenhet blir man lite extra varm om hjärtat av tycker jag, kvällstidningar brukar ju ibland starta insamlingar för någon unge med hjärtfel eller liknande och där ser man ju verkligen att varje krona kommer till nytta. Visst fan släpper man en tjuga i bössan ibland när man handlar men det lär väl vara typ en femma som verkligen kommer fram till dom som behöver det.

Om detta kommer ut i media vilket det lär göra ifall vi får ihop nog med pengar så är det ingen dålig pik till byråkraterna som ställt till det här.

Sen att det här får åtminstone två personer mer positiva till hojåkare är ju heller ingen nackdel...:tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är ju det som är det sjuka när det gäller pengar över lag. Alltså en hundralapp som du har i fickan, vems är det. Jo det är ju din hundralapp. Men om du ger bort den till någon så är det dennes hundralapp. Kanske om någon stjäl den av dig så är det tjuvens i alla fall. Den som håller i pengarna äger pengarna.
Tänk dej att du ska sälja din bil. En kille som heter Leifi ringe och ni kommer överens om att han får tjöpa din bil för 20.000:-
Sagt och gjort, Leifi kommer och hämtar bilen och kvitto och ger dej 39 femhundringar efter att ha prutat till sej en tankning.
Fan va nöjd du är och knallar ner till banken för att sätta in dina stålars. När du kommer in där väntar två poliser som tar ner dej till stationen och talar om att Leifi har sagt att du har snott hans 5-hundringar. Dom kollar serienummren på sedlarna och det stämmer med de som Leifi säger. Leifi får tillbaka sina pengar och du får 13 månader för grov stöld.
Är det så vi vill ha det ????

Fast om man rånar en bank och dom har serienummren så gäller andra regler :gnissla

nehe, håller inte med. pengarna ägs av den de ges till. gör man ett arbete och får lön är lönepengarna mina, får jag pengar av en snäll människa bara sådär är pengarna mina. skulle jag däremot ta pengar av någon utan dennes medgivande är pengarna dennes och jag har ingen rätt till dem.
i ditt scenario har leifi och jag skrivit kvitto, han får bil och jag får pengar för bilen: pengarna mina. visar jag bara upp kvittot med leifis namnteckning på det har snuten ingenting att säga till om.

lagen ska väl fan vara lika för alla!?:mad:

Jag tror inte att gamlingarna ljuger och jag tycker också det är för jävligt att de drabbas. Men om man funderar lite på varför reglerna ser ut som de gör, så kanske det blir något mindre upprörande, inte bara för mig utan kanske också för dig och andra.

Anledningen till att pengarna skall vara avkilda och identifierbara för att någon skall ha bättre rätt till dessa är att det annars skulle vara enkelt för en oärlig person att freda sina kontanta tillgångar mot legitima krav från olika fordringsägare. Tänk Dig att tjyvarna i det aktuella fallet lagförs och att det fastställs att de ha en skuld på 18000 kr till gamlingarna. Gamlingarna kan därmed bevaka sin fordring via kronofogden. Ponera nu att det visar sig om tre år att tjyvarna helt plötsligt har en väska full med pengar som emanerar från en helt ärlig aktieaffär. Pengarna tillhör alltså tjyvarna. Nu slår kronogogden till och mäter ut pengarna för skulden till gamlingarna. Om vi inte hade haft de regler som kräver att pengar hålls avskiljda och identiferbara för att de skall anses tillhöra en tredje man, hade det ju i denna situation räckt med att en av tjyvarnas kompisar på någorlunda rimlig grund hade gjort gällande att pengarna var hans. Då hade gamlingarna inte fått betalt nu heller. Reglerna på det här området gynnar alltså alla fordringsägare som vill ha betalt av en betalningsovillig gäldenär. Sen kan man ju fråga sig om det är riktigt att staten skall vara särskilt gynnad ifråga om skatteskulder.

jag förstår varför systemet fungerar som det gör, men jag kan väl ändå tycka att det är jävligt att gamlingarna får stå för tjuvjävlarnas skatteskuld? de här killarna har fått fängelse, de har bevisligen gjort fel. det säger inget om vad pensionärerna har gjort men jag litar trots det mer på dem i just det här fallet. sen visst, folk skulle lätt kunna lura till sig pengar om systemet inte fungerade som det gjorde, och gamlingarna borde ha skött sina besparingar bättre. men jag tycker iallafall att det borde gå att verifiera på nåt sätt... nåt vittne eller nåt som kan styrka att gamlingarna faktiskt hade så mycket pengar nånstans... det är ju trots allt gamlingar vi pratar om här, staten gör av med fan så mycket pengar hela tiden så 18 000 är ingenting. kan de då inte unna gamlingarna de pengarna att njuta av på årens höst? hur det än är ställt med i verkligheten? ok, kanske dumt exempel...:rolleyes: men det är iallafall för jävligt!
men det du säger att pengarna ska finnas avskiljda, innebär det att ifall skurkarna blandar andras pengar med sina egna (eller bara andras med andras) försvinner styrkandet till att en viss summa ägs av nån annan och att dessa därmed förlorar sin rätt till sina pengar??:confused: verkar smått helidiotiskt...:va

Last edited:

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
11) Cuba 100:-

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Nu har jag i allafall fått i väg 100:- till detta konto.

