Förlora bonus om ngn annan kör ?

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Har tecknat 2 hojar på mig som skall gälla nästa år..
En Yamaha R1 2004:a samt ZX-R 636 .. hos Folksam Hel på båda.
I denna försäkring så får ju alla som bor i gemensamt hushåll nyttja hojarna och då är det ju tänkt att tjejen skall köra kawan.. Men kom på en sak att eftersom den står på mig.. så är det jag som förlorar min bonus om hon råkar ut för ngt eller hur är det med det ?

Får ju skriva den på henne i så fall med tjejförsäkring... fast då får ju inte jag köra :va

Känns ju inte helt bra att ligga o betala 4-5.000 / mån i försäkringar heller.. vill ju gärna komma billigt undan "fast ärligt" utan skenförsäkring o skit.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja det är du som blir av med bonusen! Och är det hennes hoj så ska den ju stå på henne, annars är det skenförsäkring "sucker-mode". Skenförsäkring som leder till dyrare premie.
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Om du står som ägare är det din bonus som försvinner.

Övriga frågor kan man faktiskt ställa till försäkringsbolaget. Ring o fråga!

Jag vill minnas att "tjej" försäkringar också innehåller undantag för de som är skrivna på samma adress. Oftast är det mot dubbelsjälvrisk som man lånar ut hojen till någon som inte innefattas av de vanliga villkoren.
 

Obon

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600f -96
amullo skrev:
Om du står som ägare är det din bonus som försvinner.

Övriga frågor kan man faktiskt ställa till försäkringsbolaget. Ring o fråga!

Jag vill minnas att "tjej" försäkringar också innehåller undantag för de som är skrivna på samma adress. Oftast är det mot dubbelsjälvrisk som man lånar ut hojen till någon som inte innefattas av de vanliga villkoren.


Ja, men undantaget gäller bara för 40+ personer hare jag bestämt för mig! :tummenupp
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
amullo skrev:
Övriga frågor kan man faktiskt ställa till försäkringsbolaget. Ring o fråga!

Jopp.. men svårt när det är stängt!
Trodde sporthoj.com / försäkring var en tråd man kan ställa frågor i.. kanske misstog mig :va

HanneZ skrev:
Ja det är du som blir av med bonusen! Och är det hennes hoj så ska den ju stå på henne, annars är det skenförsäkring "sucker-mode". Skenförsäkring som leder till dyrare premie.

Att betala 5000 / månaden får jag knappast ngt dåligt samvete av att jag bidrar med ngn dyrare premie för andra osv.
Kan ju ställa den på min mor för 2.500 / året.. det är skenförsäkring!
Men som sagt har jag 2 hojar som är MINA och flickvännen vill köra en hoj.. så är det helt ok.. annars borde ju inte försäkringen finnas eller hur.

Så sluta & va en moralkärring mot mig är du snäll, jag vet nog fan vad ärlighet är!
Jag tänker inte bidra med ngt fusk.. Skall ställa hojen på tjejen istället men om jag kör den 80% så blir det ju skenförsäkring också eller hur!

Kanske vi skall skriva oss som ägare båda 2 och betala helförsäkring dubbelt, då kanske du sover bättre :)
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Tappar bonus gör du eftersom du står som försäkringstagare.
Klotas 636an så ska du inte tappa bonus på R1an (om det var det du menade).

Ta det säkra före det osäkra och ring FB och dubbelkolla. Skulle inte förvåna mej om dom har någon knäpp klasul någonstans i avtalet.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Eureka skrev:
...

Så sluta & va en moralkärring mot mig är du snäll, jag vet nog fan vad ärlighet är!
Jag tänker inte bidra med ngt fusk.. Skall ställa hojen på tjejen istället men om jag kör den 80% så blir det ju skenförsäkring också eller hur!
...

Andas för fan... jag va inte seriös.
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Bonusen följer fordonet den är försäkrad på!
Ang försäkring på dig/tjejen ring o fråga bolaget så slipper du höra alla som gissar här.

//Blondie
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Blondie skrev:
Bonusen följer fordonet den är försäkrad på!
Ang försäkring på dig/tjejen ring o fråga bolaget så slipper du höra alla som gissar här.

//Blondie

Japp får nog göra det!
Tänkte bara någon kanske satt i samma sits och visste vad som gäller.

HanneZ skrev:
Andas för fan... jag va inte seriös.

Såg inget ironi i ditt inlägg!! kanske skall använda en ikon i fortsättningen då om du vill vara ironisk så man förstår det ;)
Japp andas uuuuttt & innnn känns mkt bättre nu :fyllisar
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Ringde Folksam och frågade ang mina försäkringar som skall börja gälla 06-04-01 .. jag förklarade att min flickvän kommer köra den ena hojen ganska mycket men nu är jag orolig att om det händer något så förlorar jag min bonus!
Han sa att det gör jag inte, det blir den som kör som förlorar sin bonus!
Jag förklara också att jag gärna vill vara på rätt sida av lagen d.v.s göra rätt för mig vad gäller försäkringarna och bad honom kolla genom allt igen för att se om något ser fel ut...
Men all var ok!

3000 kr för självrisken slipper jag också när jag monterat larmet :yoparty

Så premien blir för båda hojarna

40.486 kr/ året = 3.373 kr/mån Hel/Hel 6.000 kr självrisk!

Rätt ok ändå! MEN JÄVLIGT DYRT!!!

R1 2004:
21.808 Kr Hel/Hel

ZX6-R 2003
18.678 Kr Hel/Hel

28 år körkort i 5 år / Borås
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Se till att få allt på papper, sök på trådar startade av Zee och läs hans försäkringstråd.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Eureka skrev:
Kanske vi skall skriva oss som ägare båda 2 och betala helförsäkring dubbelt, då kanske du sover bättre :)
Fan den har jag inte tänkt på.....ja varför inte....ja menar man har ju inget annat att lägga pengarna på :)

Finns "bonus-systemet" fortfarande kvar förensten?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
LocDog skrev:
Finns "bonus-systemet" fortfarande kvar förensten?

Bonus ?
De går väl på antal år man haft körkort och åldern bara, då man indelas i olika binusklasser tror jag.. Är klass 6 enligt Trygg-Hansa och de har väl 9 som högst.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Eureka skrev:
Bonus ?
De går väl på antal år man haft körkort och åldern bara, då man indelas i olika binusklasser tror jag.. Är klass 6 enligt Trygg-Hansa och de har väl 9 som högst.
Du frågade ju om man kunde förlora sin bonus? Hur förlorar man körkortet o åldern om man inte ens kör hojen?
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Eureka skrev:
Bonus ?
De går väl på antal år man haft körkort och åldern bara, då man indelas i olika binusklasser tror jag.. Är klass 6 enligt Trygg-Hansa och de har väl 9 som högst.
Jo de var så jag hajade de oxå....jag måste ha missförstått litegrann....de är ju måndag trots allt :)

Enda rabatten på försäkringar som jag vet är väl om man tecknar fler saker hos dom, tex. huset, bilen, båten osv. förutom hojen.

Hur som helst så fattar jag inte vadför de ska vara så dyrt....de kommer ju bara sluta med att de som har en svindyr försäkring kvaddar hojen med flit för att få ut en ny på försäkringen (för i sammanhanget ynka självriskpengar). Och de borde ju kosta en jävla massa de oxå tycker man ju.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
HanneZ skrev:
Du frågade ju om man kunde förlora sin bonus? Hur förlorar man körkortet o åldern om man inte ens kör hojen?

För att som jag trodde så får man bonus för SKADEFRIA år!!
Och om det då händer en skada så börjar man på ruta ett igen... även om ngn annan råkade vara förare ... Men så ligger det tydligen inte till.

BTW jag ringde Folksam idag.. därav vet jag lite mer nu :tungan

LocDog skrev:
Hur som helst så fattar jag inte vadför de ska vara så dyrt....de kommer ju bara sluta med att de som har en svindyr försäkring kvaddar hojen med flit för att få ut en ny på försäkringen (för i sammanhanget ynka självriskpengar). Och de borde ju kosta en jävla massa de oxå tycker man ju.

Håller med.. vet flera som plockat ut nya hojar för att de råkat tappa hojen på sidan och spräckt 2 kåpor.
Självrisken borde ju vara i % till vilken skada det är!

Bättre att lägga 90% av premien i självrisken så slipper de som inte klotar betala för andra samt de som klotar lär pröjsa själv om inte kostnaderna överstiger hojens värde så att de inte utnyttjar helförsäkringen fullt ut!
Men å andra sidan lär ju ingen köra helförsäkrat kanske då heller..

Men 25.000 i självrisk och 1000 kr / mån istället för 2000 kr / mån hade jag lätt gått med på.
Tappar man då hojen och får en skada för 5-10.000 inte fan tar man det då på försäkringen!
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Eureka skrev:
Håller med.. vet flera som plockat ut nya hojar för att de råkat tappa hojen på sidan och spräckt 2 kåpor.
Självrisken borde ju vara i % till vilken skada det är!

Bättre att lägga 90% av premien i självrisken så slipper de som inte klotar betala för andra samt de som klotar lär pröjsa själv om inte kostnaderna överstiger hojens värde så att de inte utnyttjar helförsäkringen fullt ut!
Men å andra sidan lär ju ingen köra helförsäkrat kanske då heller..

Men 25.000 i självrisk och 1000 kr / mån istället för 2000 kr / mån hade jag lätt gått med på.
Tappar man då hojen och får en skada för 5-10.000 inte fan tar man det då på försäkringen!
Exakt....du är helt inne på samma spår som mig.

Om man lägger hojen så är de inte mer än rätt att de ska kosta lite, för nu sitter folk och betalar riktiga fantasi premier utan att någonsin få nytta av försäkring.
Efter ett par års ägande så har man lagt ut lika mycket pengar i försäkring som hojen kostade.

Sen ska de, som du säger oxå vara beroende på vilken typ av skada, vem som orsakat den osv.

Så visst de är ju inte helt rätt att avgöra vad sjävrisken landar på från fall till fall....men de borde ju försäkringbolaget kunna fixa en besiktningsman som avgör.

Lite förenklat uttryckt så tycker jag det borde vara billigt att äga en hoj, men relativt dyrt att kvadda den....de eggar säker flera att dels skaffa hoj samt även att ta det extra försiktigt ute på vägarna när man då har i bakhuvudet att varje skada tömmer plånboken.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Eureka skrev:
Har tecknat 2 hojar på mig som skall gälla nästa år..
En Yamaha R1 2004:a samt ZX-R 636 .. hos Folksam Hel på båda.
I denna försäkring så får ju alla som bor i gemensamt hushåll nyttja hojarna och då är det ju tänkt att tjejen skall köra kawan.. Men kom på en sak att eftersom den står på mig.. så är det jag som förlorar min bonus om hon råkar ut för ngt eller hur är det med det ?Får ju skriva den på henne i så fall med tjejförsäkring... fast då får ju inte jag köra :va Känns ju inte helt bra att ligga o betala 4-5.000 / mån i försäkringar heller.. vill ju gärna komma billigt undan "fast ärligt" utan skenförsäkring o skit.

Jag och sambon har våra motorcyklar försäkrade hos Länsförsäkringar. Jag har liksom din tjej en :tuttar försäkring så min kille får ju naturligtvis inte köra min hoj.

Däremot så får ju jag köra hans :hihi och vi har ingen ökad självrisk

:brinnerup vad mycket du skulle få betala för R1:an.
Jag betalar 4500 om året för en sv 650 05:a och 8000 för gsx r:n. Självrisken ligger på 3000. Båda hojarna är försäkrade hel/hel.
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
2fast4hjo skrev:
:brinnerup vad mycket du skulle få betala för R1:an.
Jag betalar 4500 om året för en sv 650 05:a och 8000 för gsx r:n. Självrisken ligger på 3000. Båda hojarna är försäkrade hel/hel.

Årsmodell ?

R1:an är ju "enligt" statistik ganska överrepresenterad tyvärr.
Vad jag förstått så är det ganska bra premie ändå jämfört med vad de flesta fått!
Räcker det är lite äldre hoj så blir premien avsevärt mkt bättre.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Han jag pratade med när jag kollade premien på R1:an för 4 månader sedan sa att det priset jag fick var riktigt bra och de kommer höja premierna inom snar framtid.
Jag sa då att jag får hojen i mars 2006 men han sa att om du försäkrar den nu så börjar den gälla det datum vi kommer överens om samt du får det priset som är nu.

Ringde nu för ngn månad sedan igen och då hade den gått upp med 5.000 kr drygt!

Så jag tror inte jag kan komma bättre undan, inte med helförsäkring i alla fall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top