För "trång" hjälm, vad göra?

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Jag köpte en Shoei XR1000 i höstas på rean, min första hjälm. I affären satt den bra men när jag provat den under längre perioder hemma får jag en grym huvudvärk och en snygg röd strimma fram i pannan där hjälmen trycker. I övrigt är den bra på alla ledder, men alltså för "kort" i längden... eh... Vad kan jag göra, är jag fuckad och har kastat 3,5 lax i sjön eller kan man fixa det på något sätt? HJÄELP!!! :brinnerup

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
du är nog rätt Fuckad. Skulle aldrig göra ingrepp i en hjälm. :gnissla
Sälja begagnat och försöka få ut bästa pris möjligt till förmån för en ny kanske.

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
En hjälm ska sitta tajt :)
Prova att ha den som den är.. Annars, tryck in pannan med nåt tillbehör (valfritt), tex en sked eller nåt
.
Men se till att va JÄVLIGT säker innan du fukkar den, för stor hjälm suger !!!

Sledge B

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2004
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -08
bandslip?

Linusp3 skrev:
Jag köpte en Shoei XR1000 i höstas på rean, min första hjälm. I affären satt den bra men när jag provat den under längre perioder hemma får jag en grym huvudvärk och en snygg röd strimma fram i pannan där hjälmen trycker. I övrigt är den bra på alla ledder, men alltså för "kort" i längden... eh... Vad kan jag göra, är jag fuckad och har kastat 3,5 lax i sjön eller kan man fixa det på något sätt? HJÄELP!!! :brinnerup

Vet ni vad som är litet o rött, blir mindre o mindre hela tiden? joo Linusp3 som kammar sig med en osthyvel! :D

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Känner du frigoliten/plasten som sitter bakom kuddarna när du drar på dig den så kan det bli jobbigt. men om inte så kan du prova att hålla ut ett tag o hoppas på att chansa. Eller klipp dig rejält...

eller gå tillbaks till affären o säg att säljaren lurade på dig en för trång hjälm och hoppas på rabatt vid köp av andra kuddar att sätta in i hjälmen, tex strlk S kuddar om man köpte en XS-hjälm...
kostar säker några hundringar dock...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Prova klassikern med en sked.

Ta en sked och tryck inuti hjälmen där det är som värst,låter udda men funkar ibland.

Sök på forumet om du inte tror mig :)

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HD Custom 02
Tryck med händerna på det utsatta stället i hjälmen hjälmar töjer sig alltid därför ska man inte låna ut sin hjälm.

Fråga i affären om du ev kan använda en hårfön att värma lite o sen töja ut hjälmen.Men fråga först om det e ok.

Annars sälj den o köp en ny hade en förliten hjälm för massa år sedan tar bort halva nöjet .med åkningen

ett annat alternativ är att du går till en klinik o ber plastikkirurg att avlägsna den del av pannan som är i vägen :D

TL Johan

Socio 5356
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Ducati Monster 1000Sie
Jag köpte en shoei hjälm för några år sen. Och den satt perfekt i affären, men tryckte som fan över pannan när jag började använda den.
Men tro det eller ej, den töjde på sig efter ett tag. Och nu är det den skönaste hjälmen jag haft.
Synd bara att det är dags att byta ut den.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hjälmen ska ge huvudvärk dom första 2 veckorna. Min gav huvudvärk i 1 vecka o nu tycker jag nästan den sitter för löst.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
HanneZ skrev:
Hjälmen ska ge huvudvärk dom första 2 veckorna. Min gav huvudvärk i 1 vecka o nu tycker jag nästan den sitter för löst.
Det där är tecken på vattenskalle eller en dålig hjälm :hihi

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Kontakta en medicinman för huvudkrympning, eller gör som min vän med ny hjälm som tryckte rejält i pannan, spänn åt en tving över natten på det utsatta stället.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Tråkigt! Om hjälmen efter såpass lång tid fortfarande ger dig huvudvärk så är det nog fel modell för dig.

Min rekommendation är att du provar andra märken. Följ inte rekommendationer på märken när det kommer till hjälmar - passformerna är högst olika och passar olika personer.

På mig t.ex. sitter både Arai och Shoei skitdåligt medans Shark sitter som gjutet.

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Sälj den på blocket eller här på SH dåå då. Åååå sluta gnäll.

Linusp3

Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Till E22; Hoppsan, jag visste inte att det vara att gnälla när man frågar om hjälp med något... folk brukar vara ganska glada i att hjälpa till här på forumet!! :kocko

Jag får töja hjälmen ett par veckor innan jag går på den med skeden, annars var det ju ett bra tips. Tving eller hårfön låter lite för risky för att jag ska våga mig på det... :tungan

Tack för alla tipsen!

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Sålt Millen :(
Min hjälm var oxå lite för trång i pannan och över tinningarna. Jag fick tipset att använda hårtorken. Fungerade hur bra som helst.

Man värmer det område som är för trångt under 10-15 sekunder och trycker sedan med en sked eller tummarna om du inte är så känslig... Håll ett avstånd på ca 5-7 cm mellan tyget och hårtorken, vi vill ju inte att du ska bränna sönder hjälmen... Lycka till!

Linusp3 skrev:
Till E22; Hoppsan, jag visste inte att det vara att gnälla när man frågar om hjälp med något... folk brukar vara ganska glada i att hjälpa till här på forumet!! :kocko

Strunta i honom, han gnäller på allt man säger. Forumet är ju till för att användas :Bugar

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det går att lösa. Men du måste va jävligt försiktig och ta en pyttebit i taget!

Det funkar som slalomstövlar och sånt. Jag antar att det är frigoliten som trycker igenom? (jag har haft samma problem ett par ggr) Går det att ta ur fodret så gör det, plocka bort så mkt som möjligt, om inte annat brukar dte gå att "öppna" lite så att man kommer åt.. Operera inte om du inte är säker på att du får ihop det bra (fodret alltså)..

Sen värmer du området som ska vidgas med en fön eller nåt.. och sen tar du nåt rätt varmt (inte glödgat alltså, då börjar det väl brinna eller nåt :kocko ), och trycker med stor sked, eller nåt annat (sked är lite väl böjt oftast) som kan ge en jämn och bra form.. Är man tuff kan det gå att trycka med fingrarna lite också..

Trycker det åt helvete för mkt får du sälja den, då går det inte att få bra.. Men eftersom den satt ok när du köpte den så kan det inte diffa så mkt..

---------------------------

Tips 2.

Klipp dig!

Tips 3.

Prova inte inomhus när du är varm och så.. Vinddrag blir kallt och både du och hjälmen sväller lite inomhus i värmen!

Lycka till!

Linusp3 skrev:

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Passformen är ganska kass på en ny hjälm. Gör inget överilat innan du har kört minst 50 mil med hjälmen på plats!
Hjälmen kommer att formas av ditt huvud när du väl åker. Inomhustester ger inte så mycket.

Linusp3

Gick med
22 Aug 2005
Hoj
Honda XRV 750
Tack Savage, nu känns det mycket bättre. Jag ringde tillochmed och frågade där jag köpt hjälmen, och hon jag pratade med tipsade om värme och sked... så passar den inte IRL så blir det så jag får göra. :tummenupp

Tack alla.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...