Förgasar fråga

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
min lilla moped går inte som den ska :kocko,
när man gasar till på låga varv går den inte bra utan den säger poff dööö weiiii
vad kan det vara för fel, det är väldigt iriterande när man gasar på så blir det som en insprutare och hugger till :va

någon som har nått svar på detta??
tack i förväg


//Niklas
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
förmodligen får dne för mycke luft...så var det på min gamla dt50 då jag hade 24 mm förgasare o lite smått o gott...gå upp i munstycke eller ändra nålen..förmodligen så måste du gå upp i munstycke...sen kan du kolla färgen på munstycket...sen finns det också en luft skruv du kan skruva på...och en nål...som nisse redan nämnt
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
byta munstycke har jag gjort men nålen har jag inte petat på.
ska kolla om det funkar, sen så funkar det inte att ställa luftskruven häller och den går dåligt på tomgång
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
föresten går jag upp i munstycke så börjar den fyrtackta och går lika dåligt då med :(
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
Nikel skrev:
byta munstycke har jag gjort men nålen har jag inte petat på.
ska kolla om det funkar, sen så funkar det inte att ställa luftskruven häller och den går dåligt på tomgång

skruva upp cyl, och förhasare och kolla allt, och dit med nya packningar, det går ju skitsnabbt att göra på en dt, jag skruva bort cyl, kolv, förgasare och avgassystem och drog dit mitt trimm på säg 20min om det inte krånglade allt för mycket.
världens mest lättskruvade motor, förutom pinnbultarna som går av hur lätt som helst :mad: :död
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
Hammet skrev:
skruva upp cyl, och förhasare och kolla allt, och dit med nya packningar, det går ju skitsnabbt att göra på en dt, jag skruva bort cyl, kolv, förgasare och avgassystem och drog dit mitt trimm på säg 20min om det inte krånglade allt för mycket.
världens mest lättskruvade motor, förutom pinnbultarna som går av hur lätt som helst :mad: :död

Ja det var nog den bästa motorn man kunde börja mecka med. Hade knappt meckat något alls innan men det var inga probs att plocka isär motorn o byta lager osv.

DT50MX :Bugar
 

HanneZ

Guest
är det bara lågvarven som strular ska du INTE byta munstycke, börja med o kolla så att den inte drar tjuvluft kring förgasaren, om inte de testa o skruva på luftskruven, om inte de hjälper så flytta nålen!
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Jag tycker det låter som alla hittils bara gissar!!!!!!??????

Om man har en motor som går magert på lågvarv så monterar man givetvis ett större lågfartsmunstyke (om det finns något i din moppefugge).
 

HanneZ

Guest
finns inge lågfartsmunstycke, inte på orginal o inte på de vanliga trimförgasarna, det justeras via luftskruv.
 
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
Aprilia RSV1000R Factory-04, 2st Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
HanneZ skrev:
finns inge lågfartsmunstycke, inte på orginal o inte på de vanliga trimförgasarna, det justeras via luftskruv.

Jasså?

Det beror nog på vad det är för förgasare...... för jag köpte en för några dagar sen.... en MIKUNI 24mm och den har iaf ett lågfartsmunstycke.
 

HanneZ

Guest
ofaan, de visste ja ej, har faktiskt kvar min 24 förgasare till min gamla dt, ligger o skräpar i garaget får ta o skruva isär o kika =P

/ Hannes
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
HanneZ skrev:
ofaan, de visste ja ej, har faktiskt kvar min 24 förgasare till min gamla dt, ligger o skräpar i garaget får ta o skruva isär o kika =P

/ Hannes
Va ska du ha för den? Jag lät min sitta på när ja sålde moppen :(
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Det finns lågfartsmunstycke i de flesta mopedförgasarna (och en luftskruv för att finjustera blandningen med på små gaspådrag), undantagen är till största delen gamla puch/sachs/zündapp och liknande med stenåldersförgasare.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
gud vad det drog i väg.
tillbaka till lilla stakars mig nu.
jag och i går och flyttade ner nålen 2 snäpp *ja mindre bensin asså* och nå går den bättre men inte riktigt 100 det ligger la på 98 procent bra.
föresten så har inte dt50mx samma förgasare som dtr dtmx har 12mm dtr har 14..

//Niklas
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top