Förgasarproblem

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Shit! Vad har jag gjort?!?!?

Som vanligt när jag ska skruva så blir det nåt knas. Den här gången var inget undantag.

Jag kör en KTM 660 -04 med en Keihin flatsideförgasare. Min hoj smäller rätt bra vid gasavslag. Detta kan vara lite jobbigt när man kommer hem sent på kvällen och sånt.

Jag skulle försöka fixa detta. Jag har läst i en tråd om folk som löst problemet genom att höja nålen. Det försökte jag oxå med.

Men! Det som hände var att motorn vid gasavslag fortsätter att varva. Skitjobbigt när man är van vid duktig motorbroms inför en kurva...

Jahaja, tänkte jag. Labbade lite med tomgång och blandskruv utan resultat. Där nånstans bestämde jag mig för att återgå till utgångsläget.

Sagt och gjort så pillade jag tillbaks alla inställningar.

Det hjälpte inte.

Naturligtvis blev det skillnad men fortfarande så varvar motorn på strax under halvgas när jag slår av helt.

Om jag bromsar hojen så sänks varvet. Alltså, kommer körandes, släpper gasen, hojen varvar för mycket, bromsar ner hojen till normalt tomgångsvarv och drar in kopplingen så har jag normal tomgång.

Men inte om jag inte bromsar ner varvet... Då ligger den kvar på en massa varv.

Om jag drar in kopplingen innan jag kommit ner till normal tomgång så varvar den upp igen.

Om jag har den igång och låter den varva och sen försöker justera tomgången räcker det med en milimeter på skruven så kan motorn gå ner i varv. Men... Sen vid nästa rödljus kan den varva för mycket igen.

Dessutom har hojen blivit väldigt ryckig från gas avslagen till påslagen. Det blir lixom ett ryck som inte var där förut. Väldigt nervöst på 30-sträckan hem...

Så, va i hellskotta har jag ställt till med?

Jag är inte helt lost när det gäller en förgasares funktion men förklara hjärna så enkelt som möjligt så slipper jag bli förvirrad.

Tack på förhand!

/Lucky9
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jag hade ungefär samma symptom på min gixxer. Jag hade glömt att spänna returviren! :näsblod Så om du har en sådan så kolla det.

Ang. det första problemet. Har du skruvat ur blandskruven helt och kollat att den är hel? Är det en bränsleskruv eller en luftskruv? Har du skruvat år rätt håll?
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
vet inte hur din förgasare ser ut men smällar på avslag fär du väl bort om du skruvar ut lågfartsmunstycket ett eller ett par varv ,sitter på undersidan av förgasarn
 

...C

porno holocaust
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Haninge med omnejd
Hoj
röd
varvproblemet...
låter som den drar tjuvluft nånstans, allt verkligen åtdraget och tätt?
 
Last edited:

Ljungkvist

------
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Kungsholmen
Hoj
VORbergare, kz400B2
Tjena,
Jag har samma problem på min Kawa och där är det torra/spruckna insugsgummin som är boven. köp lite startspray och testa.

/Jocke
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Tack för förslagen!

Ska ut och skruva loss insugsgummit om en stund och kolla det.

Då jag är totalpank tills lön har jag inte ens råd med startgas och får köra på okulärbesiktning. Jösses va jag längtar till lön... :)

Återkommer med hur det gick.

/Lucky9
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jahopp.

Testat lite... Skruvade bort gummit mellan gasare och cylinder och kollade det så noga jag kunde. Testade att skapa vakuum mellan händerna och det gick bra. Inga synliga skador.

Ok... På med gummit igen. Startade, samma visa... Den varvar tills jag bromsar ner den. Suck.

Fick tag på lite startgas. Sprutade vid nyss nämda gummi. Ingenting hände.

Sprutade lite vid luftburken, den varvar upp. Men det väl helt normalt.

Får testa mer imorrn...

Fler förslag mottages tacksamt.

/Lucky9
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jahopp.

Testat lite... Skruvade bort gummit mellan gasare och cylinder och kollade det så noga jag kunde. Testade att skapa vakuum mellan händerna och det gick bra. Inga synliga skador.

Ok... På med gummit igen. Startade, samma visa... Den varvar tills jag bromsar ner den. Suck.

Fick tag på lite startgas. Sprutade vid nyss nämda gummi. Ingenting hände.

Sprutade lite vid luftburken, den varvar upp. Men det väl helt normalt.

Får testa mer imorrn...

Fler förslag mottages tacksamt.

/Lucky9


Kom hem till mig så kan vi ta en snabb titt på det. Jag lovar inget men det kan vara bra att bolla ideeer med någon.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
GAH!

Tack för hjälpen hittills men jag behöver mer hjälp.

Nu har jag plockat ur förgasaren och rengjort den efter bästa förmåga. Skruvade ur hög och lågfartsmunstycken och rengjorde. Avslutade med att blåsa ur den med tryckluft och smörja wire'ar och sånt. Allt ser fint ut.

Men lik förbaskat så uppför den sig likadant. Går inte ner under halvgas om jag inte tvingar ner den genom att bromsa med växel i.

Det lustiga är ju att om jag pillar det minsta på tomgångsskruven när den är på tomgång varvar den upp till halvgas. VARFÖR?!??!?!?!

Nästa steg blir att slita ur gasaren igen (skitjobbigt ju!) och kolla sprängskissen vilka munstycken som är vilka och sen skruva isär gasaren i mikropartiklar och rengöra del för del... Det munstycket som jag tror var tomgångsmunstycket såg fint ut men jag kan ha kollat fel.

Jag är dock jäkligt tacksam för att jag bara har EN förgasare att jävlas med. :)

Jag har dessutom dubbelkollat i manualen så att alla inställningar stämmer.

Suck va less jag blir... Hjälp mig!

/Lucky9
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är du helt dödens säker på att gaswiren sitter på rätt plats i trotteln? Lätt fel som orsakar bekymmer motsvarande dina. Går det att vända trotteln åt fel håll?
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Är du helt dödens säker på att gaswiren sitter på rätt plats i trotteln? Lätt fel som orsakar bekymmer motsvarande dina. Går det att vända trotteln åt fel håll?

Hmm... Du fick mig att fundera lite... Kollade på sprängskissen och det _kan_ vara så att jag satt en platta på trotteln åt fel håll. Men samtidigt verkar det konstigt... Jaja. Ska kolla imorrn.

/Lucky9
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hmm... Du fick mig att fundera lite... Kollade på sprängskissen och det _kan_ vara så att jag satt en platta på trotteln åt fel håll. Men samtidigt verkar det konstigt... Jaja. Ska kolla imorrn.

/Lucky9

Jo, jag lyckades med att motera trotteln fel på min cross. Det behövdes inget våld heller för att montera den fel, bara lite ouppmärksamhet. Å då var det halvgas från början.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Lösningen!

Ok... I ett försök att behålla liiiiite heder så ska jag nu presentera lösningen på ovanstående problem.

Naturligtvis var det ett självförvållat problem på grund av okunskap.

Eller... Som som säger... "Assumption is the mother of all fuck ups!"

På min trottel sitter en platta. (se bildlänk)

Den plattan är som synes på bilden "pil-formad". Det är även trotteln på den sidan som plattan ska sitta på. På bilden är det lite otydligt men den nästan plana sidan på trotteln är på "baksidan". Dåliga bilder men det ger ett humm iaf.

När jag plockade ur trotteln första gången missade jag att notera åt vilket håll den skulle sitta. Så när jag monterade tillbaks allt satte jag den enligt den övre bilden. Med "pilen" nedåt, eftersom trotteln var skapt så.

Jag antog alltså att det skulle vara så. Oj vad jag bedrog mig. Plattan skall alltså sitta som den undre bilden.

Detta löste problemet.

Tack alla för hjälpen. Speciellt pw som indikerade att det var trotteln som var problemet och fick mig att börja fundera och dubbelkolla mot sprängskissen.

Jaja... Jag har lärt mig en hel del av detta iaf. Det är ju alltid bra. Jag kan exempelvis justera nålens position på ca 5 minuter från att jag kommit till garaget tills hojen är startklar igen... Och från och med idag vet jag även åt vilket håll plattan ska sitta. Och ni med! :)

/Lucky9

displayimage.php
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Bra att det löste sig! Hade för mig att det var något som gick att vända fel i FCR:en, men jag mindes inte riktigt vad...:va

Bra med utförlig lösning på problemet!!:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top