Förgrening eller inte?

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Många är förespråkare av att man ska ha dubbla slangar från bromskolven ner till oken istället för att ha en förgrening lite längre ner.
Vad skulle fördelarna med detta vara?
Som jag ser det får man MER bromsvätska och MER slang som jag tryckas ihop resp expandera. Det blir alltså sämre i mina ögon.

Tänker jag helt galet?
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
japp...eftersom kraften minskar i takt med antalet förgreningar....
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Om du inte har dubbla kolvar som pressar vätskan uppe ifrån handtaget så har du ju per definition en förgrening där?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Om man skippar förgreningen så slipper man ett ställe där det kan läcka/dra luft. Teorin om att man får sämre tryck med dubbla slangar köper jag inte då jag själv har dubbla.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
OLJEKYLD GSXR skrev:
Om man skippar förgreningen så slipper man ett ställe där det kan läcka/dra luft. Teorin om att man får sämre tryck med dubbla slangar köper jag inte då jag själv har dubbla.

Om vi tar 1st 10m trädgårdslang. Vi vrider på vattenkranen något så att vi får en vattenstråle som låt oss säga ligger runt 3m. Om vi sen splittar upp slangen så att det istället för 1 stråle blir 5st. Kommer alla fem spruta 3m eller kommer strålen att minska?

Kraften från vattenkranen är ju den samma...men eftersom det blir fler "uttag" så minskas ju kraften vid varje mynning.

Detta gäller då man ej ändrar på grovleken på slangen osv...

Men detta är ju teorin...i praktiken kan det inte vara någon direkt märkbar vinst att ändra till två bromsslangar.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Matin skrev:
Om vi tar 1st 10m trädgårdslang. Vi vrider på vattenkranen något så att vi får en vattenstråle som låt oss säga ligger runt 3m. Om vi sen splittar upp slangen så att det istället för 1 stråle blir 5st. Kommer alla fem spruta 3m eller kommer strålen att minska?

Kraften från vattenkranen är ju den samma...men eftersom det blir fler "uttag" så minskas ju kraften vid varje mynning.

Detta gäller då man ej ändrar på grovleken på slangen osv...

Men detta är ju teorin...i praktiken kan det inte vara någon direkt märkbar vinst att ändra till två bromsslangar.

Du är ute på bärtur nu.. Det går absolut inte att jämföra en bromsslang med en trägårds-dito.. inte om du dessutom blandar in dynamiska tryck å tryckförluster på strömmande media..

I ett statiskt hydraulsystem som bromssystemet lite förenklat kan beskrivas som är trycket lika överallt.. 50 bar är 50 bar i alla dess delar oavsett hur mycket slang man hänger på. Dynamiska tryckförluster uppstår bara vid flöden...


/B
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Bj.O.rn skrev:
Du är ute på bärtur nu.. Det går absolut inte att jämföra en bromsslang med en trägårds-dito.. inte om du dessutom blandar in dynamiska tryck å tryckförluster på strömmande media..

I ett statiskt hydraulsystem som bromssystemet lite förenklat kan beskrivas som är trycket lika överallt.. 50 bar är 50 bar i alla dess delar oavsett hur mycket slang man hänger på. Dynamiska tryckförluster uppstår bara vid flöden...


/B

Så, det blir inga problem att hänga på 3 st extra bromsok med tillhörande förgreningar...trycket som bromsklossarna avger mot respektive bromskiva blir alltså det samma, trots att handkraften man avger ligger konstant på samma nivå?
 

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
På gång
Bj.O.rn skrev:
Du är ute på bärtur nu.. Det går absolut inte att jämföra en bromsslang med en trägårds-dito.. inte om du dessutom blandar in dynamiska tryck å tryckförluster på strömmande media..

