Försäkringskassan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jaha. Den svenska "välfärden" har visat sitt bästa ansikte.

Jag kommer bli föräldrer nån gång i slutet av nov. Har börjat forska lite i hur det ser ut med föräldraledighet osv.

När man är pappaledig grundas ens föräldrapeng på SGI (sjukpenningsgrundande inkomst), grovt beskrivet din lön som du haft en tid innan du fick barn.

Jag har eget ftg (ett AB) och har varit så slug att jag inte tagit ut någon lön det senaste året, för att få bolaget på fötter. Istället har jag levt på andra pengar och reinvesterat bolagets vinst i verksamheten. Det skulle jag inte ha gjort, eftersom min SGI nu är NOLL, dvs jag kommer får lägsta möjliga pappapeng (i nuläget 180 kronor FÖRE skatt om dagen).

Vilket skämt. Bara för att man vågar satsa och dessutom skapar arbetstillfällen så missgynnas man av staten. Jag har plikttroget betalat skatt och massa annat skit under hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har aldrig fått nåt bidrag och jag har bara levt på "egna" pengar.

Jag blir så trött.

Någon annan som har erfarenheter av det här?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Du behöver ju inte ta ut pappaledighet. Eller gör det och få dina 180kr men gå till jobbet ändå?

Startar man eget så är det så här.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker egentligen inte någon borde få något den inte behöver men nu finns ju det här systemet så jag förstår att du ber om bidraget du har rätt till.

Hur skulle det fungera annars tycker du? Alla får samma?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur skulle det fungera annars tycker du? Alla får samma?

Varför inte? Om man har en årsinkomst på 5 miljoner och får barn ska man ju ha lika mycket barnbidrag som nån WTnolla.
Människans värde är densamme ;)

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Om du inte haft någon lön så är det väl inte så konstigt att du får lägsta ersättningen. Det är ju lika för alla, varför skulle det vara annorlunda för dig?

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Statliga myndigheter är det värsta du kan ha o göra med.

Bifogat

• FK.jpg
    FK.jpg
    11.3 KB · Visningar: 562

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Om du inte haft någon lön så är det väl inte så konstigt att du får lägsta ersättningen. Det är ju lika för alla, varför skulle det vara annorlunda för dig?

Visst det är lika för alla. Det är inte det som är mitt problem. Jag säger inte att det skall vara annorlunda för mig, men det borde vara annorlunda för alla i min situation. Något är snett i systemet.

Hade jag haft en ENSKILD FIRMA (istället för AB) kunde jag fått sgi som motsvarar den förväntade framtida snittinkomsten, alternativt också snegla på vad en anställd med samma jobb har i lön.

Men som sagt. Inte med AB.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Filosofisk fråga:
Varför är det så få som verkar tycka att de som behöver bidrag skall få bidrag men de som inte behöver bidrag skall inte få bidrag? Jag kan inte förstå varför det är kontroversiellt när jag ifrågasätter att t.ex. min brors barn får kommunal barnomsorg, borde inte kommunal barnomsorg vara reserverad för dem som behöver den? Jag fattar verkligen inte hur samhället blev så här kuddifierat, vart än vi vänder oss förväntar vi oss att Görans feta mage skall vara som skyddande barriär mellan oss själva och verkligheten.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Du kan spara dina pappadagar upp till dess att ditt barn fyller 8 år. Om du vill ha mer ersättning, ta ut dina dagar efter ett år där du tjänat tillräckligt mycket för att få full ersättning.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Filosofisk fråga:
Varför är det så få som verkar tycka att de som behöver bidrag skall få bidrag men de som inte behöver bidrag skall inte få bidrag? Jag kan inte förstå varför det är kontroversiellt när jag ifrågasätter att t.ex. min brors barn får kommunal barnomsorg, borde inte kommunal barnomsorg vara reserverad för dem som behöver den? Jag fattar verkligen inte hur samhället blev så här kuddifierat, vart än vi vänder oss förväntar vi oss att Görans feta mage skall vara som skyddande barriär mellan oss själva och verkligheten.

