Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På GSX1300R vill jag byta ut
original frambromsslang till höger bromsok, slangen från höger bromsok till vänster bromsok
till två stålomspunna slangar direkt från bromshandtaget till bromsoken.
Original bromsledning till höger bromsok är 710mm. Mätt mellan hålcentrum i banjokopplingarna.
De stålombundna slangarna mätta på samma sätt
för höger sida 730mm, för vänster sida 770mm.
Med hojen på depåstöd och slangarna monterade på bromsoken kommer då hålen i banjokopplingarna ca 50mm över hålet i bromspumpen.
Se foto 1-730mmOnRight770mmRedTapeOnLeft
Med hojen stående på framhjulet så gick fjädringen gick ihop 30 mm. Och redan då med vänsterslangen 770mm monterad på bromsok och bromspump så gick slangen vågrätt en bit mellan gaffelbenen och blåser den lite bakåt så kan den fastna i signalhornet.
Jag kan flytta signalhornet, men fortfarande finns risken att 770mm slangen från vänster bromsok når fram till kylaren när fjädringen trycks ihop ännu mera. Vilket slutade med kylarläckage för en vän efter byte till stålomspunna bromsslangar.
Med GSX1300R på depåstödet, så går det att ha 730mm slangen till vänster bromsok. Banjohålet kommer ca 10mm högre än hålet i bromspumpen.
Och med 770mm slangen till höger bromsok så kan den kapas ca 90mm, dvs bli 680mm och fortfarande sluta med "hålet" ca 10mm högre än hålet i bromspumpen
Se foto 2-730mmOnLeft770mmRedTapeOnRight
Räcker det med bromsslang 680mm, 30mm kortare än original 710mm och 10mm längre än nödvändigt ?
Eller blir det en för kraftig ”smäll” i så kort bromsslang när fjädringen går ut efter ett gupp ?
Eller är det tänkt man ska dra de nya bromsslangarna från oken runt gaffelbenens utsida, runda framsidan och sedan upp mellan vänster gaffelben och styrkronan till bromspumpen ?
original frambromsslang till höger bromsok, slangen från höger bromsok till vänster bromsok
till två stålomspunna slangar direkt från bromshandtaget till bromsoken.
Original bromsledning till höger bromsok är 710mm. Mätt mellan hålcentrum i banjokopplingarna.
De stålombundna slangarna mätta på samma sätt
för höger sida 730mm, för vänster sida 770mm.
Med hojen på depåstöd och slangarna monterade på bromsoken kommer då hålen i banjokopplingarna ca 50mm över hålet i bromspumpen.
Se foto 1-730mmOnRight770mmRedTapeOnLeft
Med hojen stående på framhjulet så gick fjädringen gick ihop 30 mm. Och redan då med vänsterslangen 770mm monterad på bromsok och bromspump så gick slangen vågrätt en bit mellan gaffelbenen och blåser den lite bakåt så kan den fastna i signalhornet.
Jag kan flytta signalhornet, men fortfarande finns risken att 770mm slangen från vänster bromsok når fram till kylaren när fjädringen trycks ihop ännu mera. Vilket slutade med kylarläckage för en vän efter byte till stålomspunna bromsslangar.
Med GSX1300R på depåstödet, så går det att ha 730mm slangen till vänster bromsok. Banjohålet kommer ca 10mm högre än hålet i bromspumpen.
Och med 770mm slangen till höger bromsok så kan den kapas ca 90mm, dvs bli 680mm och fortfarande sluta med "hålet" ca 10mm högre än hålet i bromspumpen
Se foto 2-730mmOnLeft770mmRedTapeOnRight
Räcker det med bromsslang 680mm, 30mm kortare än original 710mm och 10mm längre än nödvändigt ?
Eller blir det en för kraftig ”smäll” i så kort bromsslang när fjädringen går ut efter ett gupp ?
Eller är det tänkt man ska dra de nya bromsslangarna från oken runt gaffelbenens utsida, runda framsidan och sedan upp mellan vänster gaffelben och styrkronan till bromspumpen ?