Försäkring gsxr 750 25kw vs triumph 675 25kw.

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare. Till våren så ska jag skaffa en mellanklasshoj och mina planer har vart att skaffa en triumph 675, både av försäkringsskäl samt att den är för*nnat snygg och bra enligt alla tester. Men.. nu fick jag syn på en riktigt fräsch gsxr 750-05 på blocket som lockar med priset och skrytfaktorn :tummenupp

Frågan är om försäkringen kommer skjuta i höjden jämfört mot en triumph 675 ?

Vilken skulle ni köpa?
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Försäkringsbolagen går efter effekten som är angivet på reg.pappret.

Jo det var så jag också trodde och om man då gör en regbesikting med en gsxr 750 strypt till 25 kw och får den att gå igenom så borde det inte vara några problem?
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Även om du har 25kw på papperet så får du inte billigare försäkring.
Återstår då skenförsäkring eller billigare hoj som du endast har
trafikförsäkring på.
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Även om du har 25kw på papperet så får du inte billigare försäkring.
Återstår då skenförsäkring eller billigare hoj som du endast har
trafikförsäkring på.

Skenförsäkring går bort direkt då jag vill ha skadefria år (förhoppningsvis) så att jag får fördelar längre fram.

Om man nu får betala full försäkring trots 25 kw vad gäller då om man skulle kvadda hojen med full effekt fast med A begr? Har svårt att tro att man får ut någonting under olovlig körning?

Tack för svaren :)
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Hos Bilsportmc kan du försäkra 25kw, men bara under den tid du har mellankort. Den dag ditt kort blir tungt måste du själv tala om det för dem och då blir det till att betala.
Att alla bolag försäkrar på full effekt borde ju innebära att man får ut på försäkringen även om man kör olovligt, annars förstår jag inte riktigt vitsen?
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Hos Bilsportmc kan du försäkra 25kw, men bara under den tid du har mellankort. Den dag ditt kort blir tungt måste du själv tala om det för dem och då blir det till att betala.
Att alla bolag försäkrar på full effekt borde ju innebära att man får ut på försäkringen även om man kör olovligt, annars förstår jag inte riktigt vitsen?

Men bilsportmc försäkrar väl inte supersporthojar eller är jag helt ute och cyklar?
 

friippe

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
västerås
Hoj
-06 Ktm 625 smc
sant,bilsport å mc försäkrar inte supersporthojar. har min z750 07 mellanklass försäkrad där, nästan gratis typ :p
 

cusenheute

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Bankeryd
Hoj
RF 900 R -95
Försökte försäkra min hornet som mellanklass på bilsport, men det var för låg vikt och för hög ursprungseffekt. De räknar väl med att ingen kör strypt.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Om du ändå ska strypa hojen och betala för ursprungseffekt, varför då inte bara satsa på en hoj med en försäkring som passar din budget?
Spar pengarna o köp sporthojen när du kan köra den i det utförande den är byggd för, tills dess kan du lägga krutet på att lära dig körteknik, köra bandagar och ha skoj.
 

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Om du ändå ska strypa hojen och betala för ursprungseffekt, varför då inte bara satsa på en hoj med en försäkring som passar din budget?
Spar pengarna o köp sporthojen när du kan köra den i det utförande den är byggd för, tills dess kan du lägga krutet på att lära dig körteknik, köra bandagar och ha skoj.

Sporthoj blir det i vilket fall men det lutar mer åt 675an iallafall. Den har då effekt så jag klarar mig med råge :)

Jo jag har planer på att skaffa en banhoj också men problemet är att jag har runt 30 mil till närmsta bana så det skulle bli lite långt att åka om man vill ha lite körtid :gnissla
 

korpe

Medlem
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Valbo
Hoj
Hogtech
varför inte bara köpa kawasakis nya mellanklass hoj den var med i senaste bike och var inte alls så tokig tror nypriset låg på en 39900kr
 

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Man kan försäkra 25kw på Folksam. Har 2 polare som gjort det för ett par månader sen. En ZX6r samt en Suzuki600. Kostade ca 3400:-/år/helförs.

Edit. Vet dock att det inte var helt lätt. Hänger VÄLDIGT mycket på vilken person man pratar med där. Vissa säger blant nej, medans det finns dom som säger "inga problem". Kostigt egentligen att dom inte har en gemensam regel för alla försäkringsförsäljare på samma bolag!?
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tjenare. Till våren så ska jag skaffa en mellanklasshoj och mina planer har vart att skaffa en triumph 675, både av försäkringsskäl samt att den är för*nnat snygg och bra enligt alla tester. Men.. nu fick jag syn på en riktigt fräsch gsxr 750-05 på blocket som lockar med priset och skrytfaktorn :tummenupp

Frågan är om försäkringen kommer skjuta i höjden jämfört mot en triumph 675 ?

Vilken skulle ni köpa?

Triumphen utan att tveka eftersom en gixx går skit i 25 kw-utförande. Du har roligare med lillebrorsans trimmade mt5. Statsa på en hoj som är effektsvag i orginalutförande om du ska köra mellanklass.

Red: Daytonan är också på gränsen till overkill
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Om du ändå ska strypa hojen och betala för ursprungseffekt, varför då inte bara satsa på en hoj med en försäkring som passar din budget?
Spar pengarna o köp sporthojen när du kan köra den i det utförande den är byggd för, tills dess kan du lägga krutet på att lära dig körteknik, köra bandagar och ha skoj.

Håller definitivt med dig här.
Köra en strypt gixxer 750 eller en strypt daytona 675 blir ju som att bara vara kompis med världens snyggaste tjej och inte få ligga. ;)

Nä, skaffa ngt billigare så länge och fixa gixxern/daytonan när kortet tillåter full effekt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top