Försäkring Buell !?

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
Vad tusan. Tänkte man ev skulle köra en Buell till nästa sommar. Och antog (hoppades) försäkringen skulle vara betydligt lägre än vad jag har idag.

Skickade förfrågan till folksam och fick svar:

Priset på din:
Trafikförsäkring blir 7816 kronor per år.
Halvförsäkring blir 13052 kronor per år.
Helförsäkring blir 28857 kronor per år.

Gäller en X1 Lightning (900cc tror jag det var), 2001:a.. Inte klokt vad dyrt det ska vara, men kanske är ovanligt med Buell lr ngt, inte vet jag varför de är så dyra :huvet

Kan jag även passa på att fråga hur dom är att köra. Kommer jag bli mkt chockad av hur "slö" den är jämfört med min Ra? Är ju så grymt ljud i dom, och är ju coola på sitt speciella utseende.. Hmm, men borde ju vara en skoj hoj ändå!

Skickade även förfrågan på ett monster 900 men inte fått svar än.. =/

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
heke skrev:
2603087 Vad tusan. Tänkte man ev skulle köra en Buell till nästa sommar. Och antog (hoppades) försäkringen skulle vara betydligt lägre än vad jag har idag.

Skickade förfrågan till folksam och fick svar:

Priset på din:
Trafikförsäkring blir 7816 kronor per år.
Halvförsäkring blir 13052 kronor per år.
Helförsäkring blir 28857 kronor per år.

Gäller en X1 Lightning (900cc tror jag det var), 2001:a.. Inte klokt vad dyrt det ska vara, men kanske är ovanligt med Buell lr ngt, inte vet jag varför de är så dyra :huvet

Kan jag även passa på att fråga hur dom är att köra. Kommer jag bli mkt chockad av hur "slö" den är jämfört med min Ra? Är ju så grymt ljud i dom, och är ju coola på sitt speciella utseende.. Hmm, men borde ju vara en skoj hoj ändå!

Skickade även förfrågan på ett monster 900 men inte fått svar än.. =/

"Problemet" med Buell är väl detsamma som med andra sporthojar: relativt hög effekt (de har ju i alla fall 100hk på papperet) och låg vikt = hög försäkring. Har de bara nog hög effekt och nog låg vikt för att hamna i de högre försäkringsklasserna så blir det dyrt att försäkra. Undantaget kan ju vara om det finns en märkesförsäkring men jag har för mig att Buell inte brukar ingå i HD:s försäkringar.

Försäkringen på den där hojen är väl jämförbar med CBR RR, R1 och andra liknande sporthojar från samma år i de högre försäkringsklasserna.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det är ju Harli Parkinsson-spis i Buellserna så det kanske är därför halv- och helförsäkringen är svindyr (Harlikrejjer är väl rätt stöldbegärliga)?

Sen är det ju väl extremt kort hjulbas på Bjoulzarna så det går inte att köra snabbt med den har jag förstått. Själv har jag aldrig kört en sån. :)

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Hej hej.

I och med ev. ny hemska försäkringar funderar jag också på kåplöst till nästa år. Det bolag som jag hittade som absolut billigast var Bilsport & Mv försäkring (http://www.bilsport-mc.com/) där får jag (30 år i Halmstad) ge 5754 kr helförsäkring/helår för en Buell XB12R -05. Liknande bra priser ger dom också på Aprilia Tuono och KTM Super Duke. Lite OT, även en Yamaha Fz-1 Fazer 1000 -06 (samma motor, ja en del annat samma som R1) 7168 hel/helår... fan man kanske skulle se på lite andra typer av hojar än ren sport...

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Mmm skit är det att man inte är född miljonär :näsblod

Nåja, får kanske leta en nättare monster då, inte fel på dom heller. Men vill ju inte gå ner på en 600 känner jag, så iaf en 750 lr 900 får det isf bli. Se om jag får svar på min förfrågan, bör väl bli aningen billigare!

