Försäkring till r6-00

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Jag trodde att jag hade lyckats hitta en bra försäkring hos länsförsäkringar men det visade sig vara fel. Jag hade hittils tyckt att jag kom undan väldigt bra med lite under 5000:- för trafikförsäkring per halvår. Jag fick däremot idag reda på att försäkringen som jag tecknat var felaktig eftersom att de egentligen inte tecknar försäkringar på strypta hojar. De teknar försäkringen på ursprungseffekten som är 82 KW (strypt 25kw) och då blir det såklart mycket dyrare. Jag fick alltså hem en ny faktura med en annan premie, som var j**ligt mycket dyrare....
Jag söker alltså idag en ny försäkring och har inte hittat ett alternativ som riktigt funkar. Jag ska ge lite info om mig som är relevant när man teknar försäkring och sammanställa lite kort information om de erbjudanden jag hittills fått.

Lite info om mig:

Ålder: 18
Kort: Haft i under en månad (A beg). Haft lätt mc kort 2 år.
Olycksfall/Skador: 0

Hojen:

Modell: Yamaha YZF-R6
Årsmodell: 2000
Vikt: 197 KG
Effekt: 82 KW i ursprungseffekt och 25 KW vid strypning
Mil: Lite över 4000

Försäkringsbolag:

IF: 26 000 Kr Helår Trafikförsäkring
Folksam: Kommer inte ihåg siffran jag fick runt 30 000 kr var det...(alltså ej aktuellt)
Bil sport MC: Försäkrar ej Yamaha r6
Länsförsäkringar: 36 600 Kr helår Trafikförsäkring
Salus Ansvar: 18 394 Kr går ej att ställa av och det är halvförsäkring
Trygghansa: 13 959 Helår trafikförsäkring. Problemet är att jag inte kan ställa av den.
Tennant: 27 094 Kr Helår

Vad jag söker:

En Trafikförsäkring på ungefär 1200-1300 i månaden där jag kan ställa av hojen vintertid.

Jag skulle bli väldigt glad om någon skulle kunna få fram något bättre än det jag fått från Trygghansa då jag inte kan ställa av den där. Det blir väldigt dyrt för mig att bara ha hojen i garaget och samtidigt betala 1250 Kr i månaden vintertid.

Jag har kört hoj sedan jag var 5 år och motorer är vad jag lever för. Jag behöver all hjälp jag kan få...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Förutsätter att du ringt runt till alla bolag.. Och har du det, vad vill du ha hjälp med? Är tyvärr inte dina önskemål om premie som sätter priset.. Sporthojjar kostar flis i försäkring :fakta

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Jag har ringt till dessa bolag men det kan väl inte vara alla som finns. Jag vet också att sporthojar ligger på minst 1200 i månaden om den inte är från 1800-talet. För att förtydliga det hela så vill jag alltså ha hjälp med att hitta en bättre trafikförsäkring. Den ska ha ett pris runt 1200-1300 Kr i månaden men jag vill kunna ställa av den.

gbghenke

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Hoj
Hojlös
Tyvärr vill inte försäkringsbolagen ha 18åringar med R6/CBR/GSXR o.s.v hojjar. Därav helt sjuka premier.. :(

Jag är typ 30bast o det är fortfarande rätt dyrt med sporthoj, suck

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Men det måste finnas något bolag med en premie på 1200-1300/månad som låter mig ställa av hojen under vintern.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Okej. Det blir isf Trygghansa för mig =/

Slavarbete, here I come:gråta

Last edited:

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Okej, kanske kan ge dem en signal imorrn. Men som du sa så gäller det bara om hushållet är försäkrat där (tror iaf det är vad du egentligen menar) och det är ju inte så i mitt fall. Jag kan väl ringa och se ändå om jag skulle kunna fixa någonting.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej, kanske kan ge dem en signal imorrn. Men som du sa så gäller det bara om hushållet är försäkrat där (tror iaf det är vad du egentligen menar) och det är ju inte så i mitt fall. Jag kan väl ringa och se ändå om jag skulle kunna fixa någonting.

Har bägge hojarna där utan hemförsäkring till en hyfsad premie,dyr men hyfsad men så är jag lite äldre än dig med,så det går även utan att ha hemförsäkringen där.

Henrik

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Jag är 23, tog kortet förra året har 10% SMC rabbat (genom att köra på rörken) på folksam. Jag betalar 14500 om året för halvförsäkring. Jag bor i Stockholm. Och då är det inte en avställningsbar försäkring. Skulle jag gå sporthojskursen så skulle jag få bättre premie.

Detta på en R6a -02.

EDIT: eftersom du kör strypt hoj borde rörken ge dig den extra låga premien på folksam, kolla med dem.

Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
har du ringt SalusAnsvar Lilleman?
Helförsäkrat helår (men ställer av genom att göra ett ägarbyte på hösten) 1324:- månan R6 -01 hos SalusAnsvar. Bor förvisso inte i stor stockholm men bor i sthlm län. kolla med SalusAnsvar vad de skall ha för din 00a.

Jag är 23, tog kortet förra året har 10% SMC rabbat (genom att köra på rörken) på folksam. Jag betalar 14500 om året för halvförsäkring. Jag bor i Stockholm. Och då är det inte en avställningsbar försäkring. Skulle jag gå sporthojskursen så skulle jag få bättre premie.

