Shit! Vad har jag gjort?!?!?
Som vanligt när jag ska skruva så blir det nåt knas. Den här gången var inget undantag.
Jag kör en KTM 660 -04 med en Keihin flatsideförgasare. Min hoj smäller rätt bra vid gasavslag. Detta kan vara lite jobbigt när man kommer hem sent på kvällen och sånt.
Jag skulle försöka fixa detta. Jag har läst i en tråd om folk som löst problemet genom att höja nålen. Det försökte jag oxå med.
Men! Det som hände var att motorn vid gasavslag fortsätter att varva. Skitjobbigt när man är van vid duktig motorbroms inför en kurva...
Jahaja, tänkte jag. Labbade lite med tomgång och blandskruv utan resultat. Där nånstans bestämde jag mig för att återgå till utgångsläget.
Sagt och gjort så pillade jag tillbaks alla inställningar.
Det hjälpte inte.
Naturligtvis blev det skillnad men fortfarande så varvar motorn på strax under halvgas när jag slår av helt.
Om jag bromsar hojen så sänks varvet. Alltså, kommer körandes, släpper gasen, hojen varvar för mycket, bromsar ner hojen till normalt tomgångsvarv och drar in kopplingen så har jag normal tomgång.
Men inte om jag inte bromsar ner varvet... Då ligger den kvar på en massa varv.
Om jag drar in kopplingen innan jag kommit ner till normal tomgång så varvar den upp igen.
Om jag har den igång och låter den varva och sen försöker justera tomgången räcker det med en milimeter på skruven så kan motorn gå ner i varv. Men... Sen vid nästa rödljus kan den varva för mycket igen.
Dessutom har hojen blivit väldigt ryckig från gas avslagen till påslagen. Det blir lixom ett ryck som inte var där förut. Väldigt nervöst på 30-sträckan hem...
Så, va i hellskotta har jag ställt till med?
Jag är inte helt lost när det gäller en förgasares funktion men förklara hjärna så enkelt som möjligt så slipper jag bli förvirrad.
Tack på förhand!
/Lucky9
Som vanligt när jag ska skruva så blir det nåt knas. Den här gången var inget undantag.
Jag kör en KTM 660 -04 med en Keihin flatsideförgasare. Min hoj smäller rätt bra vid gasavslag. Detta kan vara lite jobbigt när man kommer hem sent på kvällen och sånt.
Jag skulle försöka fixa detta. Jag har läst i en tråd om folk som löst problemet genom att höja nålen. Det försökte jag oxå med.
Men! Det som hände var att motorn vid gasavslag fortsätter att varva. Skitjobbigt när man är van vid duktig motorbroms inför en kurva...
Jahaja, tänkte jag. Labbade lite med tomgång och blandskruv utan resultat. Där nånstans bestämde jag mig för att återgå till utgångsläget.
Sagt och gjort så pillade jag tillbaks alla inställningar.
Det hjälpte inte.
Naturligtvis blev det skillnad men fortfarande så varvar motorn på strax under halvgas när jag slår av helt.
Om jag bromsar hojen så sänks varvet. Alltså, kommer körandes, släpper gasen, hojen varvar för mycket, bromsar ner hojen till normalt tomgångsvarv och drar in kopplingen så har jag normal tomgång.
Men inte om jag inte bromsar ner varvet... Då ligger den kvar på en massa varv.
Om jag drar in kopplingen innan jag kommit ner till normal tomgång så varvar den upp igen.
Om jag har den igång och låter den varva och sen försöker justera tomgången räcker det med en milimeter på skruven så kan motorn gå ner i varv. Men... Sen vid nästa rödljus kan den varva för mycket igen.
Dessutom har hojen blivit väldigt ryckig från gas avslagen till påslagen. Det blir lixom ett ryck som inte var där förut. Väldigt nervöst på 30-sträckan hem...
Så, va i hellskotta har jag ställt till med?
Jag är inte helt lost när det gäller en förgasares funktion men förklara hjärna så enkelt som möjligt så slipper jag bli förvirrad.
Tack på förhand!
/Lucky9