Förhindra rost/korrosion?

DankWheelies

Guest
Jag kör bara hoj när det är varmt och torrt ute, så mellan april och september på ett ungefär. Resterande del av året står hojen i vinterförvaring täckt med ett lager XCP Clear Coat. Det fungerar vid förvaring, men att spraya på efter varje tvätt blir dyrt då det inte är en billig produkt, med ett pris på över 600 kr/litern för sprayflaskan.

Jag söker nu efter en produkt som skyddar mot rost/korrosion, som är prisvärd och som inte är kletigt eller lämna efter sig en yta som drar till sig smuts. Den ska gå att spraya överallt, på metall, lack, plast, gummi och liknande utan att det tar skada.

Vad använder du och varför?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varför gör du så? Vad är det för fabrikat som inte tål att den finns?

Crossar o enduro får en tunn dimma diesel landsväg hojar inget alls Yamaha rostar inte.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tvätta hojen, torka av, klart. Kedjan smörjer man givetvis efter tvätt, annars kan den rosta. Annars har väl allt på hojen skyddande färg? Nakna ytor av aluminium rostar eller ärgar inte heller om de är rena. Du överkomplicerar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Står den utomhus ?
I så fall var står den, stad ?
Västkusten är värst pga saltdammet från havet.
Står den inomhus i varmgarage så rostar den inte......om den är tvättad ren från saltluften i Göteborg. Ja det gäller Suzuki och Triumph (med undantag för avgasrör för de rostar....)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min pendlartrampcykel överlevde lite drygt 5000 mil, 7 år, sen ärgade det hål i ramen, och då hade ett antal bakhjul fått stryka på foten pga att fälgen korroderade och sprack. Lackad ram, och jag är inte helt hundra på om det fanns en lackskada där från början, men jag vill inbilla mig att det mycket väl kan ha kommit inifrån. Det är ganska tätt mellan fälg och däck, och mellan ekernipplar och fälg, men det är metallen under fälgbandet som har korroderat och spruckit, dvs det som är mest skyddat.

Min poäng är att korrosionsskydd är svårt, man måste komma in i hålrum och rör också, inte bara kladda på något utifrån. Sen kan det också vara så att cykelramar och fälgar har helt andra legeringar och ytbehandlingar än MC-ramar, vilket gör att dom är olika känsliga, troligen är hojarna mer beständiga. Men det är bara en gissning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Varför gör du så? Vad är det för fabrikat som inte tål att den finns?

Crossar o enduro får en tunn dimma diesel landsväg hojar inget alls Yamaha rostar inte.

Ljudet är lite långtråkigt så lägg på denna i bakgrunden... :tummenupp


Först nu har jag förstått att det Örebroarna sjöng om var en SR250, en attraktiv samlarhoj... :rodnar

Redigerat...
Katten vid 16.21 förhöjer... :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top