Försäkring vid bankörning

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Verkar som det är kört för oss som vill åka bana....

Pratade med salusansvar idag som är mitt försäkringsbolag och de har tagit bort möjligheten att köra bana. likaså Folksam när jag pratade med dom idag.

Är det ngn som känner till ngt försäkringsbolag där trafik eller kasko gäller för öppen banåkning, dvs allt utom SMC.

Antingen får vi åka bara på SMC dagar eller får man göra om resterande bandagar till helt oförsäkrade...

Här kommer en lista på de som jag vet inte tillåter bankörning, jag är dock osäker på om kanske trafik kan gälla.

-If
-Trygg-hansa
-Folksam
-Salusansvar
-Länsförsäkringar

fyll gärna på, så vi kan reda ut detta en gång för alla...samt bekräfta om trafik eller kasko gäller...

//Thomas.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Det finns försäkringar för "oregistrerad mc".
Jag har kollat upp detta med Trygg Hansa. Det är samma som crossförare använder till sina hojar. Täcker, Stöld, Transport, Glas (!) o brand.

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
sv1000s
jag pratade med folksam för ett par veckor sedan, och då sa dem att tävling var förbjuden, men att nöjeskörning var ok på bana...

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Men hörnini, har det någonsin varit så att det gått att teckna någon form av kasko som gällt för bankörning? Tror inte att dom ""tagit bort" så att det inte gäller längre utan att det alltid varit så utan att ni vetat det. Sen att det går bra att köra bana med smc under kontrollerade former funkar fint. :tummenupp
Kostar att ligga på topp, om ni tänker ta risken att köra bana så tycker jag att ni ska ta en försäkring för stöld, brand samt en olycksfallsförsäkring.
Inte ska väl resten av försäkringskollektivet betala för en vagnskada på er motorcykel som piskats runt bana? Sen har ni betalt samma premie som
bosse-banan som endast tar hojen till jobbet, där det föreligger lite mindre risk kanske... jaja gör som ni vill...
/ Hakis

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Men hörnini, har det någonsin varit så att det gått att teckna någon form av kasko som gällt för bankörning? Tror inte att dom ""tagit bort" så att det inte gäller längre utan att det alltid varit så utan att ni vetat det. Sen att det går bra att köra bana med smc under kontrollerade former funkar fint. :tummenupp
Kostar att ligga på topp, om ni tänker ta risken att köra bana så tycker jag att ni ska ta en försäkring för stöld, brand samt en olycksfallsförsäkring.
Inte ska väl resten av försäkringskollektivet betala för en vagnskada på er motorcykel som piskats runt bana? Sen har ni betalt samma premie som
bosse-banan som endast tar hojen till jobbet, där det föreligger lite mindre risk kanske... jaja gör som ni vill...
/ Hakis

vem har sagt att jag vill ha kasko på bana? jag har tagit min smäll redan och det var värt det...:D

det jag är lite fundersam över är dels utvecklingen mot borttagning av trafikförsäkringen hos samtliga bolag vid bankörning, samt alla som kör i försäkrad grupp utan giltig försäkring, dom tror att dom har en som gäller, och ställer till det...

enligt folksam så är det kört med bana från 1 maj. många olika svar får man dock om man ringer....:näsblod

kanske till att teckna en stöld/brand på hojen, ställa av den, och bara köra bana...

Wesslan77

Less is more
Gick med
25 May 2005
Hoj
Aprilia RSV R -02
vad händer om man inte har en gällande trafikförsäkring vid en bankörning?
Om jag klantar till det kan jag bli tvungen att pröjsa en himmla massa stålar eller kan jag bara säga sorry min försäkring täcker inte detta???

Är det någon som har fått klart till 100% från sitt försäkringsbolag att deras trafikförsäkring gäller? många tror att den gör det men så är inte fallet. av smc arrangerarat så gäller det kanske. Men inte när andra arranegrar bankörningar.

folksam har ändrat ståndpunkt till 08 läs: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=179398&page=2

Last edited:

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VFR 750 F -87
Jag var precis in och läste Trygg Hansas försäkringsvillkor och deras trafikförsäkring gäller vid av SMC anordnade fortbildningskurser, inte annars.

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Du själv i första inlägget:D :D

njae mannen, jag ville utreda om det fanns ngn som tillhandahöll det alternativet, jag har aldrig kört med kasko, men jag kanske skulle gjort...:tuttar

min försäkring hos salusansvar gäller för bana till min årsförfallodag i mars nästa år. dock kan inte ngn teckna en NY försäkring hos salusansvar som gäller för bana, vilket ju är det intressanta i kråksången...

Wesslan77

Less is more
Gick med
25 May 2005
Hoj
Aprilia RSV R -02
min försäkring hos salusansvar gäller för bana till min årsförfallodag i mars nästa år. dock kan inte ngn teckna en NY försäkring hos salusansvar som gäller för bana, vilket ju är det intressanta i kråksången...

Frågan är om din trafikförsäkring gäller vid bankörning? det har ändrats i tfl.

Folksam har klart deklarerat att trafikförsäkringen inte gäller om det inte är av SMC arrangerat.

Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Som "Wesslan77" skriver.
Trafikförsäkringens omfattning anges lagstadgat enl trafikförsäkringsförordningen och det står ganska tydligt att den inte gäller vid bankörning (se nedan).
Så har ni ett bolag som klart anger att trafikförsäkringen gäller vid bankörning så innebär det att de gör något för dej utöver TFL, ungefär som Folksam gör när det gäller SMC-körningar.

Jag påstår inte att alla bolag har "stängt dörren" för bankörning men var väldigt kritisk till vad de skriver och framför allt hur de skriver det,
bara för att det inte står i klartext i vilkoren att den inte gäller vid körning på bana så betyder det inte att den gör det.
Se framför allt till att få det skriftligt, annars kan du räkna med krångel den dan du behöver utnyttja försäkringen.

-----------------------------------------------------------------------
Trafikskadelag (1975:1410)

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde.....

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751410.HTM

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04
Så vilka bolag tillåter bankörning? dvs att trafikförsäkringen gäller vid bankörning, vilket oftast(alltid?) är ett krav för att få deltaga vid bandagsarrangemang.

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZZR600
Jag har Bilsport och mc och har pratat med dom och min försäkring (hel) gäller bankörning. De ersätter inte träning inför tävling och tävling, men all annan bankörning oavsätt vilket företag som anordnar dagen.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Problemet är väl att dom inte försäkrar SS-hojar?
(Mig försäkrar dom, så jag är nöjd eftersom det ger mer plats till mig på banan ;)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept