Försäkring vid bankörning

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Hur är det egentligen, behöver man någon extra försäkring för personskador när man kör bana?
Att man inte får hojen fixad på hojförsäkringen, det vet jag, men tar den inga personskador?
Folksams hemförsäkring via facket, finns något att hämta där?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hemförsäkringen täcker inte personskador genom olykcsfall (som inte är vållade av 2a eller 3e person alltså).

Hjälm etc täcker den, men i princip bara om du tappar den i klinkergolvet i hallen. Det finns ofta en klausul om "extremsport".

Olycksfallsförsäkringarna har ofta (men inte alltid) klausuler för extremsport, så det är värt att se närmare på. Jag tror det var vissa av länsbolagen som iaf tidigare täckte t.ex banåka.

Kort sagt är det i mina ögon lite upphausat hela diskussionen. Fysiska skador täcks av socialförsäkringssystemet, ersättning av dem är i 99,99% av fallen obetydande. Den sista 0,01% som det går åt helvete är vad fokus bör ligga på som jag ser det. OM man bryter ryggen, får en bestående hjärnblödning eller blir av med en arm... Hur ser möjligheterna till ett bra liv ut då?

Så en bra sjuk-/olycksfallförsäkring är kanske viktigt trots allt. Problemet är att försäkringarna ofta fokuserar på smågrejerna som händer ofta, i relation till premierna och totalkostnaden för att åka hoj så är det ändå en piss i havet.

/ Fd. försäkringsrådgivare

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min gruppförsäkring via jobbet (Folksam tror jag) har ingen klausul mot högrisk-sporter. Tydligen är ingenjörer som grupp inte särskilt riskbenägna. :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Sen beror det nog på vilken bana med, vissa banor är inte banor i lagens mening utan trafikövningsplatser (t.ex kinnekulle och ATT) och där täcker trafikförsäkringen personskador, och din olycksfallsförsäkring täcker det troligen inte då det är en trafikolycka. Men på andra motorbanor tror jag det blir tvärtom, trafikförsäkringen kan neka ersättning och du behöver istället en serparat olycksfallsförsäkring som täcker motorsport.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det finns ett dokument som trafikskadeföreningen har sammanställt tilsammans med dom större bolagen och där framgår tydligt att försäkringsbolagens utgångspunkt och tolkning av TSL är i korthet,
"I normal trafik ska ett motordrivet fordon vara trafikförsäkrat. Enligt trafikskadelagen gäller dock inte en trafikförsäkring vid tävling inom inhägnat tävlingsområde. Med tävling likställs även träning, upp-visning, övningskörning eller liknande användning inom ett inhägnat tävlingsområde."
Har ingen betydelse vilken organisation som bestämt att området är "tävlingsområde" , dvs det kan vara Bilsportförbundet, Svemo eller annan!

Vidare framgår att all körning som kräver viss färdighet av utövaren likställs med "tävling".

Kontrollera att personlig olycksfallsförsäkring inte har undantag "motorsport".

Actionpics har körningar återförsäkrade med motorsportförsäkring hos SMA (Svenska Motorsport Aliansen) , http://www.svenskamotorsportalliansen.se
Man kan på plats teckna en engångslicens med tillhörande olycksfallsförsäkring som täcker personskador, 200:-. Man kan även teckna en helårslicens för 600:- direkt hos SMA som gäller på alla Actionpics bandagar + samtliga andra arrangemang som är återförsäkrade genom SMA.

//Nitrous

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns ett dokument som trafikskadeföreningen har sammanställt tilsammans med dom större bolagen och där framgår tydligt att försäkringsbolagens utgångspunkt och tolkning av TSL är i korthet,
"I normal trafik ska ett motordrivet fordon vara trafikförsäkrat. Enligt trafikskadelagen gäller dock inte en trafikförsäkring vid tävling inom inhägnat tävlingsområde. Med tävling likställs även träning, upp-visning, övningskörning eller liknande användning inom ett inhägnat tävlingsområde."
Har ingen betydelse vilken organisation som bestämt att området är "tävlingsområde" , dvs det kan vara Bilsportförbundet, Svemo eller annan!

Vidare framgår att all körning som kräver viss färdighet av utövaren likställs med "tävling".

//Nitrous

Det betyder att de flesta av oss motorcyklister som inte håller hastigheten på rak väg ägnar oss åt "tävling" eftersom det kräver viss färdighet?:va

Bilister med Abs, Antisladd, Antispinn och Antiomdöme "tävlar" naturligtvis inte...:rolleyes:

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
k9
Våra dagar på rudskogen heter trafikövning och Norge har godkännt detta som vägkörning aldrig hört att någon inte fått någon skada täckt.. men bör kollas med fb innan ni kör på våra körningar /racedays

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Kollade på Folksams hemsida och hittade detta undantag.
Sport och idrott
Försäkringen gäller inte för försäkringsfall
som uppkommit vid
• sport/idrottsutövning/träning där din utövning
inbringar en inkomst/sponsring med[/U]

mer än 0,5 prisbasbelopp/år
• boxning
• kampsport där slag eller sparkar ingår

• fallskärmshoppning, paramotor, glid- eller
skärmflygning
• djupdykning på större djup än 30 meter
• träning eller tävling med motorfordon
• offpiståkning på ej avsedd plats.
Denna begränsning tillämpas inte för dödsfall.

