Försäkringar och Rörken 2005

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har någon lite inside-info om vilka bolag man ska undvika år 2005 om man vill köra på Rörken.

IF vet jag om. På 'stora' banorna då? Ska man undvika IF och Trygghansa då?

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
WestW skrev:
IF vet jag om. På 'stora' banorna då? Ska man undvika IF och Trygghansa då?

Vae, undvika TH?! ajaj inte bra, det är enda bolaget som kom med en human offert till mig ang. zxr750 :va

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
blub skrev:
Vae, undvika TH?! ajaj inte bra, det är enda bolaget som kom med en human offert till mig ang. zxr750 :va

Jag vet inget säkert utan det är ju bara vad man hör. IF är ju iaf tvärkört.
Till slut blir det ju priset som bestämmer men jag vill iaf kunna åka på Rörken.

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
blub skrev:

Som det varit detta år så har IF varit helkört... TH har sagt ok om körningarna har varit arrangerade av SMC. Dit räknas bl.a. Rörken.

Hur det blir nästa säsong återstår att se :gnissla

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Den information jag fått (av SMC) är att eftersom det är trafiksäkerhetslagen som styr försäkringsfrågan så behövs en lagändring för att andra än dagens regler skall gälla, en lagändring som troligen inte kommer att ske förräns om ett par år.....:(

När det gäller rörken nästa år så lär vi få vänta till i mars/april (efter bokslutet) för att få reda på vad som gäller.

Så tills vidare så går vi (rörkengruppen) på det som gällde 2004, alltså ingen körning med IF (förutom vissa märkesförsäkringar) samt specialregler för TH.

//B

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
argh..
Länsförsäkringar:
trafikförsäkring: 17428 kr/år

Folksam:
halvförsäkring: 13899 kr/år

TryggHansa:
halvförsäkring: 3194 kr/år

så det blir nog TH oberoende :näsblod

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har du kikat på Bilsport&Mc Blubben?

Dom har bra priser i vissa fall och har än så länge haft ståndpunkten att banåka är bra oavsett arrangör.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Bear skrev:
Den information jag fått (av SMC) är att eftersom det är trafiksäkerhetslagen som styr försäkringsfrågan så behövs en lagändring för att andra än dagens regler skall gälla, en lagändring som troligen inte kommer att ske förräns om ett par år.....:(

När det gäller rörken nästa år så lär vi få vänta till i mars/april (efter bokslutet) för att få reda på vad som gäller.

Så tills vidare så går vi (rörkengruppen) på det som gällde 2004, alltså ingen körning med IF (förutom vissa märkesförsäkringar) samt specialregler för TH.

//B

Tack.
Gå ut med den informationen så fort som möjligt sen. Tänker vänta med att teckna försäkring tills jag vet hur det blir.

Nu är ju bolagen så stora och skiter i det mesta men påpeka gärna för dom att det finns massor av hojåkare som inte väljer deras bolag om dom inte tillåter bankörning.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
WestW skrev:
.....Nu är ju bolagen så stora och skiter i det mesta men påpeka gärna för dom att det finns massor av hojåkare som inte väljer deras bolag om dom inte tillåter bankörning.

Ap ap ap :confused: Wa mä att Du Själv Wild West tar tag i bolagen på ett vänligt, seriöst och trevligt sätt - fråga och informera dom om SMC´s övningar och om nyttjan av dessa..

Om alla vi sporthojare gör sånt - då jäfflar måste det funka någongång...

Hjälp till självhjälp :banana

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Galne Dansken skrev:
Ap ap ap :confused: Wa mä att Du Själv Wild West tar tag i bolagen på ett vänligt, seriöst och trevligt sätt - fråga och informera dom om SMC´s övningar och om nyttjan av dessa..

Om alla vi sporthojare gör sånt - då jäfflar måste det funka någongång...

Hjälp till självhjälp :banana

Självklart ska jag göra det men det "tar" lite bättre om en stor samling folk som SMC säger samma sak.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag väntar också tills jag vet vilket bolag innan jag kommer försäkra nästa år!
Även om jag får vänta lite ; (

Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
WestW skrev:
Självklart ska jag göra det men det "tar" lite bättre om en stor samling folk som SMC säger samma sak.

Jowist, bör det ha mera puch i vanten, när en samling som SMC tar i!

Dock är det min personliga uppfattning att om F-bolagen fick vettiga argument på telefon eller brev från 80.000 motorcyklister - då sku det kanske ha mera effekt än SMC..

Bäst är såklart att vi alla jobbar...

Ex. BMW MC Klubben, har via If fått besked om att för året 2005 gills BMW försäkringen endast på inhägnat område, om det specifikt är på:

"Tuvängen & Rörken, och kursren arrangeras av BMW MC Klubben"

Sålunde är SMCs aktiviteter inte längra omfattat. För Rörken, vart det i vanligt finns +3 Instruktörer från BMW MC Klubben - tycker vi att BMW MC Klubben sålunda i princip är (med) arrangörer - och därmed måste försäkringen funka f. BMW´s måndagz kvällerna.

Vi har uppnått detta via stenhårt och konsekvent jobb på If. Hur det ska bli för dom andra märkesförsäkringar; Triumph, Honda Pan-European / Goldwing - nobody knows..

SMC kommer jobba som som Galne på att fixa / lösa problematikken - men, det behövs en "gräsrods rörelse" och det är ALLA oss vanliga bl. a här på sporthoj...

Just nu - håller jag på att fundera utt hur alla vi misnöjde BMW ågare ska sätta våre BMW´s till försäljning - och sen ha en follow-up på Skandia´s / If´s direktion med vanliga brev från alla ägare - med samma "jag fatter inte att jag tillåts att få Blibättraochmerasäkerutbildning" till BMW´s Direktörer..

Så min upmaning är enkel; GÅ PÅ BOLAGEN REDAN NU - PÅ ETT VÄNLIGT SERIÖST & ARGUMENTERANDE SÄTT...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Bra svarat Dansken.

Jag skall ringa IF på måndag och fråga. Antagligen får jag till svar att jag skall vänta till mars för svar men det skiter jag i. Jag vill påverka dom redan nu.

Jag vill veta hur försäkringen gäller för Triumph nästa år. Detta år gick det bra antagligen för att du Dansken och BMW-gänget hjälpte till en hel del samtidigt som vi andra med IF's märkesförsäkringar stötte på, men nästa år vete fan om det hjälper. Jag skall försöka iaf.

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Bear skrev:

//B

Vilka specialregler har TH ? Dem hörde jag ingenting om alls...:va

/Jonas

sandstream

Guest
Galne Dansken skrev:
Hur det ska bli för dom andra märkesförsäkringar; Triumph, Honda Pan-European / Goldwing - nobody knows..
Vi får väl hålla tummarna för att Honda kolloserna inte släpps in på Rörken. Blir ett helvete att komma om dessa slagskepp ;) :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...