För sent köpa hoj i november?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tjena,

Jag har tänkte försöka fynda en Z750 2007- under hösten när folk börjar sälja. Nu när jag räknar på min ekonomi så märker jag att realistiskt sätt inte kommer ha råd förräns efter att lönen kommit i november. Min fråga är då, tror ni man har missat luckan med "höstförsäljningen" då och att man istället ska försöka satsa på att låna pengar och köpa en tidigare?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På grund av att de flesta säljer på hösten så finns det ofta ett överflöd kvar långt in i februari, så det kommer nog inte vara någon jättefara. Största anledningen till att skaffa en hoj nu, med lån, när väl att få köra den här säsongen.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Tror inte du behöver låna pengar. Hojar är ganska svårsålda från november till februari åtminstone. Så om du vill fynda på vintern så har du gott om tid när du fått ihop pengar. Nackdelen kan ju vara att det inte alltid går att provköra.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tack för svar! Har inte skaffat mig nåt kort än, planerar att göra det i vår så har ingen brådska att köra denna säsongen :) Testkörningen blir ju klart lite problematisk om det ligger snö ute, men i vårt avlånga land så brukar det ju inte ligga någon snö på backen söder om Gävle förräns i december-januari ;)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag funderade själv på att byta för några år sedan på höst/vintern. Vet att jag själv reagerade på att jag tyckte utbudet tunnades ut rätt fort mot slutet av året samt att priset inte alls var bra under den perioden.

Kanske hade jag otur. Letade Hornet vid det tillfället.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
lås dig inte vid en specifik modell, -då finns det mer att välja på ....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag funderade själv på att byta för några år sedan på höst/vintern. Vet att jag själv reagerade på att jag tyckte utbudet tunnades ut rätt fort mot slutet av året samt att priset inte alls var bra under den perioden.

Kanske hade jag otur. Letade Hornet vid det tillfället.

Jo, utbudet kan vara lite sämre pga att folk bestämmer sig för att hålla på hojarna till våren om de inte får de sålda på hösten. Vad jag har sett bottnar priserna i februari nån gång, sedan börjar de så sakteliga åka upp igen. Mängden hojar till salu exploderar nånstans i mars.
Ska han ta kortet nästa år är det ju bättre att ha lite is i magen och plocka en eventuell billig hoj innan priserna vänder upp igen, om önskad modell inte dyker upp då så gör den det garanterat när alla börjar lägga ut, och är man snabb då så går det nog få ett helt okej pris. Väntar man tills maj så är det rätt dyrt däremot.

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jo, utbudet kan vara lite sämre pga att folk bestämmer sig för att hålla på hojarna till våren om de inte får de sålda på hösten. Vad jag har sett bottnar priserna i februari nån gång, sedan börjar de så sakteliga åka upp igen. Mängden hojar till salu exploderar nånstans i mars.
Ska han ta kortet nästa år är det ju bättre att ha lite is i magen och plocka en eventuell billig hoj innan priserna vänder upp igen, om önskad modell inte dyker upp då så gör den det garanterat när alla börjar lägga ut, och är man snabb då så går det nog få ett helt okej pris. Väntar man tills maj så är det rätt dyrt däremot.

Så du tror att det är bäst att hålla i kosingen tills februari-mars och handla då?

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Så du tror att det är bäst att hålla i kosingen tills februari-mars och handla då?

Jag tror det bästa är att sätta en bevakning på det du vill ha, och när objektet dyker upp till ett bra pris slår du till. Det kan dyka upp i november, eller i mars, eller nånstans mittemellan.
Om inte annat så får du ett hum om hur priset utvecklar sig nu under sommaren/hösten.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag köpte Speed triple på hösten förra året, fortsatte att kolla på hojar under vintern, inte en gång dök det upp en triple till, så jag hade tur att jag slog till.

Fick dessutom ner priset rätt vettigt så det kändes bra. Nästa gång Speed triple dök upp så kostade de ca 10k mer och det var till maj. Efter det har det dykt upp några nyare men med fler mil så kolla HELA tiden för att känna av marknaden.

Ett tips om du har Ipad är ju att lägga prenumerationer på vissa hojar, då kan du få upp en lista dagligen på nya hojar inom dina sökkriterier.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Behövs ingen aj-produkt för att lägga bevakningar på blocket.
Gör en sökning så som du vill ha den och tryck sen på bevaka så får du mail varje kväll om vilka nya annonser som passar.

Har själv en 4-5 bevakningar liggandes på olika saker.

För övrigt stämmer jag in i att det formligen exploderar med hojar till salu i mars-april.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC