Två försäkringsfall:
1) Lämnar in en Yamaha moped för 100 mila service i slutet November. Får veta att gaffeln är böjd. (Jag har väl kört på någon trottoarkant med de små hjulen, van vid 28" trampcykelhjul....)
Det tar till slutet Februari innan klart med ny gaffel. 3 Månader, leveranstid från Japan/Kina ?
2) Lägger GSX1300R vid start, gubbstopp ! i Slutet Oktober, Folksam hänvisar mig till Bike Göteborg (senare Elit MC, nu nerlagt). Jag får tid 1:a veckan November för besiktning av skadorna: Repad Generatorkåpa, repad kåpa vänster sida, repad styrände vänster sida, avbrutet kopplingshandtag (yttersta biten, inga problem koppla), skadad vänster backspegel.
Får veta Bike Göteborg ska skicka rapporten till Folksam, ca 20000kr, för godkännande.
Sedan händer ingenting. I Februari ringer jag Bike, han som vet nått är sjuk. En vecka senare ringer jag på nytt, fortfarande sjuk. Mailar Folksam. Och får svar de godkände reparation i mitten November. Så en vecka senare slutet februari ringer jag på nytt Bike. Välkommen lämna in hojen. Så jag kör på de isiga och snöiga gatorna till Bike. Undrar hur lång tid det kommer ta ? Svar: Lackeraren behöver 2 veckor.
När det gått 3 veckor, mitten Mars kör jag ut till Bike. Hojen står orörd på gården. Bike saknar personal. När det gått ytterligare en månad April så är kåpan av och nylackad. Men får veta att Bike inte är Auktoriserade för Suzuki och därför har svårt få tag i reservdelar: Dvs Generatorkåpa, repad styrände vänster sida, avbrutet kopplingshandtag (yttersta biten, inga problem koppla), skadad vänster backspegel. Och får veta att den läcker olja. Mitt svar: Den har stått 3 månader hemma hos mig och har inte läckt någon olja. Läcker den olja är det nått ni dragit sönder.
Och får veta att jag behöver inte komma ut nått mera när hojen är klar kontaktar Bike mig.
Början Maj kontaktar jag Folksam. Talar om att jag vill ha hojen inlöst eftersom Bike inte kan får tag på reservdelar, Bike Göteborg är inte auktoriserade för Suzuki.
Får svar från Folksam att de inte tänker lösa in hojen, Bike Göteborg ska reparera den och Folksam trodde Bike Göteborg var auktoriserade för Suzuki.
En vecka senare ringer Bike, nu är hojen klar. 7 månader efter skadan. Jag hämtar den och får veta att vad det gäller oljeläckaget så hade dom förväxlat den med en annan hoj.
Den läcker inte.
Jag är inte förvånad över att Bike Göteborg, senare Elit MC är nerlagt.
Vad det gäller sk Kinakåpa har jag köpt en från Auctmarts 2021. För bli lite synligare i trafiken.
Orignal är min GSX1300R svart metallic.
Buy Suzuki Hayabusa GSX 1300R 2008-2020 Fairing P/N 2m34 kit at an affordable price.This item is a durable plastic that is not flimsy but also it have the shine and presence of plastic. Perfect fit for Suzuki Hayabusa GSX 1300R 2008-2020 Fairing P/N 2m34
shop.auctmarts.com
Utom priset kom efter nån dag en fråga från Paypal om jag ville försäkra transporten för US$ 25?
Jag valde försäkra transporten.
Sedan dröjde det en månad och så kom ett mail från
auctmarts med foto av "min" gula kåpa. Var det rätt kåpa ?
Jag bekräftade att det var rätt.
Sedan dröjde det 3 veckor så kom meddelande från Postnord att jag skulle betala "MOMS".
För två paket. Så jag betalade. Efter betalning tog det kanske 3 dagar till en Postare ringde på dörrklockan för att kolla om jag var hemma. Han hade leverans. Så jag ner med honom till bilen och bar själv upp den ena kartong av två kartonger.
Det tog alltså nästan prick 2 månader från 2021 8 April Paypal Auctmarts, -6049kr hos banken
=beställningen, till 7 juni betalar Momsarna till Postnord. Och 3 dagar senare var Postnord bilen hos mig. Utan förvarning. Tur jag var hemma.
Sedan
tog det resten av Juni för mig innan allt var på plats. Som dom skriver i medföljande papper, det är inte OEM prylar. Bra Auctmarts skickar med massvis med Rostfria skruvar. För det blev skruv på några ställen där det är "plastnitar" original. Glappade för mycket.
Men annars inga problem. Som jag ser det. Och den syns betydligt bättre nu !
Egentligen ville jag ha en blandning av Gult och Blått. Så jag beställde en Blå kåpa för 6 veckor sedan. Har fått veta att pga Covid kan den ta längre tid innan leverans.
(Shanghai nerstängt just nu, men min gula kåpa kom med flyg(?) från Hongkong.....)
Så beställer du en Kina kåpa från Auctmarts till din Honda idag.
Kan du i bästa fall hoppas på leverans mitten Juni.
Men troligen kommer det pga Covid i Kina ta lite längre tid.
Och sedan tar det lite tid få allt på plats.
(Strålkastare, blinkers, bakljus osv. ska ju flyttas....från originalkåpa till Kinakåpan)