För kort bromsslang eller för hårt spänd bromsslang ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På GSX1300R vill jag byta ut
original frambromsslang till höger bromsok, slangen från höger bromsok till vänster bromsok
till två stålomspunna slangar direkt från bromshandtaget till bromsoken.

Original bromsledning till höger bromsok är 710mm. Mätt mellan hålcentrum i banjokopplingarna.
De stålombundna slangarna mätta på samma sätt
för höger sida 730mm, för vänster sida 770mm.
Med hojen på depåstöd och slangarna monterade på bromsoken kommer då hålen i banjokopplingarna ca 50mm över hålet i bromspumpen.
Se foto 1-730mmOnRight770mmRedTapeOnLeft

Med hojen stående på framhjulet så gick fjädringen gick ihop 30 mm. Och redan då med vänsterslangen 770mm monterad på bromsok och bromspump så gick slangen vågrätt en bit mellan gaffelbenen och blåser den lite bakåt så kan den fastna i signalhornet.
Jag kan flytta signalhornet, men fortfarande finns risken att 770mm slangen från vänster bromsok når fram till kylaren när fjädringen trycks ihop ännu mera. Vilket slutade med kylarläckage för en vän efter byte till stålomspunna bromsslangar.

Med GSX1300R på depåstödet, så går det att ha 730mm slangen till vänster bromsok. Banjohålet kommer ca 10mm högre än hålet i bromspumpen.
Och med 770mm slangen till höger bromsok så kan den kapas ca 90mm, dvs bli 680mm och fortfarande sluta med "hålet" ca 10mm högre än hålet i bromspumpen
Se foto 2-730mmOnLeft770mmRedTapeOnRight

Räcker det med bromsslang 680mm, 30mm kortare än original 710mm och 10mm längre än nödvändigt ?
Eller blir det en för kraftig ”smäll” i så kort bromsslang när fjädringen går ut efter ett gupp ?

Eller är det tänkt man ska dra de nya bromsslangarna från oken runt gaffelbenens utsida, runda framsidan och sedan upp mellan vänster gaffelben och styrkronan till bromspumpen ?
 

Bifogat

  • 1-730mmOnRight770mmRedTapeOnLeft.jpg
    1-730mmOnRight770mmRedTapeOnLeft.jpg
    52.7 KB · Visningar: 84
  • 2-730mmOnLeft770mmRedTapeOnRight.jpg
    2-730mmOnLeft770mmRedTapeOnRight.jpg
    55.6 KB · Visningar: 85

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Utseendemässigt så kvittar det väl hur man har slangarna på Hayabusa. Sidokåporna sveper ju så långt fram att de inte syns ändå.

Jag säkrade min med ett buntband runt övre gaffelbenet
(Sitter längst upp på bild 1, men är utanför bild)
Så slangen rör sig bara därifrån och nedåt när hjulet släpper från marken eller trycks in. Den där guiden som satt på nedre gaffelkronan tog jag bort.
 

Bifogat

  • Ab1.jpg
    Ab1.jpg
    87.3 KB · Visningar: 86
  • Ab2.jpg
    Ab2.jpg
    146.9 KB · Visningar: 82
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag försöker hänga med i resonemanget, men jag misstänker att du har sådana där stenhårda metallomspunna?

Jag hade sådana stenhårda avsedda för mc-bruk först, men de blev för korta när jag bytte gaffel med radialok.
Så jag gick till hydroscand och fick 2 nya tillverkade och de var mycket mjukare och anpassningsbara utan att flexa vid bromsning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag försöker hänga med i resonemanget, men jag misstänker att du har sådana där stenhårda metallomspunna?

Jag hade sådana stenhårda avsedda för mc-bruk först, men de blev för korta när jag bytte gaffel med radialok.
Så jag gick till hydroscand och fick 2 nya tillverkade och de var mycket mjukare och anpassningsbara utan att flexa vid bromsning.

Tackar för både fotona med hur du gjort det med buntband längst upp vid styrkronan och Hydroscand tipset. Jag var nere på Hydroscand i Mölndal idag och de hade inte den typen av slang jag hade.
Misstaget är väl att välja med plast utanpå stålstrumpan. Då blir dom "stenhårda".
Nåja tillbringade kvällen med att "trycka ur" bromskolvarna i oken med tryckluft, en i taget, de andra fixerade med buntband. Och göra rent , kolvar, O-ringar, O-ringspår och cylindrarna från skit med bromsvätska, tandborste, grillpinnar av trä, bomullspinnar och hushållspapper. Och nu går kolvarna lätt in med finger tryck.
Det gjorde kolvarna inte innan rengöring.
Märkligt Busan -08 har inte gått 2000 mil, Sprint RS -01 nära 6000 mil och har inte haft samma problem med bromskolvar som inte går tillbaka !
Triumph måste ha bättre design på sina bromsok.

Du råkar inte ha Hydroscands namn / artikelnummer på den slang som du köpte ?
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är plasthölje utanpå mina, men de är mer finflätade.

Oken du och jag har är tydligen rätt kända för att kärva fort. Mina var från en lågmila-busa 2011.

T-sprit och silikonfett körde jag med. Tog isär dem också.
Har tyvärr inget artnr, har inte kvar kvittot heller tyvärr...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det någon som vet vad Hydroscand har för artikelnummer på slang lämplig som till bromsslang till MC. Gissar att slangen normalt används till "manöverslang" i de traktorer, grävskopor, motorredskap som är Hydroscands "vanliga" användningsområden.
För det finns ju Hydroscand i varje stadsdel i Göteborg och det kontor jag frekventerar i Mölndal i jobbet visste inte / hade inte slang lämplig som bromslang till MC inne.

Gissar själv att "optimal slang" är Hydroscand T1121, Färgsprutslang,
Art-nr 10370103 Di 5mm Dy 9,7 mm minsta böjradie 30mm
eller
Hydroscand P.T.F.E. Slang Art-nr 10920102/10920103 Di 3,85mm/4,83mm Dy 6,27mm/7,87mm minsta böjradie 40mm/50mm
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den ena slangen blev OK efter jag dragit den runt framsidan av gaffelbenet.
Vill ju inte ha bromsslangen bakom gaffelbenet in mot kylaren i onödan.
En garagekompis fick läckage på kylaren efter hans stålomspunna bromslang gått emot kylaren. Ibland.
Ytterligare ett skäl är att jag inte vill bromsslangen ska fastna i signalhornet.

Den andra bromsslangen, den till vänster bromsok, fick jag tillverkat hos Speeding
Och nu med Brembo M4 bromsok från Carpimoto och 10mm "skruvdistanser" från England till Brembo oken känns frambromsen bra.
https://www.speeding.nu/c/bromssystem-2561/bromsslang-bromskopplingar/
 
Nyheter
Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Top