För mycket olja? Yamaha warrior

ownerofabuell

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
2003, Buell, Xb9s
tjenare, köpte nyss på mig en Yamaha warrior 1700 -03 och körde hem den många mil, när jag kom hem skulle jag ta mig en titt på oljan och oljan kom ända upp till locket. Jag åkte då direkt och köpte ny olja och bytte, men fick bara i ca 3,7liter (ska vara 4.1 med filter byte som jag gjorde). Tömde olja igen och hällde i 2,5 liter värmde motorn igen och skulle fylla på successivt men var lika överfylld igen. Någon som vet vad felet kan vara? hojjen har rullar 980 mil.

Tacksam för svar!
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
du skriver att du kollar oljan när du kört hem den, men om motorn inte har fått stå still i minst 15-20 min så har du olja i hela motorn i princip istället för bara nere i sumpen vilket får oljestickan/oljeglaset att se väldigt tomt ut. att du inte får ut så mycket olja kan bero på mycket, t.ex. att hålet i sumpen för oljepluggen är inte lägsta punkten, att hojen står snett, eller liknande. om jag inte minns fel så är dom hojarna oljekylda och då har du väl en oljekylare som kan rymma en del olja också och det är inte säkert att den oljan kommer ner i sumpen när du tömmer där så den kanske du får tömma separat.

MVH Phille
 

ownerofabuell

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
2003, Buell, Xb9s
kom hem på kvällen så köpte olja dagen efter dvs. Dåligt skrivet av min sida. Fick ut ungefär 4liter olja då min oljeuppsamlare är på 4l så precis snäppet under. Och hojjen stod rakt upp och gjorde som det stod i verkstadshandboken dvs häll i 2,5 liter starta motorn och häll sedan i successivt men var redan då full. Stod inget om att oljekylare skulle tömmas. Motorn rymmer 5 liter så det låter ologiskt(i mina öron:p) att oljekylaren håller så mycket olja. Blir nog att åka förbi motospeed imorn och höra
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är nått speciellt med Yamaha warrior.
Som skiljer Warrior från min sukka och min traja.
För mina rymmer ca 2,5 liter respektive ca 4 liter och jag häller i ca 2,3 liter respektive ca 3,8 liter och fyller sedan på till ovankant på synglaset. Sådär, fylla på en eller två eller tre deciliter.
Warrior rymmer 5 liter olja.
Men man ska bara fylla på 2,5 liter !
Har Warrior separat oljetank ?
Om nån av oljepumparna till tanken eller till motorn inte håller tätt så kan jag tänka mig att motorn efter en natt är proppfull med olja.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är inte bensin i oljan då? Finns det flera oljepluggar?
 

ownerofabuell

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
2003, Buell, Xb9s
Olja ser fin ut. Hörde med en mc mek från gamla skolan och han sa att jag skulle suga upp olja uppifrån till det blir rätt nivå. Gjorde det och drog ut på en provrunda och det blev genast bra resultat. Ska göra samma sak imorgon då det fortfarande var lite för mycket men pga spöregn så hann jag ej idag. Han visste inte själv vad felet var då han inte mekar yamaha "men han har hört" att warrior är lite konstiga med oljebyten och att det är lätt hänt att det blir såhär då du måste ut och köra för att få rätt oljenivå. Dock inget han var säker på. Uppenbarligen funkar det! Får passa på att tacka alla här för visat intresse av att hjälpa! Hoppas jag kan återbetala det i hjälp av kunskap i framtiden!=)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top