Räknas det som att jag tränar när jag kör på bana för skojs skull.
Har aldrig tävlat och har ingen licens.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det betyder att de flesta av oss motorcyklister som inte håller hastigheten på rak väg ägnar oss åt "tävling" eftersom det kräver viss färdighet?:va

Bilister med Abs, Antisladd, Antispinn och Antiomdöme "tävlar" naturligtvis inte...:rolleyes:

JA , i deras styr-dokument så står även detta,

Tävling och träning bedrivs ofta i organiserad form, till exempel tävlingar som arrangeras av motorklubbar av olika slag. Det finns dock inte något krav på att verksamheten är organiserad för att undantaget i trafikskadelagen ska tillämpas. Även en improviserad tävling mellan privatpersoner utgör tävling i lagens mening.

Alltså kan dom göra undantag i TSL om dom anser att t.ex. två MC har tävlat mot varandra när dom körde "för snabbt" på motorvägen.
Men jag tror nog att det ska finnas ett ganska tydligt bevisläge om det undantaget ska vara genomförbart.

Fler exempel i deras styr-dokument,
Exempel:
• Om en eller flera tävlingsförare visar upp sina färdigheter, utan att det är fråga om en tävling, gäller inte trafikförsäk- ringen om verksamheten sker inom ett inhägnat tävlings-område. Det ska i stället finnas en motortävlingsförsäkring.

• Det händer att en motorklubb eller förening bjuder in sina medlemmar för att bara visa upp sina fordon, till exempel bilar av ett visst märke som är registrerade och trafikförsäk-rade. Trafikförsäkringen gäller om fordonen under upp-visningen inte används på ett sätt som typiskt sett medför särskilda risker. Skulle däremot aktiviteten gå ut på att förarna använder fordonen för att visa upp sina egna färdig-heter, gäller inte trafikförsäkringen utan det ska i stället finnas en motortävlingsförsäkring.

• Trafikförsäkringen gäller även när en biltillverkare eller bilfirma anordnar en förevisning av nya modeller inom ett inhägnat tävlingsområde utan att bilarna körs på ett extraordinärt sätt.

//Nitrous

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Bra initiativ! Satt senast igår och funderade över detta.

Vilka försäkringsbolag har olycksfallsförsäkringar som täcker bandagar?

Är ju ett jäkla jobb att ringa runt till alla försäljare som inte har en aning om vad bolaget de jobbar för har för villkor. Behöver med lite hjälp på traven i denna fråga.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Åh, om detta någon gång kunde få en glasklar lösning.

Smc går väl fortfarande som övning, dvs att som minimum gäller trafikförsäkringen?

Jag har en olycksfallsförsäkring från TH och den ska på en rak fråga gälla vid en vanlig bandag så länge det inte finns tävlingsinslag. Tar man inte tid antar jag att detta är uppfyllt.

Jag har även en försäkring från SMA som verkar vara en fin amatörkompromiss.

Hoppas jag slipper utforska reglerna, mina enda erfarenheter av försäkringar är att de aldrig har hjälpt när jag behövt dem så mitt försäkringsskydd numer hålls på ett minimum.
Tänkte stå för mina egna misstag inom hanterbara gränser.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Bra initiativ! Satt senast igår och funderade över detta.

Vilka försäkringsbolag har olycksfallsförsäkringar som täcker bandagar?

Är ju ett jäkla jobb att ringa runt till alla försäljare som inte har en aning om vad bolaget de jobbar för har för villkor. Behöver med lite hjälp på traven i denna fråga.
Har kollat några bolag, och dom hade alla samma klausul i sin olycksfallsförsäkring om att försäkringen inte täcker vid banåka, så jag utgår ifrån att det finns inte någon som försäkrar detta fruktansvärda beteende:(
Det är licens som gäller, och försäkring genom Svemo lr.

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
CBR1000rr -08
Håller just nu på med att trilskas med mitt försäkringsbolag (LF) avs om personolycksfallsförsäkringen skall gälla. Undantaget är ju Träning/tävling = Svemo försäkringen går in, bandag = olycksfallen bör gå in, då det bara poängteras träning/tävling i deras försäkringsvillkor. LF har ännu inte hört av sig.

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Åh, om detta någon gång kunde få en glasklar lösning.

Smc går väl fortfarande som övning, dvs att som minimum gäller trafikförsäkringen?

Jag har en olycksfallsförsäkring från TH och den ska på en rak fråga gälla vid en vanlig bandag så länge det inte finns tävlingsinslag. Tar man inte tid antar jag att detta är uppfyllt.

