Förgasar problem!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Har just satt på en 24mm dellorto förgasare på min 125a scooter!
Men har problemet att den har knappt ngn tomgång och dör så fort du stannar och att den blir ordentligt slö eller slutar att axxa när man vrider fullt!
Ligg typ i 60 och ge fullt så känns det som den dör!
Vad kan det bero på?
Kanske bara så simpelt som att man måste justera luftskruven,
Får för mycket luft?
Har även satt på en större cylinder och kolv.

Tacksam för snabba svar!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
troligtvis har du för stort/för litet huvudmunstycke. köp lite munstycken å testa dig fram. :tummenupp

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
ok..

Så min gissning med för mycket luft e helt galen eller?
Hur vet jag om jag ska upp eller ner i munstycke?
Verkar ju som jag ska upp eftersom det verkar som den får för mycket luft....

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hmm..

Höja nålen ett kack så får den ju lite mer soppa??

Ngn hjälp!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Någon..

Skulle vara bra om ngn hade ngt innan jag börjar ecka imorgon!

Vad kan det vara!

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
om du kan så prova att täta luftburken! Så att den får mindre luft helt enkelt! och som du sa! ta upp nålen ett hack! Men göm inte att du ska flytta ner den lilla e-ring!

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Troligen f litet huvudmunstycke. En 2takt m f mkt soppa 4taktar ('bluddrar'), f lite soppa mer raaaaap sas. Prova utan huvudmunstycke eller m choke el genom att gasa o hålla för stor del av luftintaget så vet du hur f mkt soppa låter.
/u

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tack!

Jag förmodar att det är huvudmunstycket som är för litet!
Men om jag höjer nålen så blir väl hålet "större" eller kan det kanske funka?
Tack för alla hjälp, men vill järna ha mer!!!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
oki...

vad gör nålen då?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Så här fungerar en förgasare kortfattat. Vid 0 - 1/4 gas så är det bland-/luftskruven och lågfartsmunstycket som spelar in. Vid 2/4 - 3/4 gas så är det nålen som spelar in och från 3/4 till fullgas så spelar huvudmunstycket in. Nu är det här VÄLDIGT hårddraget då dom olika faktorerna spelar in på varandra. Men man kan säga att höja nålen endast gör skillnad på mellangas.

I ditt fall så har du troligtvis, precis som ulf_lundin skriver, för litet huvudmunstycke och möjligtvis för stort lågfartsmunstycke. Jag skulle testa att gå upp några stolekar i huvudmunstycke och sänka nålen 1 - 2 hack. Prata med dom du köpte förgasaren av (Hojladan om jag inte minns fel va?) dom borde kunna svara på vad det sitter för munstycke i orginal (refererar till en annan tråd där du skrev att det bara stog nått kryptiskt på munstycket).

Lycka till. :tummenupp

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
EBS skrev:
Så här fungerar en förgasare kortfattat. Vid 0 - 1/4 gas så är det bland-/luftskruven och lågfartsmunstycket som spelar in. Vid 2/4 - 3/4 gas så är det nålen som spelar in och från 3/4 till fullgas så spelar huvudmunstycket in. Nu är det här VÄLDIGT hårddraget då dom olika faktorerna spelar in på varandra. Men man kan säga att höja nålen endast gör skillnad på mellangas.

I ditt fall så har du troligtvis, precis som ulf_lundin skriver, för litet huvudmunstycke och möjligtvis för stort lågfartsmunstycke. Jag skulle testa att gå upp några stolekar i huvudmunstycke och sänka nålen 1 - 2 hack. Prata med dom du köpte förgasaren av (Hojladan om jag inte minns fel va?) dom borde kunna svara på vad det sitter för munstycke i orginal (refererar till en annan tråd där du skrev att det bara stog nått kryptiskt på munstycket).

Lycka till. :tummenupp

låter vettigt :fakta

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Du fattar inte hur dugen jag är...

Men jag får inte tag på några huvudmunstycken!
Jag har letat och dom som verkar bäst är lelles mc, men dom har inte hört av sig.
Så snälla om ni vet ngn som har munstycken så hojta till.
Ska ha större det är jag ganska säker på, men hur mycket ska jag gå upp typ? köper 3-5 munstycken hur mycket ska det skilja mellan alla dom typ?

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Du fattar inte hur dugen jag är...

Monster skrev:
Men jag får inte tag på några huvudmunstycken!
Jag har letat och dom som verkar bäst är lelles mc, men dom har inte hört av sig.
Så snälla om ni vet ngn som har munstycken så hojta till.
Ska ha större det är jag ganska säker på, men hur mycket ska jag gå upp typ? köper 3-5 munstycken hur mycket ska det skilja mellan alla dom typ?

Som jag skrev. Kolla vad du ska ha för storlek först. Jag har ett gäng munstycken till DellOrto liggandes som du kan få testa med.

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Msn?

Skicka över din msn till mig eller adda mig på swe3194@hotmail.com
Det står aQ 246 på mitt huvudmunbstycke.....
Förmodar att det är Tyo 2 cm långt och hålet 46 typ?
Vilka munstycken har du?
Grymt tacksam om jag kanske skulle få köpa om det funkar!!

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Förresten...

E det du med den rödsvarta budkrossen som man ser på stan?
Brukar se dig runt stureplan och ngn gång i nacka!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping