Förlova sig, hur gör jag?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alltså, jag tycker det är gulligt att förlova sig osv. Göra en markering att nu är det vi. Dock tycker jag att det i dagens samhälle känns lite förlegat med förlovning och giftermål. Kvarleva från förr? Det betyder ju inget, för majoriteten skiljer sig ändå, eller bryter förlovningen.

Vet inte hur många av mina polare som varit förlovade mer än en gång.
Några gifte sig för några år sedan och nu har skiilsmässorna börjat komma igång.........
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Alltså, jag tycker det är gulligt att förlova sig osv. Göra en markering att nu är det vi. Dock tycker jag att det i dagens samhälle känns lite förlegat med förlovning och giftermål. Kvarleva från förr? Det betyder ju inget, för majoriteten skiljer sig ändå, eller bryter förlovningen.

Vet inte hur många av mina polare som varit förlovade mer än en gång.
Några gifte sig för några år sedan och nu har skiilsmässorna börjat komma igång.........

Det finns ju juridisk aspekt av det hela också! iof kan man ju skriva papper ändå!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns ju juridisk aspekt av det hela också! iof kan man ju skriva papper ändå!

Sant. För övrigt tycker jag att det är lite diskriminerande att man skall tvingas in i ett giftermål bara för att skaffa sig juridiska/ekonomiska fördelar. Visst kan man ju skriva ett avtal också, men jag tror ändå inte att det ger samma fördelar som att vara gift.

Om man är sambo och inte vill gifta sig, borde man ändå kunna åtnjuta samma fördelar som om man hade varit gift.
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Sant. För övrigt tycker jag att det är lite diskriminerande att man skall tvingas in i ett giftermål bara för att skaffa sig juridiska/ekonomiska fördelar. Visst kan man ju skriva ett avtal också, men jag tror ändå inte att det ger samma fördelar som att vara gift.

Om man är sambo och inte vill gifta sig, borde man ändå kunna åtnjuta samma fördelar som om man hade varit gift.

Ja det handlar väl om två saker, arvsrätt och nättogifträttsgods vid bodelning! men man kan säkert skriva manuellt också!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man är sambo och inte vill gifta sig, borde man ändå kunna åtnjuta samma fördelar som om man hade varit gift.

Det gör man väl nuförtiden?

Jag är inte så insatt men för en massa år sedan skulle det ju bli rusning till kyrkorna för att gifta sig för efter ett visst datum skulle det i princip inte vara någon skillnad på att vara gift eller sambo längre.

Nåväl, inget av det är aktuellt för min del längre, blir det någon förändring på den punkten får man väl läsa på igen.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
1. Man förlovar sig endast för att man sätter ett datum för giftemål inom ett år. Allt annat är white trash-förlovning.

2. Gift är precis som det låter, har jag hört.


allt för många som förlovar sig hit o dit, helst fjortisar o likn.
precis som du säger, ett år till giftermål annars e de inte på riktigt.

Sant. För övrigt tycker jag att det är lite diskriminerande att man skall tvingas in i ett giftermål bara för att skaffa sig juridiska/ekonomiska fördelar. Visst kan man ju skriva ett avtal också, men jag tror ändå inte att det ger samma fördelar som att vara gift.

Om man är sambo och inte vill gifta sig, borde man ändå kunna åtnjuta samma fördelar som om man hade varit gift.

sitter precis i din sitsen nu. de blir aldrig samma o skriva.
har funderat på o gifta sig bara pga ,men som du skriver ovan. förlegat, jag känner inte jag behöver nå papper o ringar för o tillhöra nån.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag luskade lite till hennes födelsedag, frågade om vad hon hade för storlek i kläder, ringar, halsband, skor och allt möjligt sånt. Sen köpte jag två såna här (fast vitguld) ringar, i min står hennes förnamn och datumet och i hennes står mitt förnamn och datumet. Det tog ca två veckor att få dem och sen fick syrran ta hand om dem så hon inte skulle råka hitta dem hemma hos mig, det hade liksom förstört överraskningen lite. Sen planerade vi en MC-picknick på hennes födelsedag och hamnade vid Luftkastellet vid brofästet i Malmö och med solen lite halvhögt på himmelen knäskrapade jag i skinnstället och 'skulle bara ta upp nåt ur ryggsäcken'. Sen frågade jag om hon ville gifta sig med mig och det tog ett par sekunder innan hon reagerade, det var långa sekunder. :3freak
Sen åkte vi iväg till stranden och picknickade med släkt och vänner som inte heller de visste om att jag tänkte fria, det var kul.

