Förgasar problem -TZR 125cc

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Rpm problem -TZR 125cc

Min hoj vägrar att varva ut och den går extremt dåligt på höga varv (över 8500rpm kan man glömma). Är det huvudmunstycket som skall bytas då eller kan det vara nått annat? På låga/mellan varv så går den hur bra som helst.
Vad kostar ett nytt huvudmunstycke och (ungefär) hur stort huvudmunstycke skall en TZR 125a ha?

Edit: Jag har inte den blekaste aning om storleken på huvudmunstycket som sitter på den nu.

Last edited:

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Vastrix skrev:
Den stannar mellan 8500-9000rpm sen varvar den inte mer.

dett finns 2 olika symptom. sen så är jag säker på att det finns fler trådar med denna fråga :rolleyes: börjar den bluddra (4-takta) eller tvärdör motorn och kommer igång igen om du släpper lite på gasen?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
CayLe skrev:
dett finns 2 olika symptom. sen så är jag säker på att det finns fler trådar med denna fråga :rolleyes: börjar den bluddra (4-takta) eller tvärdör motorn och kommer igång igen om du släpper lite på gasen?

Motorn segar för att sedan tvärdö och komma igång igen.
Om du syftar på tråden med scooter så ja det finns fler. Men där står inte vilket huvudmunstycke TZRn skall ha och det är jag "rätt" intteserad av att få veta och det känndes därför bättre att starta en ny tråd.

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Vastrix skrev:
Motorn segar för att sedan tvärdö och komma igång igen.
Om du syftar på tråden med scooter så ja det finns fler. Men där står inte vilket huvudmunstycke TZRn skall ha och det är jag "rätt" intteserad av att få veta och det känndes därför bättre att starta en ny tråd.

Säker på att det flödar tillräckligt med bensin från tanken till förgasaren då? Hade ett liknande problem med min idag men det hjälpte med att böja slangen lite rakare så filtret står så lodrätt som möjligt

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag är värdelös på att meka, men min hoj betedde sig på ett liknande sätt, dvs. den nästan tvärdog på högre varv för att sedan komma igen. Felet med min var ett gummi mellan luftburken och förgasarna som inte satt på ordentligt. Hojen kan bete sig sådär om den 'tjuvluftar'. Kanske värt att undersöka?

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Macho Woman skrev:
Jag är värdelös på att meka, men min hoj betedde sig på ett liknande sätt, dvs. den nästan tvärdog på högre varv för att sedan komma igen. Felet med min var ett gummi mellan luftburken och förgasarna som inte satt på ordentligt. Hojen kan bete sig sådär om den 'tjuvluftar'. Kanske värt att undersöka?

Har kollat det och den drog tjuvluft vid gummit men det är fixat nu och den beter sig fortfarande konstigt men tack ändå :tummenupp !

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Nisse Järnet skrev:
YPVS? (btw, skrivihop.nu :p)

Jag har problem med svanskan (åtminstonde enligt läraren :crash ) YPVS:en låter när man startar motorn (den drar fram o tillbaka) och motorn arbetar (har plockat bort tanken o kollat). Vet du om man kan ställa in den annorlunda eller?

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Vastrix skrev:
Jag har problem med svanskan (åtminstonde enligt läraren :crash ) YPVS:en låter när man startar motorn (den drar fram o tillbaka) och motorn arbetar (har plockat bort tanken o kollat). Vet du om man kan ställa in den annorlunda eller?
Kolla så att den är rätt inställd, bra att den verkar funka iaf :) Bara att ta bort kröken och sen dra på tändningen så ska den stå helt öppen. (kant i kant med cylinderns port, överst asså)

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Vastrix skrev:

På min Hoj så märkte jag att den gick skit efter ca 7500-8000rpm så jag undersökte saken och då visade det sig att dom vänt avgasporten 180grader fel.... så den vredsig med öppningen blev inge större.... sen vände jag på den och FAN så mycke bättre den gick sen!!!!!!!! :bow

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Jag hade av kröken för ca två veckor sedan när jag rengjorde expansions kamaren och den satt då kant i kant så det är "tyvärr" inte felet, men tack ändå!
Ingen som vet vad det skall vara för huvudmunstycke på TZRn?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja hade samma fel på min.. lr liknande... men min gick kasst på låga varv oxå.. å de va YPVSen som va trasig... men d e bara å hoppas på att d inte e den.. för den e DYR!! 2700:- skulle dom ha för den... på min va d ett plast hjul som va slitet... å då måste man köpa hela kalaset.. om man inte lagar plast skiten på nå sätt.. som ja försöker me... dock svårt... får se imorn om d funkar... men kolla om avgas porten rör sig på ett bra sätt... å även om d funka för två veckor sen e de itne säkert att d funkarr nu..

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Trasslar den bara på fullgas ? Uppkommit plötsligt ? Bättre/värre utan luftfilter ? Bättre/värre varm/kall ?
/u

Last edited:

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fluxir skrev:
ja hade samma fel på min.. lr liknande... men min gick kasst på låga varv oxå.. å de va YPVSen som va trasig... men d e bara å hoppas på att d inte e den.. för den e DYR!! 2700:- skulle dom ha för den... på min va d ett plast hjul som va slitet... å då måste man köpa hela kalaset.. om man inte lagar plast skiten på nå sätt.. som ja försöker me... dock svårt... får se imorn om d funkar... men kolla om avgas porten rör sig på ett bra sätt... å även om d funka för två veckor sen e de itne säkert att d funkarr nu..
Fixa ett eget nytt kugg?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Nisse Järnet skrev:
Fixa ett eget nytt kugg?

det är det ja håller på med.. men d e svårt å få d å fästa ordentligt.. så ja ska nog vrida på potentiometern oxå... så den ite vänder på samma ställe sen... min "nya" taggar kommer ju itne bli lika starka som dom gammla... men ja hoppas d ska funka..

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fluxir skrev:
det är det ja håller på med.. men d e svårt å få d å fästa ordentligt.. så ja ska nog vrida på potentiometern oxå... så den ite vänder på samma ställe sen... min "nya" taggar kommer ju itne bli lika starka som dom gammla... men ja hoppas d ska funka..
Var hittar du en potentiometer?? Fast jag menade nytt kugghjul :)

jacob

Jaha
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Ingen just nu, hade en Mito men den är såld
Vastrix skrev:
Jag hade av kröken för ca två veckor sedan när jag rengjorde expansions kamaren

Hur rengör man expansionskammaren? Sopkvast? :D
Går den bättre om man rengör den? Tänkte att man kanske kan få ännu bättre effekt...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...