Förgasarbestyckning RGV 250 -92

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Nån som har en fungerande set-up, alltså vilka munstycken och nålar som funkar med tillsammans med original "Hop-up kit" för gata? Jag vill använda luftfilter och har testat denna uppsättning efter en rekommendation, och motorn drar fint till 9-9500 varv där den tvärdör! Testat med original avgassystem och kitpipor med samma resultat. Avgasventilerna funkar perfekt. Använder "kit-boxen".

Luftburk: Original med filter
Main Jet: L=380, R=370 (270/280)
Needle Jet: O-9 (O-8)
Needle: 6FL-84-50-3 (6GH8-55-3)
Pilot jet: 30 (27.5)
Main Air Jet: 0.5 (0.6)
Power Air Jet: 0.7 (0.6)
Power Jet: 50 (55/35)
Main Air Solenoid Jet: orörd

Motorn har en "Stage 1" portning av Stan Stephens och går som en dröm över hela registret med originalbestyckning och originalbox, men när man har grejerna kan man ju inte låta bli att testa...
Har hela kitet och tillhörande kitmanual och original service manual.

Jag ska prova att öppna upp luftburken en aning samt utan luftfilter och även testa med originalboxen och blir det ingen förbättring sätter jag tillbaka alla originalmunstycken!

Någon?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Med tanke på hur detaljerad du är och åldern på din maskinpark är du säkert både erfaren och kunnig varför detta säkert är värdelöst vetande för dig. Rent generellt kan man säga att om den bluddrar och inte vill varva går den för fett, d v s den har för stora huvudmunstycken. Den rätta storleken går aldrig att försäga utan måste man prova sig fram till, den varierar även med väder och vind. Här är en länk till en sida med en bra beskriving om bestyckning av trimmade tvåtaktsmotorer. Lycka till!

Two Stroke Jetting
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Vilken skillnad!
Som jag trodde fick den inte tillräckligt med luft, då storleken på munstyckena ökats en del och det märktes tydligt att den gick fett på mellanvarv.
Att ta bort luftfiltret och ett 50 mm hål i bakkant på luftburken hjälpte! Nu blev den även hyfsat körbar i stan och den drar fint till 12 000 på alla växlar utan att effekten avtar tvärt.
210+ km/h mätarfart, kollade inte så noga.
Bestyckningen är f.ö. från ett exempel i kit-manualen med skillnaden 380/370 huvudmunstycken i stället för 370/360 och med MASJ och PWJ-II orörda.
Väggen mellan förgasarna i luftburken är borttagen enligt manualen.
Tyvärr funkar denna set-up inget vidare med original luftfilter.

Så, alla RGV och RS 250-ägare, här är en kombination som fungerar, med kitpipor och kitbox.

BT
 

Bifogat

  • RGV250a.jpg
    RGV250a.jpg
    114.5 KB · Visningar: 103

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hmmm... Är det där CDP X86 (regnummer)? I så fall är det min gamla. Kolla om bakre övre motorfästet har spruckit loss från ramen. :)
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Mattias skrev:
Hmmm... Är det där CDP X86 (regnummer)? I så fall är det min gamla. Kolla om bakre övre motorfästet har spruckit loss från ramen. :)

Nej, det är det inte.
BT
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top