Försäkring för nybörjare

mrhenkiz

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Borås
Hoj
Ingen ännu..
Hej!

Jag har en fråga, vilket försäkringsbolag skall man välja när man precis fått A-körkort för att komma undan så billigt som möjligt? Är 24år och har haft b-körkort i 6 år (vet inte om det räknas, men men...)
Tänkte mest på vad priset kommer ligga på för en r6 samt r1 helförsäkring samt halvår för min del. Har kollat lite på trygghansa och där verkar det dyrt som fasen.

MVH Henrik
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ring runt!

Jag fyller 21, folksam ville ha 120k per år för min R6 ;) Tackade vänligt nej dock

Ring runt, jag har gjensidige försäkringar, prova att ringa de.

Låna registreringsnummer från nån hoj du vill ha på blocket...

Dyrt kommer det att bli förmodligen, men de kostar att ligga på topp!

Lycka till
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
hade det varit så enkelt så hade ju alla haft där. Som tidigare säger, ring runt, enda sättet att få reda på ngt
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
http://www.bilsport-mc.com/ har en 24+ försäkring. Den kanske kan vara något för dig ?

Ja, förutom att man måste haft A-kortet i 5år och dom vare sig tar emot en R1 eller R6, men tanken var ju god :tummenupp

Salus Ansvar är mitt tips till TS, dom är ofta lite billigare än övriga för rookies med för många cc/hk. Eller gå en BKK/SHK och ta en SMC-försäkring?
 

Bossekong

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
SV 650n
Ja, ringa runt kan verkligen löna sig.

If och Bilsport & mc skulle ha över 15k i halvförsäkring medans Suzuki's märkesförsäkring låg på 3500 för mig som är 22.
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Tänk även på att premien inte är allt. Självrisken och villkor är väldigt bra att ta i beaktning.
En försäkring som är 3-4tusen billigare/år kanske inte är värt 15tusen extra i självrisk.
 

N88

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Explorer 1200
Jag letar efter billiga trafikförsäkringar.
Kan säga att alla bolag jag kollat med ligger på ca 30k året förutom trygghansa som ville ha 841 i månaden ej avställbar....
Då är det en R1 99a jag ska försäkra :va
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Ung man med nytt kort är lika med dyr försäkring. R6 och R1 brukar räknas in i samma försäkringsklass (den dyraste) och därför ha samma premie, det kan dock skilja mellan bolag. Mitt tips är att bara glömma helförsäkring, eftersom premien brukar vara minst den dubbla jämfört med halvförsäkring på sporthojar. Dessutom brukar självrisken på vagnskada vara löjligt dyr, så på det hela taget är det nog billigare med halvförsäkring hur man än räknar. Trafikförsäkring kan också vara att tänka på, om du kan ha hojen inlåst på nätterna.
Exempel: R1 -99, Trygg Hansa, på mig 25 år, körkort i fyra år, luleå
Helförsäkring helår: 21787
Halvförsäkring helår: 10766
Trafikförsäkring helår: 8976
Kör jag utan en krasch en säsong, så har jag råd med en ganska rejäl smäll nästa år för skillnaden mellan hel- och halvförsäkring.

Jag har ett annat tips också, satsa på en hoj som bilsport och mc försäkrar, jag betalar ungefär 5300 halvförsäkring helår för min Superduke. De försäkrar de flesta nakna sporthojarna till riktigt bra premier. Jag kollade precis Trygg Hansa, de skulle ha 19936 kr för halvförsäkring på min hoj.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag letar efter billiga trafikförsäkringar.
Kan säga att alla bolag jag kollat med ligger på ca 30k året förutom trygghansa som ville ha 841 i månaden ej avställbar....
Då är det en R1 99a jag ska försäkra :va

Ta den från trygg hansa och så gör du ett ägarbyte när du inte vill ha den länge dvs "sälj" den till farsan!

Sen är det bara att inse att det kostar att köra sporthoj!

