Om man har iden att helförsäkra sin hoj så är det bra att kolla upp
vilken MC-firma försäkringsbolaget anlitar vid skada
hur lång tid som en reparation får ta innan man löser in hojen
Varför då ?
För jag hade Suzukin helförsäkrad hos Folksam.
Efter vält vid start, sk gubbstopp, är ju gubbe så jag kan inte få kärring stoppp.
Så hänvisades jag av Folksam till Bike Göteborg.
Allt eftersom månaderna går så får jag veta att Bike Göteborg har svårigheter få fram
Generatormotorkåpa, Vänster styre, Kopplingshandtag, Vänster backspegel
För Bike Göteborg är inte auktoriserade för Suzuki !
Jag kontaktar Folksam 2016-05-12
Folksam motorskador rörande NOG743,
försäkringsfall MS05056495700X fortfarande ej åtgärdad av BIKE Göteborg.
Göteborg 2016-05-12
Tack för mailet från Folksam 5 februari. Jag ringde Bike på nytt vecka 6 och det gick bra lämna in NOG 743.
Så på onsdag den 10e februari lämnade jag in NOG 743. Det skulle ta 1 ½ vecka att lackera om den skadade kåpan. Så det skulle ta lite tid.
När jag i början av Mars besöker BIKE står NOG 743 helt utan åtgärd utanför verkstan. BIKE har brist på folk men nästa vecka ska man börja med den.
När jag i början av April besöker BIKE så ligger mina lackerade kåpor i verkstan. Men man har inte kommit längre för
Citat: ”Bike Göteborg är inte auktoriserad Suzukipartner och har därför inte kunnat få fram reservdelar. I Göteborg är det Johans MC som har Suzuki.”
(BIKE Göteborg är auktoriserade för BMW, Ducati och KTM)
Dessutom läcker NOG743 olja(!). Får jag veta av BIKEs personal.
Till saken hör att NOG743 inte läckt nån olja i mitt garage från 22 oktober till 9 februari, drygt 3 månader. Så jag undrar över vad BIKE dragit sönder ? Speciellt som jag själv använder Gummistålpackning/Tredoring för att täta Oljepluggen och drar med 18Nm mot angivet 23Nm.
Mer behövs inte med ”Högtrycks O-ringar” för att få tätt.
Jag får också uppmaningen att inte besöka BIKE mera, när NOG 743 är klar ringer BIKE mig.
Nu har det gått 3 månader sedan jag lämnade in NOG 743 hos BIKE Göteborg.
Nu har det gått 6 månader sedan Folksam gav godkännande för reparation till BIKE Göteborg
Nu har det gått 7 månader sedan skadan 2015-10-14
Och jag har frågor.
Hur tänker Folksam kompensera mig för att hojen inte är reparerad 7 månader efter skadan ?
Varför använder Folksam icke auktoriserade verkstäder till försäkringsskador ?
Det känns ju inte speciellt säkert att köra en sådan hoj.
När kommer NOG 743 var klar ?
Vad kan jag få i inlösen för NOG 743 ?
Och när ?
Med vänlig hälsning
och får svaret från Folksam 2016-05-16
Hej!
Jag har kontaktat våran inköpsansvarig som får kolla med Bike gällande deras Suzuki avtal. I våra system står det att de är auktoriserade för Suzuki, varför du också hänvisats dit.
Då reparation är godkänt och även påbörjat är inte inlösen ett alternativ i detta fallet. Inlösen sker endast när reparationskostnaden överstiger fordonets värde. Hur lång tid den återstående reparationen kommer ta kan inte jag svara på, det kan verkstaden som utför arbetet. Detsamma när det gäller oljeläckaget får du också fråga verkstaden vad detta beror på.
Som vi meddelat i tidigare mail så har verkstaden fått ett godkänt svar av oss redan i November. Varför det har dröjt så här länge kan jag tyvärr inte svara på, men vi kompenserar inte för den tiden verkstaden tar på sig att reparera.
Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-960 960 eller skicka e-post till
motorskador@folksam.se. Ange alltid ditt försäkringsfallsnummer MS05056495700X vid kontakt med oss.
Vänliga hälsningar
Folksam Motorskador
Jag kan lägga till att hojen inte läckte olja, det var en förväxling med en annan hoj hos Bike.
Och att jag senare i maj 2016 kunde hämta ut den hos Bike, 7 månader under lågsäsong från skadan.
Så jag var glad jag hade Sprint RS att köra med !