Någon har skrive att man inte kan hjälpa alla och de har du ju rätt i men man kan välja tillfällen som denna tillexempel, de kanske kan vissa på att de är sjukt att en som blir rånad ska betala rånarens skatte skuld...

Man kan inte hjälpa alla men ibland kan man välja ett tillfälle som man tror kan hjälpa fler indirekt.

Vegeta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Thunderace
12) Vegeta 100:-

Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Nånstans får det fanimej vara nog...
In med stålar nu och se till att detta uppmärksammas!!

Både att vi medmänniskor tycker det är fel, och att insamlingen kommer ifrån i deras ögon sett de värsta, farligaste nötterna på motorcyklar i trafiken!

12) Kakan 100:-
13) Vegeta 100:-
14) GSX-R-Mikko 150:-

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
jag förstår varför systemet fungerar som det gör, men jag kan väl ändå tycka att det är jävligt att gamlingarna får stå för tjuvjävlarnas skatteskuld?

Givetvis får du tycka att det är fel att gamlingarna drabbas. :) Jag tycker också det är stötande. Försöker bara skapa lite förtåelse för ett regelsystem som är rätt komplicerat och vars funktion och syfte kanske inte står helt klart för alla som bara läser vad som hänt gamlingarna.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det ändrar dock inte principen: Ingen regel utan undantag! :tummenupp

Och DÄRFÖR Bonny, kan du ge, utan att s.a.s rucka på dina principer.

Det är ju oxå att vi ger motorcyklioster ett ansikte.
Själviskt? Javisst! Det är allt hjälparbete. Oavsett vad folk säger.
Jag hatar att bli övertrumfad i debatter men du pekar på en sårbar punkt! OM detta blir så stort att det kan ge oss sportåkare god PR så kommer jag att ge mitt bidrag! Men, för att inte rucka på mina autistiska principer, bara för gynna oss hojåkare, inte för att protestera mot systemet, att jag tycker så mycket mer synd om gamlingarna än andra som sitter i klistret eller för att döva mitt konsumistiska (finns det ordet?) samvete!

Så nu har jag krupit halvvägs till korset!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vafan, ena dan står man och skrämmer gamlingarna på tunnelbanan och nästa så ska man ge dom pengar? Vart är samhället på väg? :mad:

Skämt åsido, undrar hur mycket det här korståget kommer snubbla på sina egna skosnören när det visar sig att panchisgubben är gammal pedofil och tanten hans brukar sparka katter... :hihi
För att inte tala om att de sågade ner grannens fina träd som råkade luta in lite över deras tomt, och att de aldrig blinkar när de byter fil i sin gamla Opel Kapitän.

Eller att gubbfan brukar hälla ut rullgrus i kurvorna vid landsvägen där de bor :D

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag hatar att bli övertrumfad i debatter men du pekar på en sårbar punkt! OM detta blir så stort att det kan ge oss sportåkare god PR så kommer jag att ge mitt bidrag! Men, för att inte rucka på mina autistiska principer, bara för gynna oss hojåkare, inte för att protestera mot systemet, att jag tycker så mycket mer synd om gamlingarna än andra som sitter i klistret eller för att döva mitt konsumistiska (finns det ordet?) samvete!

Så nu har jag krupit halvvägs till korset!

HAHA!

:tummenupp

Stor humor!

Vafan, ena dan står man och skrämmer gamlingarna på tunnelbanan och nästa så ska man ge dom pengar? Vart är samhället på väg? :mad:

Skämt åsido, undrar hur mycket det här korståget kommer snubbla på sina egna skosnören när det visar sig att panchisgubben är gammal pedofil och tanten hans brukar sparka katter... :hihi
För att inte tala om att de sågade ner grannens fina träd som råkade luta in lite över deras tomt, och att de aldrig blinkar när de byter fil i sin gamla Opel Kapitän.

Eller att gubbfan brukar hälla ut rullgrus i kurvorna vid landsvägen där de bor :D

Din människosyn är underbar... du borde vara handläggare av socialbidrag på F-kassan! :rofl
Då blev det lägre skatter här i Sverige, sanna mina ord!

Givetvis får du tycka att det är fel att gamlingarna drabbas. :) Jag tycker också det är stötande. Försöker bara skapa lite förtåelse för ett regelsystem som är rätt komplicerat och vars funktion och syfte kanske inte står helt klart för alla som bara läser vad som hänt gamlingarna.

Jepp - och det förklarar du bra.
Vad som dock, oavsett förklaringar osv, inte kan rättfärdigas, är hur staten kan tillåtas "råna" medborgarna.

Detta är ju en filosofisk, mer än politisk fråga iofs, då alla penningtransaktioner, även MED redan beskattade pengar skall tafsas på...
Inte märkligt att det blir inflation.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad