försäkring vid racing

2stroke

kalle50cc
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
kan någon rekomondera en bra fösäkring för racing?
har vurpat (bruten hand + nyckelben) och kollat på de försäkringar jag har. det jag får för är sönderklippta kläder (inte skinnställ, hjälm eller hanskar) missprydande ärr, handikapp samt dödsfall.
har en extra olycksfall samt svemos licens försäkring, är inte imponerad.
ska kolla hemförsäkringen också.
förslag emottages tacksamt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag har en bra olycksfallsförsäkring genom Länsförsäkringar i Stockholm som täcker allt förutom kampsport med slag mot huvudet. Fick tex ersättning för ett ställs som gick sönder vid en krasch förra året.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
intressant, vad heter den exakt? har nämligen länfösäk. bergslagen och vi är inte "kompisar" just nu.
Det är väl ett av problemen med Länsförsäkringar att de har olika länskontor som tolakr saker olika.
Dock fick jag ersättning för hjälm när jag boddei Örebro och då hade jag väl Länsförsäkringar Bergslagen. Kommer inte ihåg axakt vad den heter men den täcker allt utom fallskärmshoppning och Kickboxning.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har för mig att min heter Individuell Olycksfallsförsäkring. Förutom det problem som Gustav nämner så har LF dessutom minst två olika olycksfallsförsäkringar, dels den jag har men även gruppversionen. Den sistnämnda ger tex inte ersättning för kläder har jag för mig. De olika vilkoren finns på deras sajt.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det är väl ett av problemen med Länsförsäkringar att de har olika länskontor som tolakr saker olika.
Dock fick jag ersättning för hjälm när jag boddei Örebro och då hade jag väl Länsförsäkringar Bergslagen. Kommer inte ihåg axakt vad den heter men den täcker allt utom fallskärmshoppning och Kickboxning.

Konstigt, jag har LF och den ska tydligen täcka fallskärmshoppning. Bäst att dubbelkolla innan man hoppar nästa gång...

.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Konstigt, jag har LF och den ska tydligen täcka fallskärmshoppning. Bäst att dubbelkolla innan man hoppar nästa gång...

.
Spännande...
Dessutom känns det ju tyvärr ganska godtyckligt med Försäkringsbolag beroende på vem man hamnar hos..

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Enligt länsförsäkringar som jag har i Göteborg (borde väll vara västra götaland) så kommer den troligtvis inte täcka Roadracing nästa år. När jag pratade med dom var det väldigt viktigt om man kunde vinna pengar eller inte i tävlingen. Då man är serieanmäld i SO och kan vinna hela 500 kr så kan det ställa till mer skada än nytta.

Någon som har ett bra tipps då jag troligtvis får byta till nästa år?

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Jag har en Olycksfallsförsäkring på Folksam. Där betalar jag extra för tillägget "Roadracing".
Premien ökade med ca 80%, men det behöver ju inte vara för många kronor för den delen!
Men jag tycker det är värt det efter att själv ha vurpat ordentligt 1 gång.

//Niklas

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Då man är serieanmäld i SO och kan vinna hela 500 kr så kan det ställa till mer skada än nytta.
Då kan de ju lika gärna skippa prispengarna eller göra om det så att man får pengarna av en sponsor till SO som inte direkt har med tävlingen att göra. Honda delar ju också ut pengar till dem som kör i Sverige med svensksåld Honda, de kanske ska kolla sina försäkringsvillkor.

Tack för tipset förresten, blir till att be om villkoren innan säsongen drar igång :tummenupp

@Gustav: Det är därför man inte ska ställa några frågor utan bara be om villkoren.

Pegaso

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2004
Hoj
Triumph Sprint ST

LF har inte olika kontor, LF består av 24 bolag som samarbetar. De olika bolagen kan ha egna villkor med egna undantag.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kollat med licensförsäkringen? Vad jag känner till ska den täcka tex skinnställ som av läkares order/anmaning klipps upp om detta skrivs in i sjukjournalen. Sedan kommer det säkert en självrisk etc men det kan bli några kronor i införskaffningsbidrag på nyare ställ.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Kollat med licensförsäkringen? Vad jag känner till ska den täcka tex skinnställ som av läkares order/anmaning klipps upp om detta skrivs in i sjukjournalen. Sedan kommer det säkert en självrisk etc men det kan bli några kronor i införskaffningsbidrag på nyare ställ.
Täckas är att ta i lite om man avser en ordentlig ersättning. Licensförsäkringen ger max 15% av aktuellt basbelopp för skinnställ vilket är ungefär 6.000:-. Då ska stället vara högst ett år gammalt annars görs avdrag för ålder.

Jag fick full ersättning för mitt ställ från LF och då hade ingen läkare klippt i det.

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
är inte colmont bra då?

De skriver på svemo om ett försäkringsbolag som heter colemont är inte de bra?
Någon som har trygghansa med roadracing tillägg?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skandia Liv var det bolag som hade bäst villkor för oss vildhjärnor när jag kollade till bäst pris.

Roadracing med skriftligt godkännande från "utredare" och fallskärmshoppning med dito godkännande. 50pbb. 1400kr/år

/ Jens

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Svar till mig från Länsförsäkringar Jämtland på frågan om olycksfallsförsäkringen gäller vid fallskärmshoppning och roadracing:

"Ja, din privatolycksfallsförsäkring gäller vid skada vid fallskärmshoppning och motorcykeltävling. Det undantag som finns vid "idrottsutövande" är skada vid boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår. Men försäkringen tar inte kostnader som kan ersättas från annat håll enligt t ex lag, annan försäkring. Sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst ingår inte i försäkringen."

Blue skies!

.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Svar till mig från Länsförsäkringar Jämtland på frågan om olycksfallsförsäkringen gäller vid fallskärmshoppning och roadracing:

"Ja, din privatolycksfallsförsäkring gäller vid skada vid fallskärmshoppning och motorcykeltävling. Det undantag som finns vid "idrottsutövande" är skada vid boxning eller annan kampsport där slag/sparkar ingår. Men försäkringen tar inte kostnader som kan ersättas från annat håll enligt t ex lag, annan försäkring. Sveda och värk samt förlorad arbetsinkomst ingår inte i försäkringen."

Blue skies!

.

Detta känner jag igen, fick samma besked jag när jag ringde; bara kampsporter är undantagna. Vad fick du för pris?

Nu har jag olycksfallsförsäkring genom facket för en tramspeng ca 400 kr per år. Men eftersom jag funderar på att gå ur facket....

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Detta känner jag igen, fick samma besked jag när jag ringde; bara kampsporter är undantagna. Vad fick du för pris?

Nu har jag olycksfallsförsäkring genom facket för en tramspeng ca 400 kr per år. Men eftersom jag funderar på att gå ur facket....

Jag är osäker på premien eftersom det är ett tillägg i hemförsäkringen (bostadsrätt), hela försäkringen kostar 1900 kr/ år ca. Eller noll kronor rättare sagt egtersom jag är helkund och får 20% rabatt på alla mina försäkringar (bil, hem, mc) vilket blir mer än 2000 kr.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA