Försäkring (Aprilia RS)

Zot

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Ingen just nu :/
Hej! Jag är ny här och har lessnat på att ständigt behöva kolla i backspegeln efter polisen då jag kör och har därför bestämt mig för att sälja moppen och köpa en Aprilia RS. Vad jag undrar är, vad är ett rimligt pris för försäkringen?
Har sett att de flesta verkar betala ca 2-4 tusen om året för helförsäkring.

Ringde till folksam och frågade hur mycket den skulle kosta att försäkra och han jag pratade med meddelade att den räknades som tung mc och kommer att kosta 6200kr per år att försäkra :va. Detta tydligen eftersom den var registrerad som 11kw och den skulle bara gå att försäkra som lätt mc om den var registrerad som 8kw.

Så jag undrar, finns det något bättre bolag om man vill försäkra billigt(ja jag ska ringa runt men tänkte fråga ändå, nu i skrivande stund är allt stängt ändå)? Eller blir jag tvungen o strypa ner o registrera om den som 8kw?

Bor i stockholm och årsmodellen på RSen är 01.

Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Zot skrev:
2384869 Hej! Jag är ny här och har lessnat på att ständigt behöva kolla i backspegeln efter polisen då jag kör och har därför bestämt mig för att sälja moppen och köpa en Aprilia RS. Vad jag undrar är, vad är ett rimligt pris för försäkringen?
Har sett att de flesta verkar betala ca 2-4 tusen om året för helförsäkring.

Ringde till folksam och frågade hur mycket den skulle kosta att försäkra och han jag pratade med meddelade att den räknades som tung mc och kommer att kosta 6200kr per år att försäkra :va. Detta tydligen eftersom den var registrerad som 11kw och den skulle bara gå att försäkra som lätt mc om den var registrerad som 8kw.

Så jag undrar, finns det något bättre bolag om man vill försäkra billigt(ja jag ska ringa runt men tänkte fråga ändå, nu i skrivande stund är allt stängt ändå)? Eller blir jag tvungen o strypa ner o registrera om den som 8kw?

Bor i stockholm och årsmodellen på RSen är 01.

Bil&MC bör ta runt 3k men deras självrisk på vagnskador är 10k

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
ingen för tillfället
Haha, du måste väll ändå kolla i backspeglarna?

Zot

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2006
Hoj
Ingen just nu :/
Haha jo, det är klart, men just nu känns det som om jag kollar mer i backspegeln än vad jag kollar framåt :hihi.

Bil&Mc hade ju hursomhelst ett bra pris på försäkringen, 2600/helår. Nackdelen med det var ju den höga självrisken på vagnskador (11000kr :död).

Jeppe^

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
såld, tyvärr
Betalar 1900 för helförsäkring hos länsförsäkringar tror jag det va, den står på farsan. Kom ihåg att det är dyrare att försäkra en mc om man är 16-25 ungefär än att försäkra om man e 40+

Niick

Smirnoff <3
Gick med
8 May 2006
Hoj
Aprilia -06
Jeppe^ skrev:
2386574 Betalar 1900 för helförsäkring hos länsförsäkringar tror jag det va, den står på farsan. Kom ihåg att det är dyrare att försäkra en mc om man är 16-25 ungefär än att försäkra om man e 40+

När jag frågade länsförsäkringar så ville dom ha 15400 för hel försäkring... på mig då som är 16, men endå:p

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska