Jopp, oljetrycket ökar inte med motorvarvet över det varvtal där maxtrycket erhålls.
Det som skiljer mellan tillverkare och konstruktion är vid jusst vilket lägstavarv som man erhåller max oljetryck.
Men man vill ju att de varvet skall vara så lågt som möjligt för att lagringen bygger på ett visst tryck.
Och med oljans viskositet så är de givetvis så att de krävs lägre varv för en kall olja att få upp oljetrycket på lågt varv, medans det på varm motor med varm olja krävs något högre varvtal.
Att oljetrycklampor blinkar och så är bara en indikation.
Man måste veta vid vilket tryck tänds oljelampan?
Är givaren och mätaren kalibrerad så att de stämmer?
För att mäta så bör man koppla in en oljetrycksmätare som är kalibrerad som visar rätt för att verkligen veta vilka tryck man har vid tomgång och när man ökar varvet.
Och vid sådant test kommer du märka att trycket inte ökar från typ 1500rpm upp till rödmarkering.
Du kommer att märka att trycket som du hade vid kall motor sänks något då motorn e varm (pga viskositeten).
Om de stämmer att ducce har blandat med rullager och fullfilmsmorda glidllager i veven så kan jag tänka mig att oljesystemet kan va lite tricky med konstruktionen av oljesystemet.
Åfan, jag har lärt mig annorlunda men säger inte att du har fel. Jag har bara köpt vad jag hört och levt med det då det lät logiskt. Du menar alltså att oljepumpen upprätthåller samma tryck vid 1500 som vid 8000 varv?
Oljetryckslampan på min ducce kan blinka lite om jag har tomgången för lågt ställt (på tomgång givetvis).
Har även på Dr.Big:gurun Stefan Hesslers sida, där han säljer oljetrycksmätare till modellen, läst detta:
Det är väl främst den källan jag baserade mitt påstående på.