Men det blev bra och nu är vi gifta. :tummenupp
 

Missy

Just fabulous
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
På G
Kvinnor! Hur vill ni ha det?!

Alla kvinnor är olika, jag är en simpel tjej, jag skulle bli helt mållös om mannen jag älskade frågade mig om jag vill att vi ska ha en livstid tillsammans.

Du behöver inte fråga om just giftermål eller förlovning, man kan lägga fram det på andra sätt. Jag antar att du vill att det ska vara en speciell händelse i ert liv som båda ska minnas. Följ ditt hjärta vad säger det? Förbered inte för mkt utan låt det komma som det komma vill. Om hon älskar dig så är det tanken och genomförandet som är det viktigaste, att du tagit dig mod att ställa en fråga som alla tjejer längtar efter att få höra sedan de lekt med sina dockor och my little ponny eller vad det nu var man lekte med.

Lycka till och ha det så otroligt fint tillsammans.
 

Dark_Messenger

Guest
Är du bombsäker på detta kan du lika gärna göra det rätt på en gång.

1. Kolla över hennes ringar så du får ett hum om hennes smak.
2. Sno en ring du vet passar henne.
3. Mät upp innermåttet.
4. Gå till valfri guldsmed/juvelerare/pantbank och köp två matchande ringar. Hennes ska såklart överensstämma med måttet du tagit. Din ska vara fetare än hennes.
5. Lägg hennes ring i en fin ask.
6. Vid ett speciellt ögonblick (förslagsvis på ert spa vid lämpligt tillfälle, kanske efter en god middag?) frågar du uppriktigt om hon vill förlova sig med dig. OBS. Inled med något bra, inte bara...öhhh..vill du förlova dig med mig..utan typ något personligt där du förklarar varför du vill tillbringa resten av ditt liv med henne, sen avslutar du med att ställa frågan och samtidigt ta fram asken, öppna den och skjuta fram den mot henne.

Gör du allt det här övertygande kommer du få knulla hur mycket du vill en lång tid framöver.
 

Lisenfisen

Vart tar det vita vägen då snön smälter?
Gick med
22 Oct 2008
Ort
1 km efter världens ände med MR R6™
Hoj
det kommer
Jag och min påg har varit tillsammans i snart tio år. Jag har ju gett honom hintar till tusen ett bra tag. sorry älskling:pannkyss . I somras var vi på Bali och en av dagarna som var helt underbar med härligt väder, god mat och mys frågade han. Vi avslutade dagen med att ta ett bubbelbad i den privata utomhus badkaret. Då sa han att han hade en överraskning till mig. Då tog han fram asken och öppnade den och frågade om jag ville förlova mig med honom. Absolut....:D
Ringarna hade han köpt nån vecka innan resan och gömt undan för mig så det var en total överraskning men vi hade snackat om det innan om hur ringarna skulle se ut och jag hade kollat upp storlek och berättat för honom. Jag blev överlycklig.
Ringarna är kantiga släta i guld och i dom hade han valt texten "It only gets better with you". Tycker det är bättre och mer personligt än datum och namn som alla andra har...man bör väl ändå veta vem man är förlovad med...:va

Men det viktiga tycker jag är att det är ett härligt minne....inte att man följer tråkiga traditioner och så vidare....utan att man gör det till sitt egna!

Du känner ju din tjej och bör vet vad du kan göra för att ni ska minnas det som något underbart....

Önskar dig lycka till och all lycka!

Jag anser inte att man ska följa traditioner om man inte vill utan det viktiga är att man är lycklig. Som tex...vi kommer gifta oss när vi har råd...alltså inte om ett år....
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
att ställa en fråga som alla tjejer längtar efter att få höra sedan de lekt med sina dockor och my little ponny eller vad det nu var man lekte med.

Tänk att du alltid ska dra alla över samma kam. Alla killar är fegisar...och alla brudar har som enda önskemål att bli tillfrågade om att få gifta sig.. :rolleyes:

MÅNGA tjejer vill säkert det...men det finns nog många med mig som varken lekt med my little pony eller suttit sen dom var "små prinsessor" och planerat för sitt kommande bröllop.

Eller ÄR jag inte tjej på riktigt....det måste definitivt ha blivit nåt fel på mig i så fall. :näsblod

//Mad
 

Missy

Just fabulous
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
På G
Tänk att du alltid ska dra alla över samma kam. Alla killar är fegisar...och alla brudar har som enda önskemål att bli tillfrågade om att få gifta sig.. :rolleyes:

MÅNGA tjejer vill säkert det...men det finns nog många med mig som varken lekt med my little pony eller suttit sen dom var "små prinsessor" och planerat för sitt kommande bröllop.

Eller ÄR jag inte tjej på riktigt....det måste definitivt ha blivit nåt fel på mig i så fall. :näsblod

//Mad

Jag drar inte alla över en kam...
Jag pratar generellt, jag har systrar och jag har tjejkompisar och lyssna på deras dravel har man gjort i flera år.

Mitt mål är inte att gifta mig, det är irrelevant. Och jag lekte inte med ponnys osv utan jag var en pojkflicka som slog mig varje gång jag var ute och lekte, bråkade med killarna osv...

Hur kommer det sig att du alltid är och hackar på mig varje gång jag uttrycker mig i ngn tråd eller när jag har skapat ngn tråd?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Missy: Därför att du uttrycker dig så jävla klantigt!

Kan säga att jag frågade min fru ganska tidigt om hon var en sån där tjej som har planerat sitt bröllop sedan hon var tre äpplen hög... mest för att få reda på om hon var ett sånt där bridezilla-nutcase eller om hon hade fötterna på jorden.
Hon hade inte planerat något annat än att hon gärna ville gifta sig så småningom... hon frågade mig detsamma, jag sa att jag också vill gifta mig men helst av allt i Las Vegas.

Detta frågande var, tro det eller ej, på vår första dejt... mest för att ha något att prata om... drygt 1år senare var vi förlovade och ytterligare 1år senare satt på planet påväg till Vegas för att gifta oss. Nu har vi knodd också.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Tänk att du alltid ska dra alla över samma kam. Alla killar är fegisar...och alla brudar har som enda önskemål att bli tillfrågade om att få gifta sig.. :rolleyes:

MÅNGA tjejer vill säkert det...men det finns nog många med mig som varken lekt med my little pony eller suttit sen dom var "små prinsessor" och planerat för sitt kommande bröllop.

Eller ÄR jag inte tjej på riktigt....det måste definitivt ha blivit nåt fel på mig i så fall. :näsblod

//Mad

:tummenupp Jag håller med dej där Madhonda. Måste man verkligen ha 1 eller 2 ringar för att veta att man har de bra ihop?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
:tummenupp Jag håller med dej där Madhonda. Måste man verkligen ha 1 eller 2 ringar för att veta att man har de bra ihop?

Verkligen inte, men det underlättar rent juridiskt den dagen man inte sitter där och har det lyckligt tillsammans.
Min syrras vän´s man gick bort för inte så länge sedan... de var inte gifta och hade inte tänkt på att skriva några särskilda papper, de hade det ju så bra... nu är huset hon och hennes son bor i lite stort och dyrt men då SONEN ärvde sin pappa så styr han försäljningen av huset... försök förklara för en xår gammal pojke att han skall flytta från huset han är uppväxt i för att det inte finns pengar och att han måste gå med på det.

Finns det inte barn med i bilden så är det föräldrarna till den avlidne som ärver personen.

Något att tänka på ni som "har det så bra ändå, varför skall vi skriva papper eller gifta oss". Speciellt om man har barn ihop.

Det mesta går att avtala kring men väldigt få har gjort det.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top