Detta på en R6a -02.

EDIT: eftersom du kör strypt hoj borde rörken ge dig den extra låga premien på folksam, kolla med dem.

jag har längre premie på SalusAnsvar på helförsäkring än vad FolkSam kan ge mig med alla möjliga SMC medlemskap å kursintyg. kolla med dem du också om du inte kan banta ner din måndaskostnad.

Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
har du ringt SalusAnsvar Lilleman?
Helförsäkrat helår (men ställer av genom att göra ett ägarbyte på hösten) 1324:- månan R6 -01 hos SalusAnsvar. Bor förvisso inte i stor stockholm men bor i sthlm län. kolla med SalusAnsvar vad de skall ha för din 00a.

Du får inga problem att skaffa försäkring hos Salus igen om du ställer på och av genom ägarbyte. Tänker att de borde se att man "fular sig" och inte vill ha en som kund?

EDIT: kollade med salus innan jag teknade denna, salus erbjöd mig 15500 om året för halv, och då hade jag haft min tidigare hoj hos salus också.

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Jag har kollat med Salus och det skulle gå på 18 394 Kr för halvförsäkring helår. Den skulle inte gå att ställa av och jag kan inte teckna endast en trafikförsäkring.

Däremot så är min bästa chans att teckna med trygghansa för 13959 helår. Jag kan inte ställa av den men om jag säljer den så försvinner försäkringen. Jag kommer alltså sälja den till farsan varje vinter. Jag pratade faktiskt med deras kundservice och sa: "då säljer jag ju den bara till farsan varje vinter"...fick som svar att det inte var något att rekommendera men det verkar som det skulle kunna funka.

Det gäller att hitta de kryphål om finns när byråkraterna gör som de vill.

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
kolla på www.sveland.se de har jag på min r1, man kan bara trafikförsäkra om man inte har hemförsäkringen där oxå

Stämmer dock inte. Jag har min helförsäkrad hos Sveland och jag har ingen hemförsäkring hos dom.

Och "avställbar" försäkring, skit i det. Teckna en helårsförsäkring och sen säljer du hojen till hösten (eller skiriver den på någon annan).

Annars om försäkringsbolag vill ha 30000:- i trafikförsäkring för en 8 år gammal hoj, ja då ber dom om problem (vågar jag nämna ordet skenförsäkring utan att bli avrättad :machinegu )

RogeRetta

Radical Riders
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
BMW R1150GS 2000
Inget billigt nöje.....men....

jag betalar 892kr/mån på min blåa raket med dessa förutsättningar:

* har "rätt" ålder = 30++++
* har gått SMC´s Broms & kurvkurs Avancerad
* har "rabatt" hos Folksam (SMC)
* bor ändå i centrala delarna av Malmö
* har helförsäkring/helårsförsäkring 12 månader
* ~skadefria år

Förstår att de e surt när man älskar att köra hoj i yngre åldrar
men man får beakta den höga skadefrekvensen som är ett faktum....:rolleyes:

Lycka till med att hitta en lösning på ditt problem :tummenupp

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Det är sant som trify säger att man inte behöver en hemförsäkring hos Svealand. Jag ringde däremot upp dem och fick ett pris på 35860 helår...så den sket sig med...Jag hade tidigare tänkt på att ställa hojen på farsan och försäkra hojen på honom (trodde att skenförsäkring var när man själv äger hojen och ställer försäkringen hos någon annnan) men ångrade mig senare när jag fick höra att det också var skenförsäkring. Men däremot så är det helt lagligt (verkar det hittils som) att sälja hojen hur ofta man vill, så det tänker jag göra.

Enda sättet att hitta en bra försäkring idag är tydligen att hitta kryphålen i systemet :arsele

RedKnight

Bränt gummi luktar gott
Gick med
23 May 2006
Hoj
En sån där ..... Ninja
Gå kurv och bromskurs hos smc och teckna försäkringen hos folksam. kostar ca. 12000/år men det går inte att ställa av.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Du får inga problem att skaffa försäkring hos Salus igen om du ställer på och av genom ägarbyte. Tänker att de borde se att man "fular sig" och inte vill ha en som kund?

EDIT: kollade med salus innan jag teknade denna, salus erbjöd mig 15500 om året för halv, och då hade jag haft min tidigare hoj hos salus också.

det är andra säsongen jag åker med SalusAnsvar å de har inte gnällt ännu.

Gå kurv och bromskurs hos smc och teckna försäkringen hos folksam. kostar ca. 12000/år men det går inte att ställa av.

som förhoppningsvis ger honom en fördelaktig premie, för mig var Folksam ändå dyrare med SMC å kursintyg. än vad jag har hos SalusAnsvar.

Enda sättet att hitta en bra försäkring idag är tydligen att hitta kryphålen i systemet :arsele

Folksam har familjeförsäkringar också. sådan som min yngre syster nyttjar.
Det innebär att hojjen står på tex Farsan å med familjeförsäkring innebär att alla som bor på samma adress som ägaren till hojjen FÅR köra hojjen utan att de blir skenförsäkringar och dylikt....

men de är som sagt Familjeförsäkring hos Folksam.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...