Försäkringseländet

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Lika säkert som att solen går upp varje dag lika säker är försäkringsproblematiken varje år :( .
1 april är årsförfallodag för min hojförsäkring, ville kolla hur det är med försäkringen på bankörningarna. Nu har jag Yamahas power insurance som är ett samarbete med länsförsäkringar. Ifjol gick jag ned till halvförsäkring eftersom jag skaffat andra kläder till silverpilen. Vagnskadebiten kan man ju alltså glömma utan det är trafikdelen som är intressant. M.a.o om jag kör på någon annan på banan hur blir ersättningen då?
Tydligen var detta en svår nöt att knäcka för försäkringsbolaget, jag ringde nämligen igår och idag hörde de av sig och sa att de behövde mera betänketid. :va
Hur är det med er andra?
En tröst i bedrövelsen är att premien inte höjts i alla fall, snarare blivit någon krona billigare. Kommande premie blir just under 6 kkr helår halvf.

Tilläggas bör väl att alla som tänkt sig på bana bör ha en bra fritidsförsäkring om nått skulle hända. Vem blir nu först med att påpeka att "har man bara licens så är man försäkrad via svemo". Detta är förvisso sant men den försäkringen är inte särskilt bra och som det är i dagsläget om nu skotersidan och roadracingsidan har samma bolag via svemo så står vi utan försäkringsbolag. Tydligen skall "vi" ha ett nytt bolag och förhandlingar pågår men än finns inget nytt avtal.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
helt rätt av dig....(viktigt att ha en BRA fritids försäkring själv)

Last edited:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Skrämmande att de på ett dygn inte kan komma fram till hur deras regler fungerar utan behöver mer betänketid :va

Känns tryggt...

Kan iaf berömma Folksam som jag hade ifjol. De skötte allt som rörde min olycka perfekt :tummenupp

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Hörde att Hondas försäkring genom If inte gäller bankörning om det inte är en avrostning eller liknande som ordnas av SMC.
Vår klubb är SMC ansluten. Vad skulle behövas för att få våran bankörning som förarutbildning?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mell skrev:
Hörde att Hondas försäkring genom If inte gäller bankörning om det inte är en avrostning eller liknande som ordnas av SMC.
Vår klubb är SMC ansluten. Vad skulle behövas för att få våran bankörning som förarutbildning?
Det behövs väl instruktörer och ev. föråkare för att kalla det utbildning.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzukiman skrev:
Kan aggera föråkare med våran nya team cykel :banana :banana .
Som är en?
Du får gärna vara föråkare eller skall vi kalla det för hare som det så fint heter på friidrottsspråk. Beställd fart blir 1:00-tider och sedan 0:59:eek:r. :tummenupp

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Idag hörde faktiskt försäkringsbolaget av sig, det tog ju "bara" tre arbetsdagar... :va
Kontentan var att länsförsäkringars trafikförsäkring gäller vid bankörning. :tummenupp Sedan kan de ju verkligen röra till det om de vill, försäkringen skulle först inte gälla innanför inhängnat tävlingsområde. M.a.o åker jag och tittar på en roadracingtävling som publik och skulle råka välta min hoj in den lokale pizzabagarens mercedes som också är där "med hela sin familj" skulle alltså inte försäkringen gälla. Smart uträknat eller... Till och med försäkringsbolaget insåg att de skrivit lagar och paragrafer som inte är särskilt genomtänkta. :mattias

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
RJ skrev:
Idag hörde faktiskt försäkringsbolaget av sig, det tog ju "bara" tre arbetsdagar... :va
Kontentan var att länsförsäkringars trafikförsäkring gäller vid bankörning. :tummenupp Sedan kan de ju verkligen röra till det om de vill, försäkringen skulle först inte gälla innanför inhängnat tävlingsområde. M.a.o åker jag och tittar på en roadracingtävling som publik och skulle råka välta min hoj in den lokale pizzabagarens mercedes som också är där "med hela sin familj" skulle alltså inte försäkringen gälla. Smart uträknat eller... Till och med försäkringsbolaget insåg att de skrivit lagar och paragrafer som inte är särskilt genomtänkta. :mattias

Inhägnat tränings område då? :confused:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Mell skrev:
Inhägnat tränings område då? :confused:
Trafikförsäkringen gällde inte vid tävling eller träning inför tävling det är ju solklart. Sedan skulle den ej heller gälla om man på en bankörning börjar köra mot varandra, alltså ett gammalt hederligt race i glada vänners lag. Tidtagning var också en förbjuden grej. Sedan tycker jag att det måste vara svårt för att inte säga omöjligt för försäkringsbolagen att bevisa vad som egentligen hände vid en eventuell krasch. Kör du på inhängnat träningsområde och tränar inför en tävling gäller inte försäkringen. Befinner du dig på samma område och tränar för att bli bättre på att köra, ja då är det helt plötsligt tillåtet. Glasklart, eller... :confused: :va :kocko :huvet

tl1000s

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
625 motard/grusbus
Jo känns som det är välldigt luddigt och osäkert. Det låter nästan som om försäkringsbolagen vill att det ska gå att tolka det lite hur som helst :(

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
RJ skrev:
Trafikförsäkringen gällde inte vid tävling eller träning inför tävling det är ju solklart. Sedan skulle den ej heller gälla om man på en bankörning börjar köra mot varandra, alltså ett gammalt hederligt race i glada vänners lag. Tidtagning var också en förbjuden grej. Sedan tycker jag att det måste vara svårt för att inte säga omöjligt för försäkringsbolagen att bevisa vad som egentligen hände vid en eventuell krasch. Kör du på inhängnat träningsområde och tränar inför en tävling gäller inte försäkringen. Befinner du dig på samma område och tränar för att bli bättre på att köra, ja då är det helt plötsligt tillåtet. Glasklart, eller... :confused: :va :kocko :huvet

Ja, en sak kan man dock vara säker på och det är att bolaget/bolagen kommer vid en ev krach, att göra och tolka det skrivna ordet olika.
Mitt råd blir att om möjligt få det skrivet på ett sepparat papper att trafikförsäkringen gäller vid bankörning, om du kan fixa ett sådant kan iaf inte bolaget komma i efterhand och säga att...nä si och så gäller inte bla, bla bla.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning