Nej, jag ska inte svära över hur mycket de bidrar till växthuseffekten då jag bara ser positivt på just den delen.
Men jag ska svära över att jag inte har en jävla aning om hur jag ska skruva med dem
Jag har en 08:ans Transit Connect med ett jävligt underligt problem.
Det började med att den blev slö på låga varv titt som tätt för tre veckor sedan, inte hela tiden men ganska ofta. Sen fick den för sig att nästintill totalvägra genom att ha noll i kraft under 2000 varv och det tog ungefär 1 minut (jag överdriver inte) att komma upp i 2000 varv och sen gällde det att hålla sig över det.
Sen var den bara död en morgon, den gick igång bara för att dö efter en sekund och det luktade ganska "illa" om avgaserna.
Nåväl, bogserade den till verkstad och ägaren till verkstaden vred på nyckeln några gånger och sen startade den. Men samma visa nu, den svarar inte på gasen men håller man full gas i 1-2 minuter så kommer den sakta uppåt och över drygt 2000 varv så hostar den till och går fullt normalt.
Verkstadskillen sa att jag skulle hälla i STP dieselrengöring samt byta bränslefilter då ingen motorlampa eller dylikt lyste, en bra väg att börja helt enkelt.
Nu har jag hällt i rengöringen och tankat och kört ca 10 mil med den men den går lika illa fortfarande och varje morgon får jag stå och vänta på att komma iväg. Resten av dagen går den igång alla gånger.
Nytt bränslefilter ligger på passagerarsätet, har inte hunnit byta det än.
Vad kan det annars tänkas vara för fel, någon med liknande erfarenheter? Spjällhuset är det enda jag kan komma på men samtidigt så är bilens beteende så jävla udda så jag vettefan.
Och samtidigt, om filtret är igensatt så borde ju inte bilen gå bättre på HÖGRE varv, eller
MEN då kom jag på: Blir det problem med att lufta den efter byte av bränslefilter? Räcker det om jag fyller upp filtret innan för att den ska orka självlufta? Måste man vakuumsuga annars eller brukar det finnas manuell luftning?
Och bara för att göra saken jävligare så köpte jag idag en 99:ans Caddy 1.9 diesel. Den fungerar inte heller
Men där är felet mer av/på. De hade också fått rådet att köpa dieselrengöring men hade fått fel flaska och fyllde på med STP kylarrrensning och sen dog bilen efter någon mil.
Föregående ägare blev ersatt av firman som hade gett hans fru fel flaska och en kille hade dömt ut dieselpumpen.
Så, är det svårt att byta dieselpump? Man får väl hänga av kamrem och allt vad det heter? Går dessa att renovera eller är ska man leta begagnat? Vad kostar de?
Kan något annat ha pajat?
Nåväl, jag fick bilen för 2000:- och då är den besiktigad och massvis med nya delar sitter på den så går det inte att få den åkbar för en vettig penning så säljer jag den i delar.
Men jag ska svära över att jag inte har en jävla aning om hur jag ska skruva med dem
Jag har en 08:ans Transit Connect med ett jävligt underligt problem.
Det började med att den blev slö på låga varv titt som tätt för tre veckor sedan, inte hela tiden men ganska ofta. Sen fick den för sig att nästintill totalvägra genom att ha noll i kraft under 2000 varv och det tog ungefär 1 minut (jag överdriver inte) att komma upp i 2000 varv och sen gällde det att hålla sig över det.
Sen var den bara död en morgon, den gick igång bara för att dö efter en sekund och det luktade ganska "illa" om avgaserna.
Nåväl, bogserade den till verkstad och ägaren till verkstaden vred på nyckeln några gånger och sen startade den. Men samma visa nu, den svarar inte på gasen men håller man full gas i 1-2 minuter så kommer den sakta uppåt och över drygt 2000 varv så hostar den till och går fullt normalt.
Verkstadskillen sa att jag skulle hälla i STP dieselrengöring samt byta bränslefilter då ingen motorlampa eller dylikt lyste, en bra väg att börja helt enkelt.
Nu har jag hällt i rengöringen och tankat och kört ca 10 mil med den men den går lika illa fortfarande och varje morgon får jag stå och vänta på att komma iväg. Resten av dagen går den igång alla gånger.
Nytt bränslefilter ligger på passagerarsätet, har inte hunnit byta det än.
Vad kan det annars tänkas vara för fel, någon med liknande erfarenheter? Spjällhuset är det enda jag kan komma på men samtidigt så är bilens beteende så jävla udda så jag vettefan.
Och samtidigt, om filtret är igensatt så borde ju inte bilen gå bättre på HÖGRE varv, eller
MEN då kom jag på: Blir det problem med att lufta den efter byte av bränslefilter? Räcker det om jag fyller upp filtret innan för att den ska orka självlufta? Måste man vakuumsuga annars eller brukar det finnas manuell luftning?
Och bara för att göra saken jävligare så köpte jag idag en 99:ans Caddy 1.9 diesel. Den fungerar inte heller
Men där är felet mer av/på. De hade också fått rådet att köpa dieselrengöring men hade fått fel flaska och fyllde på med STP kylarrrensning och sen dog bilen efter någon mil.
Föregående ägare blev ersatt av firman som hade gett hans fru fel flaska och en kille hade dömt ut dieselpumpen.
Så, är det svårt att byta dieselpump? Man får väl hänga av kamrem och allt vad det heter? Går dessa att renovera eller är ska man leta begagnat? Vad kostar de?
Kan något annat ha pajat?
Nåväl, jag fick bilen för 2000:- och då är den besiktigad och massvis med nya delar sitter på den så går det inte att få den åkbar för en vettig penning så säljer jag den i delar.