I ett statiskt hydraulsystem som bromssystemet lite förenklat kan beskrivas som är trycket lika överallt.. 50 bar är 50 bar i alla dess delar oavsett hur mycket slang man hänger på. Dynamiska tryckförluster uppstår bara vid flöden...
/B

Däremot förlorar man ju i "sträcka"? Hade du bara haft ett bromsok, med en slang hade brombelägget flyttat sig dubbelt så långt vid samma rörelse av handtaget?

Hänger man på ytterligare bromsok får man röra handtaget en längre sträcka?

Alltså borde min teori stämma, eftersom det är mer vätska som kan pressas samman och "flexa"? Sen om det har nån eg betydesle i verkliga livet är ju en annan femma förstås.
 

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Matin skrev:
Så, det blir inga problem att hänga på 3 st extra bromsok med tillhörande förgreningar..


Ja det skulle man kunna göra iom att du har ett tryck som skall leveras och när du tryckt in bromsgreppet så trycker du ut bromsvätska mot kolvarna och där tar det nästan stopp iom belägget skall tryckas ut mot belägget och i sin tur mot skivan, och där tar det stopp....



Jämförelsen med trädgårdsslang håll för alla (hypotetiskt) slangar och sedan släpp så skickar du iväg strålen lika långt som om du hade en slang bara...

Prova håll tummen i hålet så får du samma tryck....
Edit: alla då...
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Matin skrev:
Så, det blir inga problem att hänga på 3 st extra bromsok med tillhörande förgreningar...trycket som bromsklossarna avger mot respektive bromskiva blir alltså det samma, trots att handkraften man avger ligger konstant på samma nivå?

Blanda inte in antal bromsok i det hela (eller rättare sagt total kolvarea) Kolvarean är balanserad mot bromspumpen för lagom handkraft / känsla osv.

Men kan du klämma fram 50 bar vid huvudcylindern med en vis kraft i nypan så är det 50 bar vid oken vid samma fingerkraft oavsett hur många slangar, förgreningar eller ok det är..

Trycket multiplicerat med okens kolvarea ger i sin tur kraften som oket nyper om skivan med. Samma princip gäller vid pumpen, fast omvänd..

/B
 

Ericsson

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Så länge som arean i huvudcylinder och ok är oförändrad spelar det ingen roll om det är 17 slangar och 28 kopplingar mellan huvudcylinder och ok UNDER förutsättning att slangar eller kopplingar inte expanderar. Trycket i systemet kommer att vara samma i hela systemet.

Fördelen med att rationaliser bort kopplingar ocg förgreningar måste väl endast vara för att förenkla besiktning och minska risker för läckage.

Däremot så måste, i teorin, rådande standarkonfiguration med en slang från huvudcylinder till vänster ok och sedan en brygga över till höger ok kräva mindra längd slang och därmed vara mindre benägen att expandera. Det är ju knappast säkrare med två slangar från huvudcylinder istf. en. Nackdelen är väl att det lättare blir luftfickor i bryggan.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Bj.O.rn skrev:
Blanda inte in antal bromsok i det hela (eller rättare sagt total kolvarea) Kolvarean är balanserad mot bromspumpen för lagom handkraft / känsla osv.

Men kan du klämma fram 50 bar vid huvudcylindern med en vis kraft i nypan så är det 50 bar vid oken vid samma fingerkraft oavsett hur många slangar, förgreningar eller ok det är..

Trycket multiplicerat med okens kolvarea ger i sin tur kraften som oket nyper om skivan med. Samma princip gäller vid pumpen, fast omvänd..

/B

Fan...låter helt klart förnuftigt det du säger :tummenupp :bow

Går inte en dag utan att man lär sig något nytt...livet är fantastiskt :)
 

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Spånga
Hoj
KTM
Är det inte så att om du har flera förträngningar i systemet som t ex slangkopplingar så byggs trycket upp långsammare ju längre från trycksättningskällen du kommer. Detta är dock ganska så marginellt så trycksuppbyggnade sker med ungefär ljudets hastighet i det givna mediet, i detta fall bromsvätskan.
 
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Top