Förarbevis, skoter

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tog lätt MC-kort 1997, tungt MC-kort 1999 och bil 2000. Har aldrig fått körkortet indraget.

Har jag rätt att köra skoter utan förarbevis?

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
För att få köra terrängskoter krävs förarbevis för terrängskoter eller att du har körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000.

Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 och vill köra terrängskoter, krävs alltså ett förarbevis för terrängskoter.

Det här hittade jag på vv hemsida!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Hagbard skrev:
För att få köra terrängskoter krävs förarbevis för terrängskoter eller att du har körkort eller traktorkort som är utfärdat före 1 januari 2000.

Har du ett körkort eller traktorkort som är utfärdat efter 1 januari 2000 och vill köra terrängskoter, krävs alltså ett förarbevis för terrängskoter.

Det här hittade jag på vv hemsida!
Eftersom jag tog sista körkortet 2000 så är alltså mitt nuvarande körkort utfärdat efter 2000. Däremot kan man läsa på baksidan att de två första behörigheterna utfärdades -97 respektive -99. Inte kan jag väl ha blivit av med förarbeviset bara för att kortet uppdaterades 2000?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är själv sörlänning från början... har inte så jättebra koll på vilka regler som egentligen gäller för skoter.

Men det är inte annat än att man blir sugen när man ser folk svischa förbi på storsjöisen :)

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife