Försäkringspremie efter kort förlust av körkort

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Detta är något som håller på att driva mig galen.

Detta gäller inte bara motorcykel utan också bil.

Jag lyckades 2011 bli av med kortet i två månader vid en omkörning på en viadukt där jag precis tittade över gränsen :huvet Jaja får stå mitt kast och cyklar/mopedera till jobbet i två månader.

Som en passionerad motorfordons förare så borde man tycka att det är nog men ikke!
Här kommer kniven i ryggen. Mina befintliga fordons försäkringar har inte rörts MEN så fort jag ska teckna en försäkring så försöker försäkringsbolagen råna mig om det inte är en veteranförsäkring med fast premie.

Kan ta några exempel.

Volvo S80 2,9 halvförsäkring 8000:- Innan 4500:- hel.

Yamaha MT09 7900:- hel. nu 16,000:-

Yamaha R1 21,000:- hel nu 39.000:-

Kawasaki z1000 2010 (innan när jag ägde den 6900:- hel. ska jag skaffa en igen 18,000kr)

Det går inte precis argumentera med dem heller. Att jag har varit helt skadefri sen jag var 16år och kört var dag vädert har tillåtit det skiter de fullständigt i.... Kan tillägga att jag är 27år nu så 11år utan trafikolycka med snitt 4500mil (sen 18år) om året borde vara mer än övertygande att jag borde få en förmånlig premie MEN nä!

Finns det något tips att lösa detta eller ska jag fortsätta att bli trampad på av giriga försäkringsbolag

I know the feeling... Så jäkla sämst! Hände mig för ett par år sedan.

Kan tipsa om Folksam, de är inte lika hårda på körkortsålder som de övriga bolagen.
De har mer den riktiga åldern som referens, MEN körkortsåldern har en lite påverkan på beslutet.

Det var så iallafall när jag hamnade i din sits, 2008 tror jag det var.
Länsförsäkringar, Trygg Hansa och IF var ett skämt, men inte Folksam.

Visst är det fantastiskt hur stelnackade de kan vara ibland. Var med om samma resa för några år sedan.:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?216183-F%F6rs%E4kring-efter-indraget-k%F6rkort

Mitt råd är helt enkelt att som vanligt fortsätta ringa runt till olika bolag och prata med dem. Har du tur så hittar du antingen någon som ser till totala tiden du haft kk, eller så hittar du något bolag som är billigare på just den hojen du funderar på.

Jag satte mig ner och ringde när jag försäkrade min S80 och de snackade något om någon ny bestämelse som kom vid nyårsskiftet som ställer till det för oss med lite otur. Kommer inte ihåg det i detalj men det var något om att hur länge du haft körkort räknas efter hur länge du har haft det obrutit.

Nu vet jag inte om det var just de aktuella bolagen jag hade att göra med som det beslutet påverkade eller det var almänt alla bolagen.

Jag förstår om jag blivit av med körkortet 6månader eller mer för då har man ändå gjort någon överträdelse av en grövre kaliber.

Detta suger ju totalt. Jag har ju alltid tänkt att man kan gasa lite extra på hösten eftersom jag då inte behöver kortet igen förrän på våren. Men ska man få en höjd försäkring (som redan är skyhög) så får man kanske ta det försiktigt.... SKIT

Har du ringt och kollat? För jag har för mig att det på nätet bara står när du fick tillbaka kortet och därmed är det nytaget. Ringer man kan de nog kolla upp att det bara varit återkallt en kortare period och då gå på ursprungliga tiden.

Sen är det ju självklart att de drar öronen åt sig när man har ett förflutet som trafik-outlaw. Inte direkt en minskad risk för deras del.

Försöker man se det från försäkringsbolagets sida så är det väl inte särskilt förvånande att de som ska betala dina, och de skador du orsakar, tar mer betalt av dig om du straffats för att inte kunna följa trafikreglerna.

Det minskar ju inte direkt risken för att du ska råka ut för en olycka som de i slutänden tvingas betala.

Jag tycker iofs att det är helt rätt att folk som skiter i allt och har "Close calls" varannan resa de gör ska betala betydligt mkt mer än de som följer varenda skylt eller pil. Men jag kan tycka att det borde vara självrisken som ökar istället för att folk ska slippa bli konstant straffade för något som kan bero på ett misstag.. typ att man missat en hastighetsskylt eller liknande.

Såg i den länken Bonzo la up att trygghansa skulle gå att förhandla med och nu har jag billig volvo S80 försäkring :tummenupp

Jag ringde runt fast hoppade över trygghansa för att de har försökt råna mig redan innan men tydligen har de blivit humanare nu när man börja närma sig 30 :)

Såg också att min tilltänkte Mitsubishi EVO X som nästa bil gick att helförsäkra genom dem. Otroligt när jag ringde bilsport, svedea, länsförsäkringar, watercircel, och if där de alla gemensamt hade rånaluvor.

