För tjockt skinnställ.

HBSS

Guest
Har en fråga om storlek på skinnställ. Jag köpte ett delat Dainese ställ storlek 46 när jag köpte sportmoppen. Är ca 176 cm och 72 kilo. Det satt kanonbra men när man sitter dubbelvikt på hojen så är det för kort, spänner mycket över axlarna.
Jag lånade ett Halvarsson helställ som jag har provkört med idag och ev ska köpa. Det är perfekt längd och jag får plats med ryggskyddet under stället men det sitter lite slappt på armarna och benen.
Finns det ställ som är tajtare i armar och ben? tips?

Och nej jag vill helst inte åka till Lelles och köpa ett för 10k.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Det är svårt med skinnställ, ett sätt att göra det enkelt för sig är att köpa halvvarssonsstället och bara sy in armarna och benen, det är inte så dyrt som man tror.
Det enda jag har hjälpa dig med är att jag har en sambo med stora underarmar och dainese är det enda märke han kan ha, så det bör du kanske undvika då om du testar nytt och längre :)
Men somsagt, det är lite olika från skinnställ till skinnställ..

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har ett Berik helställ stl 50, jag är 178cm och längden är helt perfekt.

Däremot verkar armarna vara gjorda för en 15-åring som slarvat med spenaten.. känns som att åka runt med en blodtrycksmätare runt armarna när man har det på sig..

Last edited:

HBSS

Guest
Jag har ett Berik helställ stl 50, jag är 178cm och längden är helt perfekt.

Däremot verkar armarna vara gjorda för en 15-åring som slarvat med spenaten.. känns som att åka runt med en blodtrycksmätare runt armarna när man har det på sig..

Ska vi byta?:D Hur mycket väger du då? Biff?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ska vi byta?:D Hur mycket väger du då? Biff?

Haha, byta.. tyvärr inte :)
Körde med ett 2-delat Dainese stl 48 förra säsongen. Fick byta dragkedjan en gång och sen började det spricka i en del sömmar, så 46 är "lite" tight. Och jo, tränar en del..

Men ang. tråden.. har för mig att just halvarssons (och nåt märke till) är lite mer anpassat för oss som är lite större än sydeuropeerna och japanerna. Så testa lite olika märken så hittar du nog nåt.

Ser man bara till din vikt och mått så känns det som att 46-48 borde vara en bra storlek.

Jompa81

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Suzuki SV 1000S -03
När det kommer till längden så kan man alltid köpa skor med lite högre skaft. Bättre att stället sitter lite tightare så att skydden sitter rätt, och så är det ju snyggare när det sitter tight.

HBSS

Guest
Haha, byta.. tyvärr inte :)
Körde med ett 2-delat Dainese stl 48 förra säsongen. Fick byta dragkedjan en gång och sen började det spricka i en del sömmar, så 46 är "lite" tight. Och jo, tränar en del..

Men ang. tråden.. har för mig att just halvarssons (och nåt märke till) är lite mer anpassat för oss som är lite större än sydeuropeerna och japanerna. Så testa lite olika märken så hittar du nog nåt.

Ser man bara till din vikt och mått så känns det som att 46-48 borde vara en bra storlek.

Mitt Dainese har spruckit i gylfen hehe.

"ett sätt att göra det enkelt för sig är att köpa halvvarssonsstället och bara sy in armarna och benen, det är inte så dyrt som man tror."

Tack för tipset det ska jag kolla upp.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...