Försäkra banhoj!?

Dennis the Dude

Dennis the Dude
Gick med
25 Oct 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 600 Corona Replica
Hej hej

Jag undrar vad det kostar att försäkra en 600-banhoj? Är det ungefär som en vanlig gathoj eller mer/mindre?

MVH Dennis the Dude

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Ja du, bara att leta på, vi andra har/hade samma fråga o gav upp. Köp 3 st klass 15 lås, ett enkelt Larm som reagerar om nån flyttar hojen så har du en bra stöldförsäkring. Eller ta helt enkelt av hjulen vid längre förvaring.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja du, bara att leta på, vi andra har/hade samma fråga o gav upp. Köp 3 st klass 15 lås, ett enkelt Larm som reagerar om nån flyttar hojen så har du en bra stöldförsäkring. Eller ta helt enkelt av hjulen vid längre förvaring.
Det där med larm, vad har du för något? Har du nått som är enkelt att ta bort, eller har du det på även när du kör med hojen? Känns ju lite dumt att köpa kolfiberprylar mm, och sen hänga på en massa larm, sirener mm :)

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Det där med larm, vad har du för något? Har du nått som är enkelt att ta bort, eller har du det på även när du kör med hojen? Känns ju lite dumt att köpa kolfiberprylar mm, och sen hänga på en massa larm, sirener mm :)

Kolla med Trygg Hansa, de hade möjlghet för halvförsäkring utan trafik. Krävs dock att din hoj inte är i bilregistret.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Eller så går man går in på SVEMOs hemsida, under försäkringar så finns hittar man kontaktinfo till en person som berättar hur och var du ordnar en försäkring för tävlingsfordon.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Min reggade R1 -08 kostar mig 120:- i månaden i garageförsäkring hos trygghansa. Mindre stad, eget garage.

Tänkte dock slå ett ordentligt ankare i garageplattan och fästa hojen i en grov kätting där iallafall bara för säkerhetsskull. :tummenupp

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jo, det blir väl svårare och svårare att hitta lösningar som passar. Samtidigt kan jag förstå FB med när folk i större och större utsträckning ställer av sina hojar i veckorna och ställer på dem på helgerna när de ska köra... Är ju inte riktigt det som var tanken med försäkringssystemet. Tråkigt att vi som inte kör gata hamnar i kläm bara.

Å andra sidan har jag alltid aktat mig för stygg transa så än har jag inte haft några bekymmer. ;)

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Eller så går man går in på SVEMOs hemsida, under försäkringar så finns hittar man kontaktinfo till en person som berättar hur och var du ordnar en försäkring för tävlingsfordon.

Jepp gjorde jag och det gäller ALLA fordon utom just roadracing hojar haha! Enda undantaget är en RR hoj som inte är reggad i sverige då kan du försäkra den genom svemo oxå tror jag och genom FB som hobby fordon.

mitt larm sitter där den elektroniska avgasstyrningen satt under sadeln och en minimal siren på 125db, det paketet väger nada och drar ingen ström. Har inte skruvat fast ller nåt utan det ligger löst där. Kommer ju ändå ingenstans och finns flera sådana märken som inte kostar mer än ett par 100, var själv bara ute efter en rörelsesensor och den funkar perfekt, kan inte ens låsa upp hjullåset utan att det piper.

Kolla runt på nätet, larmet jag har heter Thor lite info finns här http://www.funride.se/default.aspx men du kan hitta det något billigare om du letar.

Last edited:

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
F042 by NFR
Min reggade R1 -08 kostar mig 120:- i månaden i garageförsäkring hos trygghansa. Mindre stad, eget garage.

Tänkte dock slå ett ordentligt ankare i garageplattan och fästa hojen i en grov kätting där iallafall bara för säkerhetsskull. :tummenupp

Denna täcker bara om hoje står i garaget. Inget utanför garaget.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Det är sant!

Ute på banan får man se till att ha den ordentligt fastkedjad som det verkar.
Skulle jag däremot volta med racebussen på väg till eller från bana så känns det som att hojen är det minsta jag skulle bry mig om.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024