gpx
Ny medlem
Nu är goda råd dyra. Jag har under lång tid mekat med min motorcykel, men nu börjar jag få slut på idéer på hur jag ska fortsätta. Hojen i fråga är en Kawasaki GPX 600 R från 1990.
Det är en gammal hoj, men den är i relativt bra skick. Jag har haft den länge och den har tidigare rullat fint. Sista tiden (under säsongen) har den börjat med en ovana, nämligen att sluta svara på gaspådrag – börja bluddra och sedan dö. Därefter är det nästan lögn att få den att starta och lyckas man dör den genast igen. Får den däremot stå 5-10 minuter startar den fint igen – för att snart åter börja bluddra och dö. Detta har successivt börjat komma allt tätare och nu kommer jag inte längre mer än något hundratal meter innan den börjar gå uselt och dör för mig.
Jag har kollat luftningen av tanken som är ok, även testat att köra med bränsleslangen kopplad till luftad bensinflaska. Om jag öppnar dräneringspluggen finns det soppa i alla fyra förgasare, så bensinmatningen är det nog inte.
Jag mätte motstånd i tändspolarna, detta var ok. Dock märkte jag att 2 av tändkablarna/tändhattarna var dåliga så dessa (alla 4) är nu bytta. Jag har gnista på alla fyra stift (som också är hyfsat nybytta). Jag har dock inte mätt pickup-spolarna, ej heller kollat IC-ignitorboxen,
Jag tänkte att det var förgasarproblem, så jag har tagit loss förgasarna och plockat ner dessa i sina beståndsdelar, ultraljudstvättat och blåst av med kompressor. Var nog inte så dumt att få ren förgasarna, men inte hjälpte det. Dock har jag svårt att få på insugsgummipluttarna från luftburken tätt så det är möjligt att inandningen inte har riktigt korrekt motstånd, men då dessa satt ok tidigare och felet är som förut tror jag inte att det är där problemet sitter. Jag ska försöka fixa detta, men ev måste jag skaffa nya gummipluttar.
Om jag nu startar motorn går den fint första minuten, jag kan varva upp den utan problem. Efter någon minut börjar den gå sämre, men fortsatt helt ok på låga varv. Varvar jag den däremot upp mot 6000rpm eller däröver börjar den bluddra och tappar i varv. Om jag drar på gasen långsamt dör den. Om jag däremot snabbt öppnar spjället helt börjar motorn pendla i varvtal, varvar upp, tappar i varv, varvar upp, tappar osv, trots att jag inte rör på gasrullen. När motorn har fått gå en stund går den allt sämre och dör. När den är ordentligt varm går den inte att starta alls. När den fått stå en stund startar den åter fint.
Det är vacuumförgasare på den, jag är inte van att meka med såna, men tycker jag borde sett om nåt var alltför trasigt. Jag har bara synkat förgasarna visuellt (ska synka dem ordentligt om jag får ordning på hojen), men tycker inte det borde förklara problemet. Är det någon annan förgasarinställning som skulle kunna förklara detta? Har ni några andra kloka tankar?
Det är en gammal hoj, men den är i relativt bra skick. Jag har haft den länge och den har tidigare rullat fint. Sista tiden (under säsongen) har den börjat med en ovana, nämligen att sluta svara på gaspådrag – börja bluddra och sedan dö. Därefter är det nästan lögn att få den att starta och lyckas man dör den genast igen. Får den däremot stå 5-10 minuter startar den fint igen – för att snart åter börja bluddra och dö. Detta har successivt börjat komma allt tätare och nu kommer jag inte längre mer än något hundratal meter innan den börjar gå uselt och dör för mig.
Jag har kollat luftningen av tanken som är ok, även testat att köra med bränsleslangen kopplad till luftad bensinflaska. Om jag öppnar dräneringspluggen finns det soppa i alla fyra förgasare, så bensinmatningen är det nog inte.
Jag mätte motstånd i tändspolarna, detta var ok. Dock märkte jag att 2 av tändkablarna/tändhattarna var dåliga så dessa (alla 4) är nu bytta. Jag har gnista på alla fyra stift (som också är hyfsat nybytta). Jag har dock inte mätt pickup-spolarna, ej heller kollat IC-ignitorboxen,
Jag tänkte att det var förgasarproblem, så jag har tagit loss förgasarna och plockat ner dessa i sina beståndsdelar, ultraljudstvättat och blåst av med kompressor. Var nog inte så dumt att få ren förgasarna, men inte hjälpte det. Dock har jag svårt att få på insugsgummipluttarna från luftburken tätt så det är möjligt att inandningen inte har riktigt korrekt motstånd, men då dessa satt ok tidigare och felet är som förut tror jag inte att det är där problemet sitter. Jag ska försöka fixa detta, men ev måste jag skaffa nya gummipluttar.
Om jag nu startar motorn går den fint första minuten, jag kan varva upp den utan problem. Efter någon minut börjar den gå sämre, men fortsatt helt ok på låga varv. Varvar jag den däremot upp mot 6000rpm eller däröver börjar den bluddra och tappar i varv. Om jag drar på gasen långsamt dör den. Om jag däremot snabbt öppnar spjället helt börjar motorn pendla i varvtal, varvar upp, tappar i varv, varvar upp, tappar osv, trots att jag inte rör på gasrullen. När motorn har fått gå en stund går den allt sämre och dör. När den är ordentligt varm går den inte att starta alls. När den fått stå en stund startar den åter fint.
Det är vacuumförgasare på den, jag är inte van att meka med såna, men tycker jag borde sett om nåt var alltför trasigt. Jag har bara synkat förgasarna visuellt (ska synka dem ordentligt om jag får ordning på hojen), men tycker inte det borde förklara problemet. Är det någon annan förgasarinställning som skulle kunna förklara detta? Har ni några andra kloka tankar?