Förgasarbestyckning

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
Är det nån som är duktig på bestyckning, Har en 1100 med Kehin CR 34 mm, problemet är att få tillräckligt mycket bränsle på toppen, har 155 i huvudmunstycke och 180 i luftmunstycke, det satt 220 som luftmunstycken och 140 i bränsle när jag köpte förgasarna, men då gick den inte alls. Frågan är nu, ska jag gå ner mer i luft eller öka bränslemunstyckena. Nån som har nån åsikt?
 

kalle_a

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sala
Hoj
R1 - 05
stefan Annell skrev:
Är det nån som är duktig på bestyckning, Har en 1100 med Kehin CR 34 mm, problemet är att få tillräckligt mycket bränsle på toppen, har 155 i huvudmunstycke och 180 i luftmunstycke, det satt 220 som luftmunstycken och 140 i bränsle när jag köpte förgasarna, men då gick den inte alls. Frågan är nu, ska jag gå ner mer i luft eller öka bränslemunstyckena. Nån som har nån åsikt?



Här kommer lite info. ang bestyckning.
Har valt att dela in det i 3olika steg i följd ordning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad .

Gasa fullt på en lång raka på 2an och 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = För mycket soppa (gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt med soppa (gå upp i munstycke)


Steg 2. Bestycka om

Vi antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.


Steg 3.Slutligen, finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (dockINTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

/kalle
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
kalle_a skrev:
När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

/kalle
Tjena,

Jag lånar en gammal tråd ang blandskruven eftersom min hoj verkar behöva justeras för att gå lite fetare/mjukare på lågvarv. Hojen går bra på mellan- och fullgas men när jag ska smyga iväg från rödljusen känns det nästan som den vill dö om jag inte varvar upp den rejält, kan bli lätt pinsamt och till och med farligt i vissa situationer...

Är det bara att ta en gasare i taget (vilken som) och justera tomgångsskruven emellan varje? Ska det verkligen vara ytterliggare ett halvt varv ut efter det man hittat högsta tomgång (låter ganska mycket)? Någon som har erfarenhet av Thunderace, sitter det en blandskruv på varje gasare och går det att komma åt utan att lyfta bort hela bryggan?

/Larsa
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
du nämner det där med att läsa av stift det ska tydligen vara väldigt svårt att göra på vattenkylda motorer:( på luft kylda ska men enkelt kunna avgöra fetheten motorn får men på vatten så ska det vara mycket svårt
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Larsa97 skrev:
Tjena,

Jag lånar en gammal tråd ang blandskruven eftersom min hoj verkar behöva justeras för att gå lite fetare/mjukare på lågvarv. Hojen går bra på mellan- och fullgas men när jag ska smyga iväg från rödljusen känns det nästan som den vill dö om jag inte varvar upp den rejält, kan bli lätt pinsamt och till och med farligt i vissa situationer...

Är det bara att ta en gasare i taget (vilken som) och justera tomgångsskruven emellan varje? Ska det verkligen vara ytterliggare ett halvt varv ut efter det man hittat högsta tomgång (låter ganska mycket)? Någon som har erfarenhet av Thunderace, sitter det en blandskruv på varje gasare och går det att komma åt utan att lyfta bort hela bryggan?

/Larsa
Har haft en Thunderace och det går att komma åt skruvarna(4st) om än med lite pillrande. 2-2,5 varv ut ska de stå om allt är orört.
Mvh Roberth
 

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Ort
Bålsta
Hoj
SV1000S -05
Roberth skrev:
Har haft en Thunderace och det går att komma åt skruvarna(4st) om än med lite pillrande. 2-2,5 varv ut ska de stå om allt är orört.
Mvh Roberth
Ok, tackar!
Jag har Dynojet-kit och öppen slutburk och det känns som en rejäl svacka i effektkurvan mellan tomgång och ca 2000 varv, normalt?
Ställer man efter högsta tomgång + ytterliggare lite till?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top