Och en sådan ska man väl kunna köra en sommar lr två utan att tröttna!? :rolleyes:

Fråga ang monster då =)

Dark, är det en "sämre" variant av de olika modellerna? Sie är väl den vassaste, alltid trott att "Dark" hade ngt me lacken att göra lr ngt, novis som jag är på dessa haha. Men en "vanlig" monster utan ie o Sie o allt vad de heter är väl funkas, ska man akta sig för "dark" varianterna eller det är bara bogus?

gearhead skrev:
2603135 Hej hej.

I och med ev. ny hemska försäkringar funderar jag också på kåplöst till nästa år. Det bolag som jag hittade som absolut billigast var Bilsport & Mv försäkring (http://www.bilsport-mc.com/) där får jag (30 år i Halmstad) ge 5754 kr helförsäkring/helår för en Buell XB12R -05. Liknande bra priser ger dom också på Aprilia Tuono och KTM Super Duke. Lite OT, även en Yamaha Fz-1 Fazer 1000 -06 (samma motor, ja en del annat samma som R1) 7168 hel/helår... fan man kanske skulle se på lite andra typer av hojar än ren sport...

Håller med dig. Iofs 27 är i malmö här, men med dessa priser funkar det ju inte längre =( Redan haft svårt som det är, efter ev höjningar kommer det ju få bli en 250 på trafik :mad:

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
heke skrev:
2603136
Fråga ang monste rdå =)

Dark, är det en "sämre" variant av de olika modellerna? Sie är väl den vassaste, alltid trott att "Dark" hade ngt me lacken att göra lr ngt, novis som jag är på dessa haha. Men en "vanlig" monster utan S o Sie o allt vad de heter är väl funkas, ska man akta sig för "dark" varianterna eller det är bara bogus?

Dark tror jag menas just lacken. Dvs mattsvart lack (plast?). Dessutom brukar de vara "mindre" utrustade, dvs en bromsskiva fram ist för två. En växel mindre. Billigare fjädring. Lite sånt.

Du vill ha en Monster från 98 och framåt. Du vill helst ha en 900, bäst bottenmos och bäst andrahandsvärde. Du vill ha en utrustad med Termagoniljuddämpare.
Beteckningen i.e. betyder att det är insprut och inte fuggar.

Du vill INTE ha en Monster 600 eller 620i.e. De är för trötta.

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Hade en XB12R -04 tidigare. 7400 kr hel/hel på Bilsport & MC och boende i Hägersten...
40 bast och kk sedan 1984 visserligen. Folksam likställer med olycksdrabbade dussinhojar...:tungan

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Ahh tackar för ett mkt givande svar =) Trevligt, har ja lite koll på dessa med. Känner åxå att 600 är för lite. En polare har tröttnat lite på sin 600 dark i somras och det var hans första hoj. Så hoppar nog det...

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Min X1a kostar 8100 hel/hel genom Bilsport och MC
Och jag är 26

Ska du ha en Monster så köp en S4
Alla andra känns lite "mopediga"

Last edited:

Ola Bonde

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
2003 Buell XB9R
Jag har en Buell XB9R -03 och den fick jag bäst pris på hos Bilsport och Mc.
Betalar ungefär 6000 för helförsäkring och helår.
Har även Monster 900, en 96:a så den har några år på nacken men den betalar jag 3300 för helförsäkring och helår hos LF.
Är 33 år och bor i ystad.

Dark_Messenger

Guest
Försäkringen på den där hojen är väl jämförbar med CBR RR, R1 och andra liknande sporthojar från samma år i de högre försäkringsklasserna.

Kan jag inte tänka mig.

När jag hade min -05:a xb12r pröjsade jag dryga 7lax HEL/HELÅR bilsport & mc. Min fireblejd -06:a betalade jag dryga 13lax HALV/HELÅR så nej..:)

B&MC vill dessutom inte ta i de "riktiga" r-hojarna med tång det säger ju en hel del om vad premien hade blivit.....

Kollade upp en r1 -05 i dagarna på alla förs.bolag. Bästa pris JAG fick var dryga 13 HALV/HELÅR...
:yoparty

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...