För mig som vill bo under en sten, hur fan får man bort alla skit-appar i win8?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag köpte en ny dator idag och nu när jag drog igång den så insåg jag ju att det var windows 8 på den. Inget för mig som gillade 7:an men nyare än så vill jag inte ha.
Så nu till mitt problem, hur fan får man klassiskt läge i windows 8? Jag googlade det och hittade tutorials på windows men det funkar inte :mad:

Ja, fel forum men va fan, det här är ju en fråga om liv och död!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du menar att döda den hemska jävla sidan med det radikalt värdelösa touchinterfacet med rutor, fullskärmsappar och annat jävla petskärmsbajs?
Installera en tredjeparts-startmeny som ser ut som den i win 7.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Uppgradera till windows 10.

Du blir aldrig av med den där jävla skiten i 8an

Eller så kör du en piratad 7a

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Du menar att döda den hemska jävla sidan med det radikalt värdelösa touchinterfacet med rutor, fullskärmsappar och annat jävla petskärmsbajs?
Installera en tredjeparts-startmeny som ser ut som den i win 7.

En vadå då sa du? Men ja precis, det är den skiten jag vill bli av med.

Uppgradera till windows 10.

Du blir aldrig av med den där jävla skiten i 8an

Eller så kör du en piratad 7a

Skämtar du eller? Man kan inte bara ändra så att det blir funktionellt som förut? Men i 10:an kan man det?
Jag vill slippa pirata en sjua då jag inte orkar krångla. Det ska bara vara att trycka på on och sen ska det vara igång. Både säljaren och min kompis som hakade på försökte få mig att köpa en Mac då det är så enkelt. Jag förstår väl lite mer av det argumentet nu men jag skulle aldrig pynta 15k för en dator som jag vet kommer kollapsa inom ett år eller i bästa fall två. Plus att deras operativ suger kuk.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Skämtar du eller? Man kan inte bara ändra så att det blir funktionellt som förut? Men i 10:an kan man det?
Jag vill slippa pirata en sjua då jag inte orkar krångla. Det ska bara vara att trycka på on och sen ska det vara igång. Både säljaren och min kompis som hakade på försökte få mig att köpa en Mac då det är så enkelt. Jag förstår väl lite mer av det argumentet nu men jag skulle aldrig pynta 15k för en dator som jag vet kommer kollapsa inom ett år eller i bästa fall två. Plus att deras operativ suger kuk.

Nope, 8an är klippt värdelös. installerade 8.1 på föräldrarnas dator då de i stort sett bara använder webbläsaren ändå. Men så fort jag ska in o göra något i den maskinen så svär jag tungan ur mig.

Och ja, i 10an kan du få den "vanliga" formen på startmenyn.

Installerade 10an på Svärfars maskin, det var bra mycket behagligare att ha o göra med än vad 8an är. Så min rekommendation är att upgradera. Appar är fortfarande en del av Windows 10, men inte alls i samma utsträckning och du kan anpassa startmenyn etc bra mycket mer i 10an än vad du kan i 8an.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Startmenyn är det saboterade i win 8, och man kan installera ersättningar av det där sodomerande avskrapet från en porrinspelning som win8 kommer med. Win 8 har en startmeny, men den är såvitt jag sett inte lika trevlig som den in win 7. Du borde kunna uppgradera gratis till win 10 för att få en riktig startmeny.
Om du vill mecka runt med win 8 för att få en startmeny så får du leta reda på en startmenyersättare, det finns några stycken och jag har inte testat någon av dem så vet inte hur väl det funkar, men en polare som testade sa att det väl iaf var bättre än träsktrollsmegen som MS hittat på.
Vad gäller Apple så är det en myt att det är mer användarvänligt eller bättre på något sätt. Jag tycker Linux är bättre än OSX och Windows nuförtiden, iaf vad gäller UX. Programutbudet är väl fortfarande lite sisådär.

Jag rycker fortfarande till och känner ett visst sjudande hat gentemot MS när den där ersättaren till startmenyn ploppar upp på min win 8 installation. Om man bara kunde få spika fast beslutsfattarens pungkulor i en bräda och leda starkström genom spikarna hade det känts mycket bättre.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Jag kör MacBook Pro 13" inköpt ny 2010.
Funkar klockrent fortfarande, batteritid på ca 4-5timmar beroende på vad jag gör!
Hade en Sony Vaio tidigare, efter 2 år var batteriet så dött i den att datorn inte ens kände av att det satt där.
Enda nackdelen med Mac'en är ju då priset men dom funkar jäkligt bra!

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Jag rycker fortfarande till och känner ett visst sjudande hat gentemot MS när den där ersättaren till startmenyn ploppar upp på min win 8 installation. Om man bara kunde få spika fast beslutsfattarens pungkulor i en bräda och leda starkström genom spikarna hade det känts mycket bättre.

Det är med all säkerhet samma individer som fick ut VISTA till marknaden.

MS kör sin stadiga Varannat-OS-princip. 95 var sådär, 98 var bättre/2000 var bra, 98ME var totalt jävla värdelöst, XP var kalas, Vista var som att bada i bajs (jävligt trögsimmat), 7an är helt fantastisk och här kommer jag inte byta förrens hårdvaran tvingar mig att byta, 8an är en färgglad spya 8.1 var en promille bättre och windows 10 har jag inte kört tillräckligt för att göra en grundlig bedömning av men det lilla jag kört så är det iaf bra mycket bättre än 8an.

Men hittar du namn på de ansvariga för 8an så tycker jag vi köper ett par flygbiljetter och åker över. Vi skulle kunna tjäna stora stålars på att sälja förköps biljetter till filmen vi spelar in.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Det är med all säkerhet samma individer som fick ut VISTA till marknaden.

MS kör sin stadiga Varannat-OS-princip. 95 var sådär, 98 var bättre/2000 var bra, 98ME var totalt jävla värdelöst, XP var kalas, Vista var som att bada i bajs (jävligt trögsimmat), 7an är helt fantastisk och här kommer jag inte byta förrens hårdvaran tvingar mig att byta, 8an är en färgglad spya 8.1 var en promille bättre och windows 10 har jag inte kört tillräckligt för att göra en grundlig bedömning av men det lilla jag kört så är det iaf bra mycket bättre än 8an.

Men hittar du namn på de ansvariga för 8an så tycker jag vi köper ett par flygbiljetter och åker över. Vi skulle kunna tjäna stora stålars på att sälja förköps biljetter till filmen vi spelar in.

Jag håller med till fullo! Jag köpte ny dator förra månaden med Windows 8.1 och det var bara klabb och skit. Uppgraderade till Windows 10 som känns lite mer "back to basics" och är klart mycket bättre. Enda problemet jag har är att jag hittar inte någon ikon för startsidan, utan måste stänga ner sidan och starta upp en ny varje gång jag vill åt den.

Vet du var den sitter?

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Hur kan du säga att iOS är ett dåligt operativsystem. Särskilt om du jämför med Windows. iOS är ju ett riktigt operativsystem.
Bytte nyss min stationära mac som jag haft i 8 år. Har en bärbar som är 6 år. Visst. De börjar bli sega men de har fanimej inte strulat en enda gång och då har jag ändå använt dem dagligen. Den bärbara Windowsmaskinen som jag köpte ett halvår innan macbooken pensionerades efter ett halvår. Där kan man prata om 12 papp i sjön. Djäfla dynga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur kan du säga att iOS är ett dåligt operativsystem. Särskilt om du jämför med Windows. iOS är ju ett riktigt operativsystem.
Bytte nyss min stationära mac som jag haft i 8 år. Har en bärbar som är 6 år. Visst. De börjar bli sega men de har fanimej inte strulat en enda gång och då har jag ändå använt dem dagligen. Den bärbara Windowsmaskinen som jag köpte ett halvår innan macbooken pensionerades efter ett halvår. Där kan man prata om 12 papp i sjön. Djäfla dynga.
Jag skulle nog påstå att Windows 8 är mer av ett riktigt dator OS än iOS. OSX däremot är väl ganska okej, men inget höjdarOS.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Leksaker helt enkelt. Jag har suttit och jobbat med Linux och liknande skit när det gäller programmering och annat tråkigt jävla skit innan jag insåg att jag inte ville hålla på med datorer och sånt skit.
Mac är alldeles för likt det skiten.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Jag skiter egentligen i vad det start pa burken, men anvander helst inte Apple bara just for att det ar sa javla 'inne'.

Dock som privat 'light' anvandare; alltsa bara internet, email och musik kommer jag inte kora nagat annat an just Apple datorer inom snar framtid. Det bara funkar.

Fan vet vad om jag har iOS eller OSX, sista uppdateringen hette Captain nagot, funkar och ser ut som vanligt. Jag trycker pa ON, skiten startar och jag kan surfa.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har Linux Ubuntu på en dator i sovrummet som mest används för att se film. Passar mig som värnar om min integritet och funkar problemfritt även om det är mindre finesser än med Windows. Slipper dessutom köpa licens eller ladda ner piratkopior som sedan visar sig bara var demoversioner etc.
Så det blir nog Linux i fler datorer här så småningom.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag måste vara ensam om att trivas med win8.1
Har sett en tydlig trend där framförallt äldre och mindre tekniska personer skyller alla sina problem på operativsystemet, du kanske bara håller på att bli gammal? :rofl

Mitt funkar sjukt bra, tog några veckor att vänja sig men nu mår jag direkt illa av att se start-menyn från tidigare Windows.
8.1 for life alltså

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har sett en tydlig trend där framförallt äldre och mindre tekniska personer skyller alla sina problem på operativsystemet, du kanske bara håller på att bli gammal? :rofl

Mitt funkar sjukt bra, tog några veckor att vänja sig men nu mår jag direkt illa av att se start-menyn från tidigare Windows.
8.1 for life alltså

Ja, det är du, totalt, jag har inte hört någon säga något positivt om W8.*

Jag tvingades panik-köpa en ny dator och den hade W8.1.
Jag kontaktade tillverkaren och undrade om man inte kunde få den med W7 istället, varpå dom lugnade mig med "Microsoft vet om hur dålig 8 är och att folk hatar den, så dom kommer att erbjuda gratis uppdatering till W10, blir du inte nöjd då så kan du återkomma ska vi se om vi kan ordna en W7 åt dig eller göra ett återköp av datorn"

Då vet man att den är dålig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

8.1 for life alltså

Ja, du är nog ensam. Ingen av de jag känner, varav en skrämande stor del jobbar inom IT, tål Win 8. Det är en UXmässig försämring, och går mot väldigt mycket av kunskapen inom UX.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år