försäkring på zxr 750 -89

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag kollade för 1 år sen... då utan körkort, 23 år gammal och bodde i göteborg. Trafik = c:a 1000kr / månaden
 

metal

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Härnösand
Hoj
xt 660r -07
nej....har bara haft kortet i sommar (18år) ....funderade bara på vad en sån kostade å försäkra som vanligt för vissa företag tar ju på ursprungseffekten ska själv bara ha 25kw på papperet så de kanske blir billigare om man har tur...bor i storuman mitt ute i västerbottens skogar å betalar nu 2400hel/helår på banditen å då står de 25kw på papperet å den står på mig.......var sugen å byta bort crossen mot en zxr :brinnerup
 

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Ort
vbg
Hoj
nada
det är

metal skrev:
nån som har en susning om vad en trafikförsäkring kostar på en zxr 750 -89 :confused:

inget dyrt det, bor själv utanför Kristianstad och kollade lite på en sådan innen, skulle ge runt 2500kr HALV försäkring men påställd hela året, jag är 24 snart och haft mc kort sedan 1996.
Mvh: Gus
 

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Hven/Landskrona/GBG
Hoj
Flaka/R1
Jag har en zxr -91 har haft lätt kort i tre år, mellan i typ två veckor. bor i landskrona och betalar 3900 i halvförsäkring hos trygg hansa (19år). det e helt okej!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
metal skrev:
nån som har en susning om vad en trafikförsäkring kostar på en zxr 750 -89 :confused:
Har du bara haft kort i sommar o är 18 år så får du inte köra en sådan, det är 24kw begränsning o max 600cc...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Det ÄR begränsning vid 18 år

INGEN BEGRÄNSNING??? Det är det visste, han är 18 år!!!!!!!!!!! Och har då tagit på tung med begränsad effekt(ok då 25 kw men MAX 600cc!!!)man inte ta på något annat när man är 18 år, det är 21 år på tung utan begränsning, hade han varit äldre och tagit på begränsat, så har ha efter 2 år trots allt fått på obegränsat, det är därför det måste vara minimum 750 cc när man tar på obegränsad a-kort.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
kle1991 skrev:
INGEN BEGRÄNSNING??? Det är det visste, han är 18 år!!!!!!!!!!! Och har då tagit på tung med begränsad effekt(ok då 25 kw men MAX 600cc!!!)man inte ta på något annat när man är 18 år, det är 21 år på tung utan begränsning, hade han varit äldre och tagit på begränsat, så har ha efter 2 år trots allt fått på obegränsat, det är därför det måste vara minimum 750 cc när man tar på obegränsad a-kort.

Har du gissat färdigt kanske du kan ta del av vägverkets information

"Följande krav gäller på provfordonet när du kör upp på motorcykel:
När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW
När du kör upp för Behörighet A, begränsad
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg"

Således får han för begränsad inte ha en hoj som har MINDRE än 375cc och inte heller mer än 25kW när han kör upp. Den får vara hur STOR som helst men förhållandet vikt/effekt för inte överstiga 0.16kW/kg

Nått du undrar över?

/oXydex

PS. Ingen begränsning med CC som jag skrev i förra tråden är givetvis cylindervolym jag menar å inget annat, givetvis har måste han ha begränsat körkort DS.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ok jag ger mig :Bugar Du har rätt!!!

Då är det bara att FÖRSÖKA hitta en hoj med så mycket kubik o lite effekt, kan inte vara kul att köra en hoj på över 700 cc med så mycket strypningar.
 

oXydex

Rookie
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Björkeberg
Hoj
DR 650 RSE
kle1991 skrev:
Ok jag ger mig :Bugar Du har rätt!!!

Då är det bara att FÖRSÖKA hitta en hoj med så mycket kubik o lite effekt, kan inte vara kul att köra en hoj på över 700 cc med så mycket strypningar.

Strypningar är aldrig roliga

Tuffat runt på polarens Triumph TT600 nu i några dagar när jag hjälpt honom regbesiktiga den och så där jätteskoj är den ju inte. T.o.m så TRX'en är roligare ;)

/oXydex
 

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
metal skrev:
nån som har en susning om vad en trafikförsäkring kostar på en zxr 750 -89 :confused:

Har en ZXR 750 89a som jag betalar 4.795/år Halvf. Har haft körkort sedan i maj i år, och är 28år. Detta är hos folksam, Trygg-Hansa ville ha 14.700/år Halv .
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top