Förklara begreppen med kedjor/drev? 530, 520 osv

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Skulle stoppa dit ett framdrev med en kugg mindre (vänster på bilden). Drevet jag fick verkar ha smalare tänder? Gummit på sidorna på orginal drevet ska göra det tystare för den som undrar.

16_sprocket.jpg

Tar jag mitt originaldrev passar det prefekt i kedjan och glappar inget i sidled. Det nya drevet som jag misstänker är för en smalare kedja glappar i sidled i kedjan.

Jag tror att det är en 530 kedja på min hoj och det billiga piratdrevet jag köpte är för nått klenare. Kan man mäta kedjan eller hur vet man vilken typ det är?

Last edited:
WestW skrev:
Skulle stoppa dit ett framdrev med en kugg mindre. Drevet jag fick verkar ha smalare tänder?

Tar jag mitt originaldrev passar det prefekt i kedjan och glappar inget i sidled. Det nya drevet som jag misstänker är för en smalare kedja glappar i sidled i kedjan.

Jag tror att det är en 530 kedja på min hoj och det billiga piratdrevet jag köpte är för nått klenare. Kan man mäta kedjan eller hur vet man vilken typ det är?

520 5/8" delning och 1/4" bredd
525 5/8" delning och 5/16" bredd
530 5/8" delning och 3/8" bredd
532 5/8" delning och 3/8" bredd men med ca 1mm grövre rullar

UrbanTiger skrev:
Satan vad logiskt :gnissla
1a siffran längd i 1/8 tum, nästa 2 siffror minsta bredd i 1/80 tum; logiskt.
Men 532 och 524, inte speciellt logiskt.

'US/GB is going metric, inch by inch'

Fast kW är ovant.
/u

Last edited:
Tack för infon :tummenupp
och vad blir allt det där i millimeter/cm så man kan mäta?

Vad är slutsatsen ang mitt drev då?
Att jag fått ett drev som är gjort för en smalare kedja?

logiskt??

Instämmer med Hr. Valfett, LOGIK!

Kanske är lite OT men borde det inte vara bättre med ett större drev bak istället?

Tar man bort ett kugg fram blir det inte många små kuggar som det ska slitas på. Lägger man in ett par extra bak borde det ge upphov till mindre slitage och kanske ökad livslängd på hela paketet?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dr. B.

Dr BODOL skrev:
Instämmer med Hr. Valfett, LOGIK!

Kanske är lite OT men borde det inte vara bättre med ett större drev bak istället?

Tar man bort ett kugg fram blir det inte många små kuggar som det ska slitas på. Lägger man in ett par extra bak borde det ge upphov till mindre slitage och kanske ökad livslängd på hela paketet?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Dr. B.

Du har cykeln hemma i garaget. :tungan

Fördelen med att byta fram för mig är att det är billigt. Ett bakdrev kostar ett par gånger mer än ett framdrev. När det är dags för ett nytt drivpaket köper jag större bakdrev men inte nu.

1 tum = 25.4 mm
1/8 = 3.18
1/16 = 1.59

Innerbredden är ett minimimått; kedjan kan vara något bredare än beteckningen visar.
/u

Vågar inte gissa från en bild så där. Ta ett skjutmått och mät alla drev (bak oxå) och kedjan. Åtminstone mina mått har tumskala oxå.
/u

Dr BODOL skrev:

Kedjan måste räcka också. Jag fick precis kedjan att räcka till RG:n med axeln längst fram i svingen. Wheeliehappy fick en ny innebörd...

/J

Hmm, jag har orginal drev till gsxr 1100-86 spritt nya(alltså 532 drev) min fråga är: går det att inhandla en 530 kedja och anväda dom dreven?
Varför jag frågar är att 532 är rätt mycket dyrare.

Dirtfighter skrev:
Hmm, jag har orginal drev till gsxr 1100-86 spritt nya(alltså 532 drev) min fråga är: går det att inhandla en 530 kedja och anväda dom dreven?
Varför jag frågar är att 532 är rätt mycket dyrare.

Nej det går inte

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back