Kollade lite på TH

Framkallande av försäkringsfall
Om den försäkrade uppsåtligen har framkallat ett försäkringsfall är Trygg-Hansa fritt från ansvar.
Denna begränsning gäller inte om den försäkrade var allvarligt psykiskt störd.
Har den försäkrade genom grov vårdslöshet framkallat ett försäkringsfall eller förvärrat
dess följder, kan ersättningen sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till förhållandena
och omständigheterna i övrigt. Detta gäller även då skadan antas ha föranletts av att hon
eller han varit påverkad av alkohol, andra berusningsmedel, sömnmedel, narkotiska preparat
eller genom felaktig användning av läkemedel. På samma sätt bedöms vidare de fall när den
försäkrade annars måste antas ha handlat eller underlåtit
att handla i vetskap om att detta
innebar en betydande risk för att skadan skulle inträffa.
Begränsningarna gäller inte om den
försäkrade var allvarligt psykiskt störd.
Nedsättning görs normalt med 25 %. Avdraget kan höjas i allvarligare fall, till och med så
att ingen ersättning betalas. Avdraget kan minskas om det skulle bli oskäligt stort eller om det
föreligger förmildrande omständigheter.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag skrev till Folksam en dag och undrade hur de kunde ha en olyckfallsförsäkring för hästfolk, men inte oss som kör bana. Jag har fortfarande inte fått svar efter ca 2 månader.
Hur mycket ridolyckor sker det inte varje år och om man jämför skyddsutrustningen så är ju den ett skämt för en ryttare.
Jag begriper det inte, det borde ju ske många fler personskador inom ridsporten som kräver en längre sjukskrivning än inom RR etc.
Vore intressant om det fanns statistik på det.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Lånar tråden lite och frågar om SMA när det ändå varit uppe som förslag.

I deras villkor står det att försäkringen gäller på "av SMA godkända banor".
www.svenskamotorsportalliansen.se finns bara ett fåtal banor uppräknade:
MC
Nord Sydbanan, Sollentuna
Vanbo banan, Smedjebacken – Ludvika MX Klubb
FSS Speedway, Karlstad

BIL
10003: Mantorp inkl Rom i motsolsriktning, Landracing/MotorEvents
Lunda flygfält Streetrace/DR
Eskilstuna Fabrikgsgatan Streetrace/DR
Orsa Fartrekord bana, Is racingbana, Is Speedway, Is Racing
Västervik stadsbana

Nån som har tillgång till ett dokument där man kan få fram alla SMA-godkända banor? Om det endast är ovanstående banor som är godkända så är den försäkringen verkligen som att kasta pengar i sjön.

Raderad medlem 51742

Guest
Kollade villkoren för Skandias olycksfallsförsäkring som jag har. Där står det så här ang. inskränkningar pga. särskild riskfylld verksamhet:

Försäkringen gäller inte för olycksfall som inträffar när den försäkrade
1.1 är verksam som stuntman, luftakrobat eller liknande,
1.2 är verksam som besättningsman eller i övrigt tjänst gör ombord vid militär flygning med krigsflygplan, avancerad flygning eller provflygning,
1.3 deltar i tävlingar med motordrivet fordon eller farkost eller i träning för detta (inskränkningen tillämpas endast om den försäkrade eller företag som den försäkrade helt eller delvis äger uppburit inkomst för detta. Bidrag från sponsor jämställs med inkomst),
1.4 utövar någon av följande idrotter; fotboll, ameri- kansk fotboll, rugby, bandy, innebandy, basketboll, handboll, ishockey eller utförsåkning (inskränkningen tillämpas endast om den försäkrade uppbär inkomst på grund av idrotten),
1.5 utövar bergsklättring eller liknande aktivitet,
1.6 utövar dykning (avser dykning på större djup än 30 meter, ensamdykning, dykning utan ytorganisation eller is-, vrak- eller grottdykning),
1.7 utövar kampsport, boxning, brottning, thaiboxning, kickboxning eller liknande aktivitet,
1.8 utövar ”extrema” sporter, ”äventyrssporter” eller deltar i expedition av ”äventyrskaraktär”,
1.9 är verksam i särskild riskfylld yrkesverksamhet, som livvakt eller liknande.

Borde innebära att försäkringen gäller, så länge man inte är professionell förare som tjänar pengar på och/eller får sponsring för att köra.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE

Kontrollera att personlig olycksfallsförsäkring inte har undantag "motorsport".

//Nitrous

Precis, och vanligen följs detta av de större försäkringsbolagen(en del skadereglerare har dålig koll och missar detta). Konsekvensen blir alltså att inte heller trafikförsäkringen gäller, dvs ingen vållandebedömning/ersättning om man krokar ihop och ingen ersättning vid personskador.

Och definitionen av "inom ett inhägnat tävlingsområde" är just det, ett område som är inhägnat och används för tävlingsverksamhet. Ett av få undantag är Gotland Ring där det inte körs några tävlingar.

Enda lösningen att försäkra sig mot personskador blir att hitta en olycksfallsförsäkring som inte har undantagit denna typ av aktivitet i försäkringsvillkoren.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati