Försäkringar

FactoryMannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
aprilia
Var inne och kollade runt på lite olika försäkringsbolags hemsidor för att kolla vad min framtida (till våren om försäkringen nu inte kostar allt för för för mycket:mad: ) drömhoj skulle kunna kosta för mig. Men det visade sig att man var tvugen att ringa eller ha ett reg-nr för att få ett prisförslag(som i övrigt är mycket kasst av dem):confused:

Faktorer : 21år, bor i centrala malmö, nyss fått kortet.
Hoj : Aprilia factory -R 06 eller nyare.:yoparty

Jag antar att aprilian går under samma rubrik som andra sporthojas som k7,r1 etc. Så försäkringen bör väl vara samma eller liknade kan jag tänka mig.

Så vad kan priset på en hel/hel gå på över ett år? :huvet

Sen vill jag demolera ett rykte jag hört från vänner som jag verkligen inte hoppas på är sant, att man nu inte kan tex sätta sin hoj på en förälder för att få ner försäkringskostnaden, utan nu gäller försäkringen endast för föraren.:mad:

Om detta nu inte är sant vad kan en försäkring då ligga på för samma hoj för en gubbe på 55år med 30 års körvana, aldrig krockat, bor ute på "landet".:D


Tack på förhand
 

Hopplös

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1-03
Klart man kan ha en mc försäkring på sin förälder.
Jag köpte en R1:a -03 som nu står på min far och den är halvförsäkrad med en av/på ställningsbar försäkring hos folksam och den kostar 847:- i månaden påställd och 282:- avställd.
Och på den försäkringen så får han låna ut " sin " mc.
// Stefan
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Du kan ju räkna med en försäkringskostnad på sisådär minst inköpspriset av hojen...när den va helt ny...

Ställa den på farsgubben kan man göra, men då gör man bäst i att inte klota om man inte vill bli fattig...
 

Hopplös

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1-03
Menar bara att i mitt fall så spelar de ju ingen roll ifall jag eller min far skulle gå i backen för den är ju bara halvförsäkrad i vilket fall , den stora skillnaden är ju årspremien.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ibland går det att ha försäkringen på någon annan som är BOSATT PÅ SAMMA ADRESS... annars inte.
En nyare sporthoj kostar ca 3förmögenheter att försäkra... 5år "gammal" eller mer är det inte så farligt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Vad man än ska försäkra så är det jävligt dyrt om man bor i Malmö. Särskilt om man är så ung som du är. Malmö och stockholm är dyrast.

Att skriva på föräldrarna är faktiskt inte någon bra idé. Jag jobbar själv som försäkringsrådgivare och har gjort det i flera år. Jag har kompisar som jobbar på nästan alla övriga svenska försäkringsbolag och alla säger att försäkringsbolagen har blivit mycket hårdare på att kolla upp nog när man misstänker att ett fordon är felförsäkrat. Om fet sporthoj som är skriven på en äldre man blir krockad eller stulen och han har en yngre son så kollar man upp vem som köpt hojen. Dom går in och kollar på personernas kontoutdrag så att de ser vem som betalt hojen och kan då konstatera om den är felförsäkrad. Isåfall ges ingen ersättning ut. Har även en kompis som råkat ut för detta. Han skrev sin bil på morsan och voltade med bilen. Han hade länsförsäkringar och dom gick in och kollade och såg att det var han som betalt bilen och inte morsa och så fick han inte ett korvöre.

Jag är sugen på att köpa en hoj till tillsvåren, kanske en kawa 10'a eller nått sånt. Vore kul att ha både en sån och en motard, men jag drar mig för att försäkringskostnaden är så förbannat hög. Jag är över 30, har aldrig krockat, har låst garage osv, ändå kostar en halvförsäkring långt över 10.000/år för en sån hoj. Så jävla överdrivet.
 
Nyheter
Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Moto Guzzi Open House 2024

Från 12 till 15 september 2...

Nya R 1300 GS Adventure visad!

BMW R 1300 GS Adventure &#8...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Trollstigen avstängd

Trollstigen i Norge. Foto: ...

GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Top