Förgasarproblem eller tändningsproblem?

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Nu är goda råd dyra. Jag har under lång tid mekat med min motorcykel, men nu börjar jag få slut på idéer på hur jag ska fortsätta. Hojen i fråga är en Kawasaki GPX 600 R från 1990.

Det är en gammal hoj, men den är i relativt bra skick. Jag har haft den länge och den har tidigare rullat fint. Sista tiden (under säsongen) har den börjat med en ovana, nämligen att sluta svara på gaspådrag – börja bluddra och sedan dö. Därefter är det nästan lögn att få den att starta och lyckas man dör den genast igen. Får den däremot stå 5-10 minuter startar den fint igen – för att snart åter börja bluddra och dö. Detta har successivt börjat komma allt tätare och nu kommer jag inte längre mer än något hundratal meter innan den börjar gå uselt och dör för mig.

Jag har kollat luftningen av tanken som är ok, även testat att köra med bränsleslangen kopplad till luftad bensinflaska. Om jag öppnar dräneringspluggen finns det soppa i alla fyra förgasare, så bensinmatningen är det nog inte.

Jag mätte motstånd i tändspolarna, detta var ok. Dock märkte jag att 2 av tändkablarna/tändhattarna var dåliga så dessa (alla 4) är nu bytta. Jag har gnista på alla fyra stift (som också är hyfsat nybytta). Jag har dock inte mätt pickup-spolarna, ej heller kollat IC-ignitorboxen,

Jag tänkte att det var förgasarproblem, så jag har tagit loss förgasarna och plockat ner dessa i sina beståndsdelar, ultraljudstvättat och blåst av med kompressor. Var nog inte så dumt att få ren förgasarna, men inte hjälpte det. Dock har jag svårt att få på insugsgummipluttarna från luftburken tätt så det är möjligt att inandningen inte har riktigt korrekt motstånd, men då dessa satt ok tidigare och felet är som förut tror jag inte att det är där problemet sitter. Jag ska försöka fixa detta, men ev måste jag skaffa nya gummipluttar.

Om jag nu startar motorn går den fint första minuten, jag kan varva upp den utan problem. Efter någon minut börjar den gå sämre, men fortsatt helt ok på låga varv. Varvar jag den däremot upp mot 6000rpm eller däröver börjar den bluddra och tappar i varv. Om jag drar på gasen långsamt dör den. Om jag däremot snabbt öppnar spjället helt börjar motorn pendla i varvtal, varvar upp, tappar i varv, varvar upp, tappar osv, trots att jag inte rör på gasrullen. När motorn har fått gå en stund går den allt sämre och dör. När den är ordentligt varm går den inte att starta alls. När den fått stå en stund startar den åter fint.

Det är vacuumförgasare på den, jag är inte van att meka med såna, men tycker jag borde sett om nåt var alltför trasigt. Jag har bara synkat förgasarna visuellt (ska synka dem ordentligt om jag får ordning på hojen), men tycker inte det borde förklara problemet. Är det någon annan förgasarinställning som skulle kunna förklara detta? Har ni några andra kloka tankar?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Batteri, tändbox, tändspole/stift/etc eller tändgivare.

För att felsöka tändspolar/stift/etc, knacka ihop gnistgapet till 0.4 mm för att testa. Resten lär du låna från annan hoj för att felsöka.
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Tack för svar! Batteri och stift är bytta efter att felet började komma. Spolarna håller korrekta motstånd när jag mäter dem. Kan absolut mäta givarspolarna och även tändboxen. Men den går ju rent första stunden efter att jag startat den och när jag kollar på stiften har jag ju gnista på alla 4, brukar tändfel kunna bete sig så? Vad är syftet med 0.4mm gnistgap?
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Har du inte något veck på bränsleslangen, håller jag med Brink ovan. Prova med nya tändspolar som du kan skaffa för en spottstyver på Ebay. Det låter i mina ögon som om någon tändspole får isolationsfel när den blir varm.
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Tack! Nä, bränsleslangen är dessvärre ok. Den löper fritt och är även bytt när jag servade förgasarna. Jag får känslan av att motorn får dåligt med soppa, men så verkar det inte vara. OK, så tändspolarna är ett hett tips alltså, trots att de håller adekvat motstånd när man mäter? Ska ut och leta på ebay. Tackar för era konstruktiva tips!
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Ställ ventilerna -har du inget spel så tappar du kompen när ventilskaften blir varma...
 

Lillencb

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2015
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
Honda CB 1000R
CDI boxen kolla den hade detta problem med en tidigare hoj gick hur bra som helst tills den blev varm då började den bluddra ,strula och dö. Jag fick inte igång skiten och viste inte vad det var, kollade allt, höll på att bli tokig sen när man klev upp på morgonen så tänkte man att man skulle prova starta och inga problem alls tills den jäveln blev varm. Kan även vara det problem som Wizzard nämnde , ställ in ventilerna...
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Lite enkel uteslutning först. Det är osannolikt att flera saker går sönder samtidigt och ännu mer otroligt att samma saker börjar fungera igen, samtidigt. Du är sällsynt att fyra förgasare, eller tändstift, krånglar samtidigt och sedan börjar fungera igen, samtidigt.
Jag lägger min röst på nån mojäng som det bara finns en av. T.ex. tändlägesgivare eller bränslefilter (fast inte bränslefilter den här gången. Det skulle visat sig vid högt effekuttag).
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Tackar ödmjukast för alla tips som haglar in. Får väl ge mig på ventilerna, det låter rimligt och kräver ju inte några reservdelar så jag börjar där. Om inte det hjälper får jag börja mäta och ev byta tändlägesgivare, spolar och CDI-box. Fortsättning följer när ventilerna är påtittade.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att slå ihop gnistgapet på stift gör att taskigt isolerade/trasiga tändspolar har chans att enklare skapa gnista.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Gpx600:eek:r har inte vakuumförgasare, däremot har gpx750, gpz600 och zzr600 vakuumförgasare, så har du verkligen vakuumförgasare eller är det så att du har något annat än just en gpx600?
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Jo, den har vakuumförgasare (om du med det menar att gasrullen styr endast spjället, luftflödet påverkar ett membran och drar med sig vakuum-pistong och nål upp - dessa delar har jag nyss haft isär och rengjort x4) och det är en GPX 600 R. Båda delarna stämmer även överens med bilderna i Haynes-manualen för samma hoj. Men jag tackar för tipset, hade ju varit festligt om det varit en annan hoj. :)
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
I mellandagarna har jag nu justerat ventilerna. I stort sett alla avgasventiler och ett par inloppsventiler hade för litet spel (men alla ventiler hade iaf ett spel). Då packningen till ventilhuset var dålig väntar jag på att en ny ska komma med posten, har därför inte monterat ihop och provat. Tror ni att det kan vara så kinkigt att någon tiondels millimeter för lite spel ger detta problem?

Har även mätt givarspolarna (som ger info till tändboxen) och dessa värden stämmer med uppgivna värden.

Om den nu inte skulle gå bättre efter detta funderar jag på hur jag ska gå vidare (tändbox eller spolar?). Om en av spolarna var dålig, hur skulle den då bete sig. Att den skulle gå dåligt förstår jag, men skulle den dö?
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Hej

Som gammal "lödare" har jag ett tips som jag själv råkat ut för. Nån lödning i tändboxen kan ha släppt där kontakterna går in på kretskortet. Är i stort sätt omöjligt att se med blotta ögat. Bara löda på samtliga anslutningar på kortet och inte speciellt svårt. Det kan ge såna här galenskaper och mäta upp kan vara svårt då det ömsom är kontakt och ömsom inte beroende på förhållanden. Har du "elefantsnor" i boxen är det ju inte lätt men min hade det inte.

Hoppas att du får till hojen!

/PeterDeleter
 

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Var ventilspelet strax under minsta "tillåtna" så är det troligen inte det som ger problemet. Var spelet nära noll är det mycket möjligt att det var problemet.
Om en tändspole är dålig går det att hålla motorn igång men karaktären på motorn kommer påminna rätt mycket om en otrimmad Puch Montana med dålig tomgång.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är du helt 100 på att bränsle kommer fram? Bensinkran som strular, skit i tanken som stryper tillförseln?
Med tanke påve gjort med förgasaren och tändningen redan hade jag lagt lite pulver där.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
OK, så tändspolarna är ett hett tips alltså, trots att de håller adekvat motstånd när man mäter?
Ja, det har jag erfarenhet av. Gamla spolarna mätte inom toleransen, så uteslöt fel på dessa länge. Till slut provade jag ändå med ett annat begagnat par, som för övrigt visade liknande mätvärden. Pang sa det, så hoppade hojen igång och gick som ett urverk i ur och skur i 4500 mil. Det beror ju på att den enkla resistansmätningen på spolarna inte ger hela bilden, vilket någon annan säkert kan förklara utförligare.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
. Det beror ju på att den enkla resistansmätningen på spolarna inte ger hela bilden, vilket någon annan säkert kan förklara utförligare.
Mätspänningen vid resistansmätning med vanlig multimeter är på sin höjd ett par Volt...
När tändspolen är "on Duty" så snackar vi multikiloVolt, 20-40 000 V.
Sån hög spänning beter sig helt annorlunda äv mer vanliga nivåer, spänningsförnade ytor behöver inte ens vara i kontakt med varandra...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just de där symptomen känns definitivt som elfel. Kondensator/CDI-box/statorlindning beroende på ålder och konstruktion. Som någon skrev, definitivt något som det finns en av och som påverkas av värme. Värme utvidgar - kabelbrott tappar kontakten...
 

gpx

Ny medlem
Gick med
26 Dec 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Kawasaki GPX 600 R
Är du helt 100 på att bränsle kommer fram? Bensinkran som strular, skit i tanken som stryper tillförseln?
Med tanke påve gjort med förgasaren och tändningen redan hade jag lagt lite pulver där.

Tack för inlägget!
Svaret är tyvärr, ja.
Det första jag gav mig på var luftningen av tanken, den är OK. Skruvade därefter isär soppakranen, den släpper fram soppa när man skapar vakuum. Därefter filter, dessa är OK. Har även provat att mata förgasaren (via en ny och oknickad bränsleslang) direkt från en petflaska med luftningshål för att bypassa allt ovan, inte heller det hjälpte. Provade därefter att tappa bränsle ur samtliga förgasare för att se att dessa fått soppa, vilket de alla hade. Så dessvärre är det nog så att bränslet kommer fram. Men jag uppskattar verkligen alla tips!

PS. Tror jag hittat felet nu, se nedan!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top