Förgasare

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Tjenare. Nu är det så att jag ännu inte har fått igång min RS :huvet. Vart och hur byter jag munstyckena? Huvudmunstycken vet jag vart det sitter men har aldrig fattat vart lågfartsmunstycket sitter. Hur många olika finns det? Huvudmunstycke, lågfartsmuntycke, finns det fler?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
philsson skrev:
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp

Lågfartsmunstyvcket sitter framför huvudmunstycket om jahg inte minns fel. Men gör som philsson säger. Ganska logiskt.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
philsson skrev:
tomgångsmunstycke osv. :mattias Det beror på vilken slags förgasare du har vart de sitter men du hittar nog alla 3 inne i flotörhuset :tummenupp
Jo ja hittade dom nu när jag öppnade. Mitt problem är att det låter "knack-knack" vid 4-5k varv... Kan det vara för att jag har ett för snålt tomgångsmunstycke?
Edit: Jag har hört liknande historier från t.ex. svanen när hans cylinder skar.. Men nu är det så att jag PRECIS har bytt cylinder och kanske bara haft den på i några minuter högst, och för säkerhetsskull kört på oljeblandat i bensinen
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Jo ja hittade dom nu när jag öppnade. Mitt problem är att det låter "knack-knack" vid 4-5k varv... Kan det vara för att jag har ett för snålt tomgångsmunstycke?
Edit: Jag har hört liknande historier från t.ex. svanen när hans cylinder skar.. Men nu är det så att jag PRECIS har bytt cylinder och kanske bara haft den på i några minuter högst, och för säkerhetsskull kört på oljeblandat i bensinen


Kollat lagrerna?
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
(lånar din tråd lite)
ja har också en aprilia, och är rätt osäker med det här med munstycken,
jag har bytt munstycke till storlek 142 men stiftet är fortfarande på
gränsen till vitt... så samma fråga här, finns det fler munstycken man
ska byta för att få den att gå rätt? :confused:

Ja, jag har läst Paddes tråd om betsyckning men jag får ingen klarhet i detta...

//Anton
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Freerider88 skrev:
(lånar din tråd lite)
ja har också en aprilia, och är rätt osäker med det här med munstycken,
jag har bytt munstycke till storlek 142 men stiftet är fortfarande på
gränsen till vitt... så samma fråga här, finns det fler munstycken man
ska byta för att få den att gå rätt? :confused:

Ja, jag har läst Paddes tråd om betsyckning men jag får ingen klarhet i detta...

//Anton

Jag kör utan snorkeln i luftburken och avstrypt. 130 munstycke. Lite stort. Säker på att den inte drar tjyvluft. 65 lågfart tror jag...
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
AndersJohansson skrev:
Jag kör utan snorkeln i luftburken och avstrypt. 130 munstycke. Lite stort. Säker på att den inte drar tjyvluft. 65 lågfart tror jag...

Har inte kollat vad jag har i lågfart, men min är avstrypt med konfilter,
men jag har dragit en repa och kollade med original filter och stiftet var forfarande vitt.
Vad ska jag göra iaf du tror att den tjuvar luft och isånna fall varifrån...?

Kom på att jag har ju tillbakaledning av avgaser till luftburken eftersom
konfiltret fick plats i originalburken, tror du det är därför??
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Freerider88 skrev:
Har inte kollat vad jag har i lågfart, men min är avstrypt med konfilter,
men jag har dragit en repa och kollade med original filter och stiftet var forfarande vitt.
Vad ska jag göra iaf du tror att den tjuvar luft och isånna fall varifrån...?

Kom på att jag har ju tillbakaledning av avgaser till luftburken eftersom
konfiltret fick plats i originalburken, tror du det är därför??

är antagligen gummit mellan förgasare och cylinder "insugs gummi"

törs väll nästan inte säga att jag har ett nästan nytt sånt ligandes, dra i väg PM om du vill ha det
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
RS "Alex" skrev:
är antagligen gummit mellan förgasare och cylinder "insugs gummi"

törs väll nästan inte säga att jag har ett nästan nytt sånt ligandes, dra i väg PM om du vill ha det

Men hojen har ju bara gått 350 mil, nästan ny ju,
kanske ska satsa på nya slangklämmor för dom verkar lite kassa...
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Freerider88 skrev:
Men hojen har ju bara gått 350 mil, nästan ny ju,
kanske ska satsa på nya slangklämmor för dom verkar lite kassa...

a då lär det ju inte vara det, annars torkar dom ganska fort men inte då, om det inte är en gammal cykel som ståt stilla för då är det ännu högre risk att det är det.
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
AndersJohansson skrev:
Kollat lagrerna?
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Snubbben skrev:
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?

ypvs har skrammlaha ha inte aprilia

den är öppen upp till 2500rpm sen stängs,öppnas igen vid 8000-8500
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
RS "Alex" skrev:
ypvs har skrammlaha ha inte aprilia

den är öppen upp till 2500rpm sen stängs,öppnas igen vid 8000-8500
Ok... Vet ni nåt enkelt sett att se om den funkar som den ska? Har inte kommit på nåt bra sätt än :kocko
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Snubbben skrev:
Ok... Vet ni nåt enkelt sett att se om den funkar som den ska? Har inte kommit på nåt bra sätt än :kocko

Du märker det rätt lätt om du gasar upp över 8000 rpm.

Vid 8000 rpm så ändras ljudet o hojen sticker iväg.

Är inte avgasporten inkopplad så orkar den knappt varva över 9000rpm.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Snubbben skrev:
Det är ju det som är så roligt... Jag trodde också det var lagren och hade redan fixat det om jag visste. Men ljudet slutar HELT när man chokar och upphör nästan helt när den e varm utan choke. Det låter vid nästan exakt samma varvtal när jag Släpper gasen inte när ja gasar på. Vid cirka 4-6k varv så ja tänkte att det kanske var vid "övergången" till lågfartsmunstycket det låter... Jag har också en till fråga, hur funkar YPVS:en? Jag gasade på till cirka 6-7k och jag såg ej att det rörde sig, är det bara när man håller gas den öppnar sig eller beroende på varvtal?


Vad kör du för bensin, en del spikar om man kör på 95...
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Om stiftet är en tendens till vitt så kör inte en meter till. Fixa det, antingen höjjer du nålen. Sen får du prova igen. Om inte de räcker så får du byta munstycke.

Om den drar tjuvluft, det kollar du genom att spruta startgas runt där du tror den drar tjuvluft. Går motorn upp i varv så läcker det.
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
DJM skrev:
Om stiftet är en tendens till vitt så kör inte en meter till. Fixa det, antingen höjjer du nålen. Sen får du prova igen. Om inte de räcker så får du byta munstycke.

Om den drar tjuvluft, det kollar du genom att spruta startgas runt där du tror den drar tjuvluft. Går motorn upp i varv så läcker det.


Får kolla, tycker inte den borde tjuvdra :rofl ... men men, storlek 142 ostrypt and up we go :huvet

Men det måste bli gjort...

Nålen = sopa, luft blandning ??
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top