Försäkring för mellan mc

Herman_

Fullt ös, medvetslös
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Bromölla
Hoj
Ktm 125 exc -07
Har hört många bud huruvida det blir billigare att besiktiga en strypt motorcykel eller inte.. någon här som vet defenitivt hur det ligger till?
 

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Ort
Norrköping
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
Det är nog olika från bolag till bolag. Trygg Hansa vet jag försäkrar på orginal effekten. Det va det de sa till mig iaf förra månaden.
 

flarren

Pilot
Gick med
30 Jan 2007
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki ZH2 -20
Folksam verkar försäkra hojar på deras strypta effekt...

Iaf är min Husa försäkrad där på de 6kw som står i reg. beviset.

Over and out
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Org. effekt på de flesta bolag, men man får olika svar hela tiden med säljare på samma bolag gällande alla möjliga frågor.. Det lättaste är att ringa o kolla själv :tummenupp
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
ja ringde folksam 2 gåner (1 dag imellan) första gången så försäkrade dem på org effekten och andra gången på strypt, så ja passade på när hon i telefonen sa att de försäkrade strypt :)
 

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Gbg
Hoj
Superduke
Jaa det lättaste är väl att ringa runt eftersom att det kan skilja enormt mellan olika bolag, jag har en 25kw-reggad hoj och jag ringde runt överallt innan jag tecknade någon försäkring. Enligt min uppfattning är det bara folksam som bryr sig om effekten på pappret och inte ursprungliga effekten men däremot har även Bilsport och Mc en speciell mellanklass-försäkring där du då kan få billigare försäkring om den är 25kw-reggad. När jag ringde runt fick jag priser på allt från 5200kr till 25.000kr så det kan defintivt skilja mycket...Bilsport och Mc blev tillslut billigast för mig iaf, hoppas du också hittar en bra (och mindre dyr) försäkring! :)
// Mayer
 

Herman_

Fullt ös, medvetslös
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Bromölla
Hoj
Ktm 125 exc -07
Men Bilsport och Mc försäkrar väll inte gsx-r o sånna motorcyklar?
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
ja ringde folksam 2 gåner (1 dag imellan) första gången så försäkrade dem på org effekten och andra gången på strypt, så ja passade på när hon i telefonen sa att de försäkrade strypt :)

Hoppas att du fick skriftligt på det...
 

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Folksam verkar försäkra hojar på deras strypta effekt...

Iaf är min Husa försäkrad där på de 6kw som står i reg. beviset.

Over and out

Jag har folksam, jag försäkrar via fulleffekt. Fick det förklarat över telefonen direkt när jag tog försäkringen.

men som sagt, det verkar vara lite olika
 

Herman_

Fullt ös, medvetslös
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Bromölla
Hoj
Ktm 125 exc -07
Ringde till Länsförsäkringar idag.. inte nog med att helförsäkring är svindyrt.. jag kan troligen inte ens få det hos dom.. i så fall får man ha bara tarfikförsäkring..

alla som kör supersport motorcyklar här.. har ni bara trafikförsäkring?
 

TobiasBoodh

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha Fzr600r
salu ansvar!!

blev helt och hållet billigast för mig och vad jag har läst mig till här på forumet ska de inte vara så knöliga när det gäller att betala ut....

EDIT: 0200 - 87 50 20
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Det är samma pris oavsett om den är strypt eller inte, alltså 260kr!


Edit: Defenitivt!
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ringde till Länsförsäkringar idag.. inte nog med att helförsäkring är svindyrt.. jag kan troligen inte ens få det hos dom.. i så fall får man ha bara tarfikförsäkring..

alla som kör supersport motorcyklar här.. har ni bara trafikförsäkring?

Testade bara för skojs skull att använda deras sida för att räkna ut hur mycket min motorcykel skulle kosta hos dom (helförsäkrad) och min är ju ändå runt 20 år gammal och dom kom fram till 26116kr per år (med den lägre självrisken på 3000kr) så dom verkar inte direkt billiga :gnissla Har du kollat med några andra försäkringsbolag? :va
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Folksam verkar försäkra hojar på deras strypta effekt...

Iaf är min Husa försäkrad där på de 6kw som står i reg. beviset.

Over and out

Husan har klassats om på Folksam nu. Förut har den gått som lätt mc, nu får det inte vara över 125 cc på dessa. Så du kommer få en överraskning när årsförfallodagen närmar sig. Kommer inte ihåg exakt, men för mig blev det runt 5000:-
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
If har jag försäkrat min YZF Thunderace 1000 på mellanefekt. 55kw som det står på papperet när det sitter dryga 100kw i den igentligen.
Pröva där, men jag ringde runt till alla bolag och min erfarenhet är att man skall ha lite tur med vem man får prata med. Ju mer okunnig personalen är ju lättare är det tt lyckas. Jag fick tag på en ung tjej som inte viste ett skit om hojar och bara läste rakt av i papperet och sen tog hon på det.
Men som folk skrivit så dom flesta bolagen har bestämt att dom ska försäkra på full effekt då dom vet att hojarna i stort sett alltid är avstrypta.
Men mitt tips ring runt som en tok och så hoppas du få napp på någon som inte kan så mycket om hojar så skall det gå vägen för dig med.
Lycka till
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
If har jag försäkrat min YZF Thunderace 1000 på mellanefekt. 55kw som det står på papperet när det sitter dryga 100kw i den igentligen.
Pröva där, men jag ringde runt till alla bolag och min erfarenhet är att man skall ha lite tur med vem man får prata med. Ju mer okunnig personalen är ju lättare är det tt lyckas. Jag fick tag på en ung tjej som inte viste ett skit om hojar och bara läste rakt av i papperet och sen tog hon på det.
Men som folk skrivit så dom flesta bolagen har bestämt att dom ska försäkra på full effekt då dom vet att hojarna i stort sett alltid är avstrypta.
Men mitt tips ring runt som en tok och så hoppas du få napp på någon som inte kan så mycket om hojar så skall det gå vägen för dig med.
Lycka till

Precis så. Min hyffsat stora erfarenhet säger att ring runt, ring flera gånger till samma bolag om så behövs, men lägg på om det INTE är ett fruntimmer som svarar:tuttar . Chansa inte, om någon på ett bolag redan har knappat in ditt regnr och gett dig en prisuppgift så "fastnar" denna uppgift i deras system.

Fruntimmer på IF - "Din moped kostar 350:-/år"..... detta gällde en KTM 250 Exc-01, 7 el.9kw i pappret, för 2-3 år sedan.
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
Jag kollade försäkringar till en stryp R6 innan, men fick överallt till svar att de försäkrar på fulleffekt...

Kanske bara är jag som är dum, men hur motiverar de detta egentligen? Är hojen reggad på 25 kw och man stryper av den, och sedan lägger omkull den, så har väl inte fb någon skyldighet att betala ut?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top