Förgasare och lamda

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Går det bra att köra en förgasarhoj mot en bredbandslamda för att sedan bestycka. T.ex hq lm1.

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
ja, det funkar..

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Aha, jag har aldrig använt dylika instrument men tanken är att använda på flera fordon. Har lekt lite med turboBMWsar (bil) och bara chansat på inställningar, men med lite mer koll kanske skrotet håller fler dagar...Något speciellt att tänka på? Det är framför allt gsxB12r jag tänker ställa in.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
JA en bredbandslambda är det ultimata som grund för bestyckning. Det kräver dock lite mer kunskap och känsla än vad som behövs för att mappa en spruthoj.

Tänk också på att du måste få TPS signalen från något om du hade tänkt dig att logga och inte tita i realtid när du kör.

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
JA en bredbandslambda är det ultimata som grund för bestyckning. Det kräver dock lite mer kunskap och känsla än vad som behövs för att mappa en spruthoj.

Tänk också på att du måste få TPS signalen från något om du hade tänkt dig att logga och inte tita i realtid när du kör.

Boris jr !

Vad är det för mer kuskap/känsla man behöver när man bestyckar förgasare.

kan du förklara hur det går till ?

Vad menar du med att mappa en spruthoj ?

Micke

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Boris jr !

Micke

Man måste har koll på vilket förgasarsystem som jobbar på ex 20% gaspådrag 40% 60% osv. SÅ man inte är och pillar på fel munstycken/nålar.

Mappa! Justera bränslemängd beroende på gaspådrag och varvtal, i en datafil. Som i sin tur tankas över till motorcykelns dator, som styr insprutningen.
Även temperatur och lufttryck kan påverka bränslemappen.

Mats

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Man måste har koll på vilket förgasarsystem som jobbar på ex 20% gaspådrag 40% 60% osv. SÅ man inte är och pillar på fel munstycken/nålar.

Mappa! Justera bränslemängd beroende på gaspådrag och varvtal, i en datafil. Som i sin tur tankas över till motorcykelns dator, som styr insprutningen.
Även temperatur och lufttryck kan påverka bränslemappen.

Mats

Vad jag menade med mitt inlägg var !

Det lät så lätt att mappa upp en sprut hoj, vad menar boris jr med att mappa
upp en sprut hoj .

1 att dra en repa i bänken med sitt nya avgasrör o justera bränslet i power comadern (med färdiga mappar)

2 eller att mappa upp tändning bränsle i ett eftermarkads sprut från grunden

För mig har det tagit veckor att bara få ordning alla parametrar i kallstarten
i mitt motec sprut.

/micke

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Boris jr !

Micke

JA RG500!

Att mappa om en spruthoj med PCIII eller dyligt är löjligt smidigt när man har en LM1 med loggning av TPS/RPM/AF. Kör en vända i bänk/bana. Ur din LM1 får du en fil med värdena och skapar lätt en lista med målvärden och datorn räknar ut korrektionsvärden vilka du exporterar till PCIII och sen är det bara att upprepa tills du är nöjd.

På en förgasarcykel så är justeringen betydligt tristare då bestyckningskretsarna är överlappande. Det är inte bara att välja ett lagom huvudmunstycke och därefter testa några nålhöjder och sen trycka i ett lagom magert lågfartsmunctycke och sen se glad ut.
När du då får en flatspot vid 75%TP/8000RPM(eller varhels i registret) trots att resten av registret fungerar börjar det tråkiga att välja en annan nål utifrån 4 parametrar och matcha in dess nålhöjd och huvudmunstycke bara för att finna att cykeln nu inte lirar på lågvarv.
Vägen till en perfekt förgasarbestyckning är lååång och är på många områden halvvägs till svartkonst.

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Anledningen till frågan från början är en att min hoj går lite illa här och där. Det är en B12a med gsxr förgasare -91.
Den uppför sig som följer:
"Taktar" på jämn gas vid ungefär 2-3000 varv.
Drar man ur den hårt så tvekar den en kort stund efter uppväxling.
Drar mycket bensin och är svart i pipan.
Jag har isär förgasarna men vet inte vilken bestyckning som skulle passa men nålarna stod skyhigh så dom sänker jag nog.
Skulle man så småningom få det att funka så har man ju mätaren kvar till andra fordon :)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Anledningen till frågan från början är en att min hoj går lite illa här och där. Det är en B12a med gsxr förgasare -91.
Den uppför sig som följer:
"Taktar" på jämn gas vid ungefär 2-3000 varv.
Drar man ur den hårt så tvekar den en kort stund efter uppväxling.
Drar mycket bensin och är svart i pipan.
Jag har isär förgasarna men vet inte vilken bestyckning som skulle passa men nålarna stod skyhigh så dom sänker jag nog.
Skulle man så småningom få det att funka så har man ju mätaren kvar till andra fordon :)

Med den beskrivningen verkar en LM1 lite overkill.

För att få din cykel att gå bra så byter du nålar+nålsäten (dessa slits och när de är slitna får man dyliga fenomen+att det blir omöjligt att bestycka). Sen höjer du nålarna ett hack från original och byter till en storlek större huvudmunstycken än original.
Anders Brink och några till på forumet har bestyckat dyliga motorer till förbannelse.

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Jo det är säkert sant. Det får kanske bli så.
Vet dock inte vad original skulle vara då förgasarna inte hör till motorn.
Det sitter nu ett "ickeoriginal" huvudmunstycke,130 och nålen som sagt, så högt det går.
Man kan ju köpa instrumentet ändå och ha det och titta på ;) bara för det är fint.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS