Försäkring + Power Commander?

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag har sökt i forumet och jag har inte funnit min fråga angående vad försäkringsbolaget säger om nu olyckan är framme och dem finner att man installerat en PC? Bör vara nån som varit med om detta rent praktiskt.

Teoretiskt får man väl inte modifiera nåt effektmässigt.


Vänligen
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker du har svarat på din egen fråga rätt bra.

Egentligen får du inte förändra effekten men det är sällan något försäkringsbolaget bryr sig om. Deras skadereglerare som värderar ditt skrot efter olyckan är väl införstådda i vad folk gör för förändringar på sina motorcyklar för att få ut lite mer effekt.

Kommer inte spela någon som helst roll om du har PowerCommander på hojen eller ej när du skrotar den.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Knappast troligt att de kollar sånt, kanske om det sitter turbo att de lyfter på ögonbrynen. Jag kraschade ordentligt för några år sen, det var fullt pådrag med ambulans, polis, brandkår. Polisen fotade hojen och frågade ut mig men LF frågade inget om hojen.
Är det vanlig hoj snygg och ren så bryr de nog sig inte om du har en PC. PC ger ju inte många hk så det skulle påverka säkerheten.
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag tycker du har svarat på din egen fråga rätt bra.

Egentligen får du inte förändra effekten men det är sällan något försäkringsbolaget bryr sig om. Deras skadereglerare som värderar ditt skrot efter olyckan är väl införstådda i vad folk gör för förändringar på sina motorcyklar för att få ut lite mer effekt.

Kommer inte spela någon som helst roll om du har PowerCommander på hojen eller ej när du skrotar den.

Ja visst så svarade jag på min egen fråga, men tänkte om nån varit med om det rent praktiskt i en olycka med en PC inkopplad. Surt att få försäkringen ogiltig för ett par hästar mer för 4k.

Bättre att satsa på dekaltrim i så fall :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hade varit intressant att se hur de skulle bevisa att effekten faktiskt var höjd. PC3:an gör i sig inga jätteökningar. Många har mulat sina hojar med avgastrim och fått ersättning för rören också.

Jag har bara min pc3 för att minska förbrukningen :crash
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Hade varit intressant att se hur de skulle bevisa att effekten faktiskt var höjd. PC3:an gör i sig inga jätteökningar. Många har mulat sina hojar med avgastrim och fått ersättning för rören också.

Jag har bara min pc3 för att minska förbrukningen :crash

Det kanske är så att dem inte räknar med att det är en avgörande faktor att det är den som förorsakat olyckan, dessutom betalar många av oss en hoj per år i försäkringspremie till dem varje år. Tills i år då, min premie sjönk rejält efter att försäkringarna blev könsneutrala! :yoparty


Hur mycket minskade förbrukningen med din PClll? till min hoj fanns 2 mappar gjorda för min med min Slip on, tänkte testa dem innan jag lämnar in den för bänkning som är grundtanken.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Omkring 1998(?) kom helfordonsgodkännande, det innebär att du inte får ändra något på fordon senare än det om du inte bygger om till amatörbyggt eller ombyggt fordon.

Det här förändrar inget till ovanstående, men det finns fler aspekter än den effektmässiga delen. Jag antar att förbudet mot att ändra på fordonet även gäller mjukvaran i styrboxen, därmed inte sagt att det är rutin att kontrollera vid olycka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Lite ot men svar på sin fråga: Man laddar inte ner nån tramsmapp från Internettt när man skaffat en pc3. Man gör en noggrann justering i bromsbänk. Min ena hoj gick fett och ojämnt original. Med rätt blandning blev det bra. Men några 10hk effektökningar är det sällan tål om.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Omkring 1998(?) kom helfordonsgodkännande, det innebär att du inte får ändra något på fordon senare än det om du inte bygger om till amatörbyggt eller ombyggt fordon.

Det här förändrar inget till ovanstående, men det finns fler aspekter än den effektmässiga delen. Jag antar att förbudet mot att ändra på fordonet även gäller mjukvaran i styrboxen, därmed inte sagt att det är rutin att kontrollera vid olycka.

...såvida inte de modifieringar man gör är godkända (certifierade..?) av tillverkaren.
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
...såvida inte de modifieringar man gör är godkända (certifierade..?) av tillverkaren.

Jaha finns det sådant?
Ge gärna några exempel för jag har aldrig stött på det tidigare.

Om så är fallet kan man helt slopa kraven på avgasrening eftersom det står ägaren fritt att ändra bränsle/luft parametrarna.
På dynojet´s hemsida längst upp står det en text om "WARNING: For Racing Vehicle Use Only"

Om tillverkaren godkänner PC som tillbehör innebär det att motorcykeln är inte inställd rätt och att den helst behöver en efterjustering får att gå optimalt, vilken bra reklam.

Att PC skulle vara godkänt av tillverkaren (av motorcykeln) som eftermarknadstillbehör kan vi helt utesluta, däremot kan det finnas andra delar som är godkända.


for_racing_only_vehicles.jpg
 
Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Powercommander m.m gör att fordenet klart bryter mot alla avghascertifieringar. Eftersom PC 3 förändrar en mätvärden i motorstyningenär det rent formellt en ny ocertifierad motortyp som inte mc tillverkaren kan ta något ansvar för.

Detta löser "pirattillverkaren" genom att marknadsföra sina produkter för tävlingsbruk.

Det är därför marknaden är så stor för "tävlingskomponenter" till mopeder. Enligt den statestiken skulle mopperaceing vara en folksport i Sverige, vilket den knappast är.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top