Försäkringsskada?

Bill G

"A tribute to Goatse"
Gick med
10 Mar 2003
Ort
solna
Hoj
KTM
En arbetskamrat lyckades idag med bedriften att välta min parkerade mc, en Kawa ZX6R -95.

Hur ska jag hantera situtionen?

Vänster kåpa,tank,handtag,blinkers fick sig mer eller mindre lite törnar.

Till saken hör att allt detta redan var lite sjaskigt efter en tidigare vurpa och att jag redan har nya(begagnade) delar(måste lackas).

Hur ska situationen lösas och mannen straffas?
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Kräv honom på alla reperationskostnader och få en ovän för livet.

Säg att du inte vill ha en spänn och få en vän för livet.

Jag skulle nog säga att han får ta det på sin hemförsäkring. De flesta tycker nog att det är rättvist. Om det inte går får han betala sjävrisken på vagnskadeförsäkringen. Om du sedan inte har helförsäkring börjar det bli jobbigt...
 

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen hoj numer
Bill G skrev:
En arbetskamrat lyckades idag med bedriften att välta min parkerade mc, en Kawa ZX6R -95.

Hur ska jag hantera situtionen?

Vänster kåpa,tank,handtag,blinkers fick sig mer eller mindre lite törnar.

Till saken hör att allt detta redan var lite sjaskigt efter en tidigare vurpa och att jag redan har nya(begagnade) delar(måste lackas).

Hur ska situationen lösas och mannen straffas?

Tja, det är din kollegas fel. Ta det på försäkringen, han lär ju inte tycka det är kul att slanta upp tiotusentals stålar för att fixa din hoj. Men sen känns det ju jävligt drygt att be kollegan om att slanta till självrisken. Men vad ska du göra egentligen? Du vill väl ha en shysst hoj? Nu lär du dessutom få helt nya kåpor, skitsnyggt... ;)

Därför jag alltid väntar med att laga skador jag orsakat på min hoj/bil :cool: , det kan ju faktiskt hända att du slipper betala för det själv....

(Ägt taxibil innan...) :crash
:cool:
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Vält hans hoj imorrn! :crash

Jag röstar på att han ska betala allt utan inblandning av försäkringsbolag, dags att slarvpellarna ibland oss för göra rätt för sig!
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
har du nya bitar ligger så ber du honom slanta lacken på dom det är ett alternativ! lösa en självrisk för en sån sak är lite fel tycker jag visst är det skillnad på en ny gixxer1000 -03 och en kawa med 8år på nacken, men visst är det jävligt surt när nån annan lyckas välta hojen.. hade du ändå planer på att byta ut den sidan så kan du väll be om att han slantar lacken???
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ta inte det på din försäkring för bövelen. Dår ryker ju bonusen all världens väg.
 

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Dals Långed
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Borde väl inte vara så svårt.

Det borde väl belasta HANS försäkring för alla dina skador oavsett vad DU har för försäkring. Det är ju han som är vållade till skadan så då ska ju du inte hosta upp någon själrisk heller?

För det var väl med ett fordon han välte din hoj eller var det personligen?
Gjorde han det utan fordon så blir det ju lite knivigare förståss....
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gustav1 skrev:
Ta inte det på din försäkring för bövelen. Dår ryker ju bonusen all världens väg.

Vagnskada påverkar inte bonus. Bonus påverkas enbart om du är vållande och din trafikförsäkring nyttjas.
 

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skogen utanför Gävle
Hoj
1995 Kawa zx9r
Frågan är ju hur hög självrisk du har på din vagnskadeförsäkring. Blir förmodligen dyrare eller jämnt upp med reparationer. Men det borde gå på hans försäkring. Var inte hans fordon inblandat så har han väl nån annan försäkring, typ hem eller nått.

Klart han ska betala. Kan ju kännas surt att be en vän om ersättning men det är ju lika surt av honom att inte göra rätt för sig i så fall, eller?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Teddy skrev:
Vagnskada påverkar inte bonus. Bonus påverkas enbart om du är vållande och din trafikförsäkring nyttjas.

Jahadu. Då lärde man sig nåt idag också. :)
 

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Dalby [Skåne]
Hoj
KTM 990 Superduke
Är han en vän så erbjuder han sig att betala på något sätt, eller hur?

Gör han inte det och försöker slingra sig så är han inte mycket till vän och då borde du verkligen se till att han får betala!!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top