Förflytta mc

deca

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
HD
Grabben ska få en eu-moppe när han fyller år, dock måste jag
lasta den på något sätt. Kan man hyra mc-släp?

Förslag på hur man kan lösa detta. Det måste väl gå
att spänna fast den i en mindre lastbil?

Den väger ca 100 kg.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
När jag transporterde en EU-moppe i höstas, så upptäckte jag att den inte var större än att den gick in i lastutrymmet på min Xantia Break. Det gick till och med att stänga bakluckan helt. Moppen fraktades halvliggande. Med det vill jag ha sagt att EU-moppar tydligen är mindre än man tror.....

deca

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
HD
När jag transporterde en EU-moppe i höstas, så upptäckte jag att den inte var större än att den gick in i lastutrymmet på min Xantia Break. Det gick till och med att stänga bakluckan helt. Moppen fraktades halvliggande. Med det vill jag ha sagt att EU-moppar tydligen är mindre än man tror.....

Ska ju köra en 15 mil med den, vad säger konstapeln om det ligger en
moppe i bagaget? Är det inte böter, olovlig last?

Kan du inte köra hem den? det går att spänna fast den på ett vanligt hyrsläp annars, /p

Hur spänner man fast den på ett vanligt släp då, liggandes eller?

Ska ju kör en 15 mil med den på släpet, det bästa är om
man kan ha den ståendes, då detta inte repar den på något sätt.

Totalt nybörjare gällande detta, har ju bara dragit runt på snöskotrar!

Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Grabben ska få en eu-moppe när han fyller år, dock måste jag
lasta den på något sätt. Kan man hyra mc-släp?

Förslag på hur man kan lösa detta. Det måste väl gå
att spänna fast den i en mindre lastbil?

Den väger ca 100 kg.

Ska du använda en liten lastbil. Ställ den pa hjulen mot framstammen, kolla att inget framtill tar i när du komprimerar fjädringen. Dra ett spännband i styret snett framat at varje hall. Dra växelvis i spännbanden tills du känner att mopeden star stadigt genom att komprimera framfjädringen. Du behöver inte idiotdra sa att du förstör nagot. Kolla att moppen star rakt upp. Ta tag i styret och ruska fram och tillbaka, glider spännbanden dra försiktigt lite till om inte är det bara att köra.

Stanna efter en liten bit och kontrollera att den sitter som den ska.

Edit: detsamma gäller naturligtvis om du ska använda en släpvagn men da drar du mot framlämmen.

deca

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
HD
Ska du använda en liten lastbil. Ställ den pa hjulen mot framstammen, kolla att inget framtill tar i när du komprimerar fjädringen. Dra ett spännband i styret snett framat at varje hall. Dra växelvis i spännbanden tills du känner att mopeden star stadigt genom att komprimera framfjädringen. Du behöver inte idiotdra sa att du förstör nagot. Kolla att moppen star rakt upp. Ta tag i styret och ruska fram och tillbaka, glider spännbanden dra försiktigt lite till om inte är det bara att köra.

Stanna efter en liten bit och kontrollera att den sitter som den ska.

Edit: detsamma gäller naturligtvis om du ska använda en släpvagn men da drar du mot framlämmen.

Ok, tackar för tipset. Bästa sättet måste väl vara mc-släp eller mindre lastbil.

Nån som vet om det går att hyra mc-släp överhuvudtaget?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
vanligt flak/släp, framhjulet i vänster hörn som du spänner fast med spännremmar. bus enkelt.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Ok, tackar för tipset. Bästa sättet måste väl vara mc-släp eller mindre lastbil.

Nån som vet om det går att hyra mc-släp överhuvudtaget?

annars funkar vanligt släp hur bra som helt ju kör in framhjulet i vänster hörnan och bakhjulet ut mot mitten sen spänner du bara in och ner den i sidan med spännband.
Bör dock ha sidostöd o inte centralstöd då. fast går säker o lösa med de osså.

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
När jag hämtade min 600cc transalp hyrde jag en statoillastbil, körde upp hojen, o spände fast den som Palmas förklarade. Totalt fyra spännband. Fungerar kalas och står mkt bra om man inte är total idiot o misslyckas med det hela av nån anledning :)

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Som folk redan har skrivit: hyr ett vanligt släp, det är inga konstigheter att spänna fast en MC/moppe på ett sånt. Dra åt frambromsgreppet med en rem också så står den stabilare.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!