Jag betalar 1350:- i halvförsäkring(avställningsbar) för min k6 och är 30år!
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Vill du ha en sporthoj med billig försäkring så skulle jag rekommendera en FZR 1000cc -89
Den hänger med dom flesta nyare hojar , hel/hel på Bilsport & mc är ca 1600:-

MEN!! Nackdelen med den bågen är att det är som att köra en buss
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Var klok. Skit i prestigen och köp en gammal hoj som du lär dig att köra med de första par tre åren. Du kommer garanterat inte att ångra dig om 10 år om du inledde din hojkarriär med måtta, sans och ekonomi i tankarna. Försäkringspremier på hojar som är över 20 år gamla ligger på ca 1600 kr per år hel/hel.

Å vet du vad... gammelhäckarna är ofta precis lika snabba vid rödljusen. Ja, ofta så är de rent utav snabbare.

Var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år. Äger man som nybörjare en sån hoj i tre år så kommer man alltså enligt olycksstatistiken för de yngre förarna snudd på garanterat att vurpa en gång på 2 år. Prislapp på en krasch? 20.000-40.000 kr?

Halvförsäkrat eller helförsäkrat.... well, do you feel lucky punk?
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Var klok. Skit i prestigen och köp en gammal hoj som du lär dig att köra med de första par tre åren. Du kommer garanterat inte att ångra dig om 10 år om du inledde din hojkarriär med måtta, sans och ekonomi i tankarna. Försäkringspremier på hojar som är över 20 år gamla ligger på ca 1600 kr per år hel/hel.

Å vet du vad... gammelhäckarna är ofta precis lika snabba vid rödljusen. Ja, ofta så är de rent utav snabbare.

I mitt fall handlar det om att man vill åka på något som man verkligen gillar utseendemässigt. Prestanda har man ju gott om, på alla hojar.
 

lindman

Ajko for the sound
Gick med
25 May 2009
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
skaffa en motard offroad försäkra så kommer du billigt undan
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Gå en broms och kurvkurs hos SMC. (alt. sporthojskursen).
(du kommer dessutom med största sannorlikhet få ut sjukt mkt mer än bara en billigare premie av det).

Kostar väl nån hundralapp men då kan du få riktigt billig "SMC-försäkring" från Folksam sen.

Märkesförsäkring är sjukt bra annars (iaf för Honda). Men vill minnas att jag läst att de inte gäller för R6/R1.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Gå en broms och kurvkurs hos SMC. (alt. sporthojskursen).
(du kommer dessutom med största sannorlikhet få ut sjukt mkt mer än bara en billigare premie av det).

Kostar väl nån hundralapp men då kan du få riktigt billig "SMC-försäkring" från Folksam sen.

Märkesförsäkring är sjukt bra annars (iaf för Honda). Men vill minnas att jag läst att de inte gäller för R6/R1.

Märkesförsäkringarna har sjukt bra självrisker också... NOT :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ring runt!

Jag fyller 21, folksam ville ha 120k per år för min R6 ;) Tackade vänligt nej dock

Ring runt, jag har gjensidige försäkringar, prova att ringa de.

Låna registreringsnummer från nån hoj du vill ha på blocket...

Dyrt kommer det att bli förmodligen, men de kostar att ligga på topp!

Lycka till

Vars hittade din farsa en billig försäkring åt dig istället? :)

Som G-man sa dock, köp en äldre hoj och försäkra som Classic. Jag betalar 1600kr hel/hel för en GSX1100 och jag har inte ens tagit kortet än.
 
Last edited:
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Revingeby
Hoj
Yamaha R1-05
Tjena,

Kolla med Salusansvar.. Jag har min där och dom är överlägset billigast när jag kollade försäkringar på min R1-05..
 

N88

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Explorer 1200
Ta den från trygg hansa och så gör du ett ägarbyte när du inte vill ha den länge dvs "sälj" den till farsan!

Sen är det bara att inse att det kostar att köra sporthoj!

Jag betalar 1350:- i halvförsäkring(avställningsbar) för min k6 och är 30år!

Jo det är väl så man får göra...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top