Försöker man se det från försäkringsbolagets sida så är det väl inte särskilt förvånande att de som ska betala dina, och de skador du orsakar, tar mer betalt av dig om du straffats för att inte kunna följa trafikreglerna.

Det minskar ju inte direkt risken för att du ska råka ut för en olycka som de i slutänden tvingas betala.

Jag tycker iofs att det är helt rätt att folk som skiter i allt och har "Close calls" varannan resa de gör ska betala betydligt mkt mer än de som följer varenda skylt eller pil. Men jag kan tycka att det borde vara självrisken som ökar istället för att folk ska slippa bli konstant straffade för något som kan bero på ett misstag.. typ att man missat en hastighetsskylt eller liknande.

Ja, man får ju ändå vänta sig någon konsekvens. Har man nallat pengar i kassan så blir det kanske svårare att få jobba med företags pengar, pedofiler får svårt med jobb på dagis etc

Tycker du har en bra poäng med självrisken. Det klämer på rätt spik. fast tycker att försäkringsbolagen resonerar fel också. Jag har redan fått ett straff enligt svensk lag. Då ska inte försäkringsbolagen känna sig höga i hatten och fortsätta att tanka en på pengar.

Fortkörning är desutom inte något illdåd som roadrage, misshandel, våldtäckt eller mord som jag verkligen tycker ska ha konsekvenser efteråt. Fortkörning har inget ont uppsåt.

Vi är alla fartsyndare mer eller mindre. Men självmordspiloter är vi inte för det. Sen finns det klart dagar där vi lämnade förståndet hemma.

Jag satte mig ner och ringde när jag försäkrade min S80 och de snackade något om någon ny bestämelse som kom vid nyårsskiftet som ställer till det för oss med lite otur. Kommer inte ihåg det i detalj men det var något om att hur länge du haft körkort räknas efter hur länge du har haft det obrutit.

Nu vet jag inte om det var just de aktuella bolagen jag hade att göra med som det beslutet påverkade eller det var almänt alla bolagen.
Skitsnack från bolaget. Regelverket sätter sig inte in i hur dom räknar premier så länge dom inte diskriminerar (ger andra premier beroende på kön, homo/hetereo, religion, hudfärg etc). Dom får t.o.m. ge lägre premie till folk som blir av med kortet om dom känner för det. Eller som har vacker färg på bilen, primtal i regnumret eller vad nu dom vill tramsa med.

Det som har hänt, men mer än för något år sedan, är att uppgifterna dom får på körkortet är när man fick det senast, inte när man fick det från början. Det gär att de flesta (alla?) bolag först ger en sämre premie men om man pratar med dom så är vissa schyssta och räknar om, vissa gör det inte. Lämpligtvis nyttjar man dom i den första gruppen.

Skönt att det ser ut att lösa sig för TS! :tummenupp

Kan det verkligen bero på att du blivit av med kortet?

I och med att tiden går så känns det som om att det bara blir dyrare att försäkra fordon, speciellt hojar - så det kanske bara är en "allmän" höjning.

Försäkringsbonus baseras väl på hur länge du har haft körkort, samt eventuella skador. Har du "nytt" körkort, (som det räknas som när du får tillbaka ditt kort efter indragelse) så är du tillbaka på noll, eller den bonus som försäkringsbolaget har för de med nytt körkort. Där ligger förklaringen så vitt jag vet.

Det är delvis en teknisk sak - när bolaget kollar hur länge du har haft körkort så får dom besked om senast utfärdade behörighetsdatum. Jag fick problem med detta både när jag tog A och C, helt plötsligt var jag ny körkortsinnehavare. Ett samtal till bolaget löste detta problem.

Jag blev av med körkortet för ett par år sedan och när jag bytte bil förra åtet upptäcker jag att försäkringspremien var skyhög. Ringer in och frågar (länsförsäkringar) varför det är så högt.

Killen jag pratar med frågar om jag tappat eller tagit t.ex. mc-kort. Meddelar att jag tappat kortet och varav han frågar när jag tog det från början. Han skriver in det datumet i systemet och vips är premien på en bra nivå.

Han berättade att när man tar nytt eller tappar sitt körkort, så kan det bli så att systemet visar det som ett helt nytt kort och därav högre premie. Om detta stämmer har jag ingen aning om, men för mig betydde det 4500 hel/hel isf 10.000+ hel/hel.

Ring och prata med ditt försäkringsbolag, lycka till :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick