Försäkringstråden 2006

Robz

Guest
Dax igen för den årliga debatten :D
Ringde just Folksam för att kolla hur mycket jag skulle betala om jag gick SMCs gas o sladd kurs... 4997:- mot dagens 8831:- hos LF!!!
Dock krävs den dyrare 2-dagars kursen för klass 7 (eller 11) hojjar - 3000:-
Som avslutning chansade jag på pris utan denna kurs: 6372:- !!!! :banana

Verkar som om Folksam sänkt sina priser detta året generellt.

Bara att ringa:
020-950950

Dessutom var svaret glasklart - Försäkringen inklusive vagnskada gäller på bana om det inte rör sig om tävling eller tidtagning!

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
1-dagars BKK på Knutstorp ska räcka för sporthojar (7-11), iaf enligt infon som gick ut förra veckan(?).

Jag ringde till dom förra måndagen och fick en härlig offert på 22500:- efter godkänd kurs. Samma förfrågan till folksam på MC-mässan i januari gav mig ett pris på 8400:-. :3freak

All heder till SMC för den nya försäkringen, men det är fortfarande lotteri vad man får för pris av bolagen.

Robz

Guest
xyx skrev:
1-dagars BKK på Knutstorp ska räcka för sporthojar (7-11), iaf enligt infon som gick ut förra veckan(?).

Jag ringde till dom förra måndagen och fick en härlig offert på 22500:- efter godkänd kurs. Samma förfrågan till folksam på MC-mässan i januari gav mig ett pris på 8400:-. :3freak

All heder till SMC för den nya försäkringen, men det är fortfarande lotteri vad man får för pris av bolagen.

En dag (steg 1) verkar inte räcka:
http://www.motorcyklisterna.org/medlem/formaner/forsakring.asp

vidare har jag förstått att alla handläggare inte är informerade än om SMC samarbetet - ring igen... :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Intressanta siffror! Har du koll på om det var helförsäkringsdelen som stod för det stora tappet i pris eller om man kan räkna med stort tapp för oss som bara kör halv (dvs om trafikdelen går ner motsvarande).

Gixxern är hos just folksam och ja, jag kan ringa själv och fråga men hur kul är det om du redan vet :)

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Robz skrev:
Dessutom var svaret glasklart - Försäkringen inklusive vagnskada gäller på bana om det inte rör sig om tävling eller tidtagning!

Endast i sammarbete med SMC Kurser! Det är jag helt säker på.

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
behöver inte bry mig om sladd o broms kurs 3800kr nåntig per år hel/hel på min R1-00 dom sänkte premien med 50kr detta året :tummenupp

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Robz skrev:
En dag (steg 1) verkar inte räcka:
http://www.motorcyklisterna.org/medlem/formaner/forsakring.asp

vidare har jag förstått att alla handläggare inte är informerade än om SMC samarbetet - ring igen... :tummenupp

Jorå, de ska räcka med en dag:
Kursutbudet nedan märkta med ** tillhör godkända utbildningar fört premieklass 7-11.
Broms & kurv Ring Knutstorp ** 8 maj
Från:
http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning-folksam.asp

Och handläggaren jag pratade med försäkrade ett par gånger att det var den nya SMC-försäkringen som jag fick offert på. Dock sa hon att det var första samtalet hon fått om den.
Jag ska försöka igen efter jag kört den 8/5.

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Robz skrev:
Dax igen för den årliga debatten :D
Ringde just Folksam för att kolla hur mycket jag skulle betala om jag gick SMCs gas o sladd kurs... 4997:- mot dagens 8831:- hos LF!!!
Dock krävs den dyrare 2-dagars kursen för klass 7 (eller 11) hojjar - 3000:-
Som avslutning chansade jag på pris utan denna kurs: 6372:- !!!! :banana

Verkar som om Folksam sänkt sina priser detta året generellt.

Bara att ringa:
020-950950

Sänkt pris beror säkert på att både du o hojen är äldre :7peta

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
rookie skrev:
De skriver iaf inget om enbart SMC-kurser i sina villkor...