För att det blir en klassfråga om bara "fattiga" får barnbidrag

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Har vi fått hela situationen redogjord eller kan det hända att någon pusselbit fattas? Du har alltså deklarerat 0:- i inkomst. Hmmmm .........

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
För att det blir en klassfråga om bara "fattiga" får barnbidrag
Det blir en klassfråga först när politikerna tutar i sina väljare att det är en klassfråga; i ursprungsläget är det en behovsfråga, som allt annat i världen.

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag behöver inte barnbidraget (just nu, vem vet hur det ser ut om fem år) men jag vill ha det ändå, för jag har betalat skatt för att alla, inklusive jag, ska kunna få barnbidrag när man får barn.
Varför skulle inte mitt barn ha samma värde i samhället som alla andra barn.
Samma sak gäller pappdagar, givetvis så ska jag försöka ta ut alla, jag har ju betalat för den rättigheten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Motfråga:

Vad skulle dom basera bidraget storlek på om inte föregående års taxerade inkomst?

Muntliga uppgifter på "firman går så jääävla bra asså, jag skulle lett kunna plocka ut 60 lock i månaden om jag ville"?

Visst är det surt en sån här gång, men på nått sätt måste dom ju ha ett beslutsunderlag.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det förefaller lite märkligt att gorma på FK i det här fallet. Man måste själv hålla reda på gällande regler och som det konstaterats, så finns bättre möjligheter att få en hög SGI om man startar enskild firma eller HB/KB, då SGI kan beräknas på den skatterättsliga nettointäkten. Anledningen till skillnaden mot AB är att det senare är ett eget skattesubjekt. Det finns till skillnad mot andra företagsformer inga kopplingar till ägarens privatekonomi. Vattentäta skott gäller.

Och som GuW säger; hur i hela helvete skulle det se ut om FK skulle ha möjlighet att ta hänsyn till att man frivilligt valt att inte ta ut någon lön. Snacka om att det skulle bli nedlusat med överklaganden hos länsrätten...

Det finns gott om anledningar att vädra missnöje med FK men det är här är väl knappast en av de större. Värre skulle vara om man skadade sig på hojen och fick varaktig sjukersättning. Då skulle denna för resten av livet beräknas kanske så lågt som till garantibelopp på lite drygt 100 papp/år. Det är något att tänka på för företagare som inte tar ut lön under längre perioder.

Sitter för övrigt i samma sits själv. Inte tagit ut en spänn i lön i år från mitt AB, men tänker å andra sidan heller inte vara föräldraledig.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Ohyggligt sega att ha att göra med. Är sjukskriven efter olyckan, och av någon jävla anledning kan inte F-kassan hitta någon inkomst på mig för 2008. Detta trots att jag skickat in två blanketter med siffror, kontaktuppgifter till arbetsgivare osv. Dessutom är det ju bara för dem att kolla med Skatteverket.

Har sett glaciärer röra sig fortare.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du trodde väl inte att en svensk myndighet skulle underlätta för privata företagare...? :hihi

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Du kan spara dina pappadagar upp till dess att ditt barn fyller 8 år. Om du vill ha mer ersättning, ta ut dina dagar efter ett år där du tjänat tillräckligt mycket för att få full ersättning.

Yes, det är så det får bli. Får börja plocka ut lön mao, så att jag kan börja ta mina pappadagar om 8 månader. Hade dock tänkt vänta med den feta lönen ett tag. Men men.

Har vi fått hela situationen redogjord eller kan det hända att någon pusselbit fattas? Du har alltså deklarerat 0:- i inkomst. Hmmmm .........

Japp, det stämmer. NOLL kronor i inkomst. Vad är det som är så skumt med det?

Jag behöver inte barnbidraget (just nu, vem vet hur det ser ut om fem år) men jag vill ha det ändå, för jag har betalat skatt för att alla, inklusive jag, ska kunna få barnbidrag när man får barn.
Varför skulle inte mitt barn ha samma värde i samhället som alla andra barn.
Samma sak gäller pappdagar, givetvis så ska jag försöka ta ut alla, jag har ju betalat för den rättigheten.

Precis så resonerar jag också.............

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...