Förgasaren är elak...

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Har ju som sagt plockat ner hojen och tog loss förgasaren..

Men efter jag satt i ett nytt huvudmunstycke i flottörhuset och skrtuvat ihop den och satt på den på motorn igen med sportluftfiltret på, så satte jag på bensinkranen på ON...

Va händer då?
Joo, all bensin som kommer till förgasaren dumpas igen genom en av dom fula gula slangarna på sidan, (se bild)!

Hurfan har jag lyckats ställa till det denna gången? :tungan

Bifogat

• hmmm.jpg
    hmmm.jpg
    4 KB · Visningar: 48

Solid snake

Guest
Flottören har hängt sig i öppet läge, öppna o lossna flottören.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
:tummenupp Var det enda tips jag fick i skolan också, så om man skulle ta och släpa sej ut o kolla det nu...

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Tog loss förgasaren nyss och öppnade flottörhuset, kollade på den lilla grejjen
som flottören drar in och ut genom det hålet... verkade okej..
flottören (ifall det är den grejjen med dom svarta klumparna på) hängde helt löst och den gick att röra upp o ner..

Som det ska va antar jag?

Gjorde en liten illustration på skiten.. Men undrar själv VARFÖR just nu :3freak

Nån som har nåt förlag?
Värt att nämna är att packningen mellan förgasaren och flottörhuset är hemmagjort av juicekartong, för jag slarvade bort den riktiga :mad:

Solid snake

Guest
RED_LiME skrev:
Tog loss förgasaren nyss och öppnade flottörhuset, kollade på den lilla grejjen
som flottören drar in och ut genom det hålet... verkade okej..
flottören (ifall det är den grejjen med dom svarta klumparna på) hängde helt löst och den gick att röra upp o ner..

Som det ska va antar jag?

Gjorde en liten illustration på skiten.. Men undrar själv VARFÖR just nu :3freak

Nån som har nåt förlag?
Värt att nämna är att packningen mellan förgasaren och flottörhuset är hemmagjort av juicekartong, för jag slarvade bort den riktiga :mad:

Jag har ett förslag, din packning e kass o håller inte tätt.

Ganska otroligt om detta har hänt, det där stiftet som du kallar det, det sitter ju typ fast i flottören i en liten "pinne" o "pinnen" kan ha bockat sig så pass att fuggen flödar.

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
jag vet ej hur din förgasare seer ut men en ide är att packningen alla "jouice"
är för tjock och nivån i förgasaren blir felaktig och den dumpar ut det "överflödiga"

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Solid snake skrev:
Ganska otroligt om detta har hänt, det där stiftet som du kallar det, det sitter ju typ fast i flottören i en liten "pinne" o "pinnen" kan ha bockat sig så pass att fuggen flödar.

Förstod inte mkt av det där... :)
Förklara det där på samma sätt som du skulle för en total nybörjare på förgasare :D

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
RED_LiME skrev:
Mjooo, men om vi säjjer såhär då:
Förklara det där som du skulleg jort för en utvecklingsstörd, låg IQ-are :)

Rann det fortfarande efter du kollade förgasarn andra gången?
Isf öppna igen och var försiktig när du sätter på flotörkåpan så att du känner om nått sätter sig snett.

Och dedär med att packningen är för tjock håller inte, det spelar ingen roll om den är +/- 1 mm eller så, för nivån blir den samma (nivån regleras av andra saker, orka förklara)

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Packningen är inte tjock, och tät; det är jag nästan säker på att den är.
Ska dock beställa ny när jag hittar nån :mad:

Polly, Mjoo jag gjorde just det du sa när jag hade ner den andra gången, och jag skakade på förgasaren så att jag hörde att flottören rörde sej..

Blir galen på detta.. Det är det enda som hindrar mej från att testa hojen med "effektröret" och det öppna filtret...

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
RED_LiME skrev:
Packningen är inte tjock, och tät; det är jag nästan säker på att den är.
Ska dock beställa ny när jag hittar nån :mad:

Polly, Mjoo jag gjorde just det du sa när jag hade ner den andra gången, och jag skakade på förgasaren så att jag hörde att flottören rörde sej..

Blir galen på detta.. Det är det enda som hindrar mej från att testa hojen med "effektröret" och det öppna filtret...

Kan ju vara så att "ventilen" som flotören trycker på har hakat upp sig!
En tanke som slog mig...
Så fast flotören rör sig kanske "knappen är intryckt hela tiden"

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har inte läst alla inlägg nu, så ursäkta om jag tar upp något som redan är nämnt. Jag är nästan säker på att den sk. nålventilen (så heter den va?) är sliten, eller att det har kommit nåt bös (=skräp :) ) där den ska täta. Precis samma grej hände på min RD i våras efter att jag hade satt ihop den. Flottören flyter upp och ska täta men ändå rinner det in soppa i fuggen så att den flödar över. Ventilen ska vara konisk, och är den sliten så syns det tydligt på den.

Lycka till! :tummenupp

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
PacMan skrev:
Har inte läst alla inlägg nu, så ursäkta om jag tar upp något som redan är nämnt. Jag är nästan säker på att den sk. nålventilen (så heter den va?) är sliten, eller att det har kommit nåt bös (=skräp :) ) där den ska täta. Precis samma grej hände på min RD i våras efter att jag hade satt ihop den. Flottören flyter upp och ska täta men ändå rinner det in soppa i fuggen så att den flödar över. Ventilen ska vara konisk, och är den sliten så syns det tydligt på den.

Lycka till! :tummenupp

Tackar! :tummenupp
Så med andra ord ska jag kolla det "stiftet" som går från den flottörgrejjen som rör sej när dom svarta bojarna flyter upp?

Friggan

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2004
Hoj
rs125:a
RED_LiME skrev:
Tackar! :tummenupp
Så med andra ord ska jag kolla det "stiftet" som går från den flottörgrejjen som rör sej när dom svarta bojarna flyter upp?

Eller så kan du trycka upp flottören så att det där "stiftet" är högst upp och sen blåsa med munnen tätt emot "bensinanslutningen". Om du kan blåsa håller den inte tätt.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Friggan skrev:
Eller så kan du trycka upp flottören så att det där "stiftet" är högst upp och sen blåsa med munnen tätt emot "bensinanslutningen". Om du kan blåsa håller den inte tätt.

:tummenupp SKa göra det, återkommer med resultat :p

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Förövrigt så klarade RED_LiME sin uppskrivning idag, så vi får passa på o grattulera honom!

GRATTTTISS!!!!! :Rockbanan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...