Förkromad vev

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Porrigaste veven jag sett! Din hoj verkar vara i väldigt gott skick av vad jag sett hittills, du har nog haft tur i ditt köp. Men flera bilder skulle ju inte göra ont...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
Porrigaste veven jag sett! Din hoj verkar vara i väldigt gott skick av vad jag sett hittills, du har nog haft tur i ditt köp. Men flera bilder skulle ju inte göra ont...

Det är inte Nytekniks vev. Den där är det en putskille i USA som äger. Hans 94:a ser ut såhär....

Bifogat

• TZ250-94-naken.jpg
    TZ250-94-naken.jpg
    52.4 KB · Visningar: 197
  • TZ250-94.jpg
    TZ250-94.jpg
    60.3 KB · Visningar: 166

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Lite väl mycket ravetrancer, va? Helt och rent ska det vara, inte knullputsat.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Har inte sett efter hur min TZ-vev ser ut och undrar om alla ser ut om den här.

De vevaxlar, nyrenoverade, som följer med min TZ:a ser ut så här.

Bifogat

• TZvevaxlar.jpg
    TZvevaxlar.jpg
    64 KB · Visningar: 186

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
De vevaxlar, nyrenoverade, som följer med min TZ:a ser ut så här.

Kolla stellans nyrenoverade Honda-vev, inte riktigt samma knullputs som på veven på bilden nyteknik postade, men inte långt ifrån. Inte svårt att polera upp det om man nu vill det.
A-kit veven jag lånat av nordgren likaså.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Kolla stellans nyrenoverade Honda-vev, inte riktigt samma knullputs som på veven på bilden nyteknik postade, men inte långt ifrån. Inte svårt att polera upp det om man nu vill det.
A-kit veven jag lånat av nordgren likaså.

Är de i aluminium eller vad?
Finns det fördelar med nästintillknullputs? :va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Är de i aluminium eller vad?

Alulegeringar iaf, ska få reda på i veckan exakt sammansättning av material.
Har ju en kille som ska bygga en vev åt mig.
Om knullputsen gör något? Knappast.. Däremot finns det ju fyllda vevar som ger högre komp i vevhuset, men enligt konsumenttest gör det knappt märkbara skillnader i effekt.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Goodstuff skrev:

Japp....du ser skador...typ hittar sprickor i ram och svetsar (tror jag)

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Fyllda vevaxlar gör skillnad. Snacka med EBO´s performance i Malmö, han är bra. Vad gäller polering så ja, det hjälper -men kommer det att märkas? -inte troligt. På fyrtaktare har det större inverkan eftersom de har större grejor i motorn som far rundor. Teorin bakom är att oljan fäster sämre på stakar och vev och därmed inte väger ner dem så mycket när motorn snurrar(4T). På 2T gäller att bränsle/luftblandningen flödar lättare förbi de delar som är polerade. Paradoxalt nog blir en vevstake starkare om du slipar bort material från den för att polera upp den. Detta eftersom den grova ytan på vevstaken ger kälverkan som försämrar brotthållfastheten -användbart på 1500hk dragracingbilar, knappast på 2T MC.
När vi ändå är inne på polering kan du ju fråga en motortrimmare om huruvida det är bäst med högglanspolerade kanaler i cylindern eller om man skall ha en lite grövre yta?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Fyllda balanser ger högre vevhuskomp på 2takt. Men verkar inte behövas i 'vanliga' motorer. Fast man använde det till dom små gp-hojarna förr, dom som hade 15 växlar o bara drog mellan 18 o 20 tusen varv. Ungefär.

På 4takt kan man minska förlusterna genom att sänka trycket i vevhuset så mycket som möjligt och fixa plåtar som (nästan) skrapar av oljan från den roterande vevaxeln.
Undertrycket bättrar på kolvringarnas tätning och minskar pumpförlusterna av kolvarna när dom måste flytta luften på undersidan. Svårt fixa det på 2takt.

F.ö. har BMWs nya R1200 GS (offroad boxern) nåt sånt. Låter som det helt enkelt är en backventil i vevhusventilationen. Sånt funkar ju bara på motorer som nettopumpar ordentligt, t.ex. stånka el boxer. Och man kommer längre ner i tryck (i princip) på en motor m separat vxllåda eftersom totala vevhusvolymen är liten, jämfört m cyl.volymen. På raka 4or är nettot 0 eftersom 2 kolvar går upp samtidigt som dom andra 2 går ner. Fast strömningen från en cyl till den andra är rätt våldsam.
Var det inte nån motor som nyligen sas ha strömlinjeformat övergången i vevhuset mellan cyllarna ?
/u

Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
4t:
Inom dragracing med bilar förekommer det "vacu-pan" som det så vackert kallas. Via backventil kopplas vevhusvent till avgas (oftast till kollektorn) där det höga flödet via ejektorverkan suger ut luft ur vevhuset. Resultatet är minskat tryck och därmed lägre luftmotstånd i vevhuset. Man kan ju påpeka att de där stora bitarna som far runt i en V8 ger en hel del luftmotstånd på lite högre varvtal men principen borde fungera även på små 4t hojmotorer, även om bitarna är mindre så är ju varvtalet högre.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
F1 motorer har vacumpump som suger ur vevhuset..

Sköld har provat det på Duccen '96-98 nån gång fast då med elektrisk vacumpump, gav några hästkrafter

/B

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Porrigaste veven jag sett! Din hoj verkar vara i väldigt gott skick av vad jag sett hittills, du har nog haft tur i ditt köp.

Jag önskar att det var min vev och att allt på hojen var i samma skick. Men jag tror faktiskt att jag har haft tur. Tog av alla kåpor igår och allt ser ut att vara i ordning. Dock gjorde jag en märklig upptäckt: på foten/sidan av cylindrarna skall det stå A, B, C eller D för att ange cylinderns diameter och vilken typ av kolv som ska användas. Men ingen av cylindrarna har någon märkning. Där står istället (knappt läsbart) X och 004. :confused:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag önskar att det var min vev och att allt på hojen var i samma skick. Men jag tror faktiskt att jag har haft tur. Tog av alla kåpor igår och allt ser ut att vara i ordning. Dock gjorde jag en märklig upptäckt: på foten/sidan av cylindrarna skall det stå A, B, C eller D för att ange cylinderns diameter och vilken typ av kolv som ska användas. Men ingen av cylindrarna har någon märkning. Där står istället (knappt läsbart) X och 004. :confused:

Mät cylindern och kolla. Det skiljer hundradels millimeter mellan de olika kolvarna. Jag kör samma kolvar i bägge mina cylindrar trots att de är olika stora,funkar utmärkt.

Edit:Fast jag vet inte om jag hade kört med för stora kolvar, tex B-kolv i en A-cylinder. Men mindre funkar.

Last edited:

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
Bj.O.rn skrev:
F1 motorer har vacumpump som suger ur vevhuset..

Sköld har provat det på Duccen '96-98 nån gång fast då med elektrisk vacumpump, gav några hästkrafter

/B

Det brukar kallas Torrsump och e bra för att kunna placera motorer långt ner
samt att det inte finns någon oljenivå i tråget, alltså ingen olja som hamnar på
rörliga delar, sen att det även skapar undertryck e en bonus.
Nu är ju det inte så viktigt på en 2hjuling, men för oss som åker utan att luta så mycket så ere fint att slippa en halvlitersvåg in till kopplingen.
Jag bygger mina torrsumpssystem själv och snart hinner jag väl med att lägga ut lite bilder på de med.
JR

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Verkar väl som man kan köra m undertryck i vevhuset även m våtsump.
Annars; varför inte ?
/u

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Man kan ha undertryck i vevhuset både med våtsump och torrsump, dock skiljer metoderna man använder för att få undertryck. Med torrsump låter man helt enkelt oljepumpen som pumpar ut oljan ur motorn vara så överdimensionerad att den även drar ned ett visst undertryck, med våtsump får man använda någon annan typ av pump eller använda vaccum från exempelvis avgasrör.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
RTR skrev:
Det brukar kallas Torrsump och e bra för att kunna placera motorer långt ner JR

Mjaa.. Torrsump javisst, men en F1-motor har fler tjuvknep än så efter vad jag lyckats snappa upp. Dom håller skapligt höga (låga?) undertryck i vevhuset..

/B

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...