Nä, det skriver dom inte. Men om du tittar i villkoren för SMC försäkringen är det uppradat trafik, delkasko & vagnskada som gäller för körning arrangerat av SMC. Om du sen titta i övriga villkor ( Om du inte tecknar SMC)
Står det " tävling eller träning inför tävling om vi inte särskilt åtagit oss detta" . Särskilt åtagande är SMC BKK kurs detta är givetvis en tolkningsfråga. Det är inte många som fått ut någon vagnskada efter vurpa på bana, jag vet ingen, känner du någon?

Och chansa är inte någon vidare god idé. Ring gärna Folksam och hör om helförsäkring för bankörning gäller utan SMC regi eller SMC försäkring, så vet du med säkerhet + ta namn på personen du talar med :tummenupp

Robz

Guest
gamle skrev:
Sänkt pris beror säkert på att både du o hojen är äldre :7peta
Du har din försäkring gratis va? :hihi

EDIT
@PJohan: Jag kollade endast hel/hel
@ZS: Jag frågade uttryckligen om den gällde utanför SMC-körningar, dock ej tävling/tidtagning - men återigen kan man inte lita fullt ut på handläggarna. Men jag kan tänka mig att de marknadsanpassat sitt erbjudande för att matcha LF.

Last edited:

Robz

Guest
Zilversurfer skrev:
Endast i sammarbete med SMC Kurser! Det är jag helt säker på.
Jag har nu dubbelkollat - Folksam har fått ut ett internt meddelande som löd i stil med "Vagnskademomentet gäller för avrostning och körning på inhägnad bana som inte avser tävling eller träning för tävling" - dock ville hon inte faxa över detta :argpådato
Hon menade att den gäller oavsett vilken klubb, sammanslutning etc. som arrar, så länge ovanstående är uppfyllt.
Nåja - varje skada brukar ändå bedömas enskilt, så... men om någon lyckas få något skriftligt, vänligen lägg upp det här.

PS.
Att INTE ha licens måste ju bevisa att man inte har för avsikt att tävla, va? :hihi
DS.

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Nappe skrev:
behöver inte bry mig om sladd o broms kurs 3800kr nåntig per år hel/hel på min R1-00 dom sänkte premien med 50kr detta året :tummenupp
Vem får du fjäska för att få det priset :va :va eller den är reggad som eu-moppe :tungan

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Robz skrev:
Jag har nu dubbelkollat - Folksam har fått ut ett internt meddelande som löd i stil med "Vagnskademomentet gäller för avrostning och körning på inhägnad bana som inte avser tävling eller träning för tävling" -

Då är det bara att gasa till det rasar på SRW :tummenupp ( Du betalar om det inte stämmer)

Problemet är att Försäkringstjänstemännen inte se skillnad på SMC BKK & om du kör på en körning på Anderstorp som Skalman & Humlan arr. Men det tror jag skaderegleraren gör.

Mvh//ZS

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Ringde Folkskam idag o kollade angående premie etc etc.

När jag frågar om vagnskada vid bankörning så säger tjejen NÄÄÄÄÄÄÄÄ DEN GÄLLER INTE. Hmmmm det var inte riktigt vad dom sa när jag teckande försäkring med dom. :mad:

Premien är väl ok men frågan är om man skall ta hel eller halv. 10 700 hel/hel för min tia. Hälften vid halv :va

Sen e ju osså frågan vad kostar det att fixa hojen, kanske bättre kraschpuckar o halv än hel och ändå en heeeeeelvetes hör självrisk.

Funderar rejält där :va :4skrika

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Deagol skrev:
Ringde Folkskam idag o kollade angående premie etc etc.

När jag frågar om vagnskada vid bankörning så säger tjejen NÄÄÄÄÄÄÄÄ DEN GÄLLER INTE. Hmmmm det var inte riktigt vad dom sa när jag teckande försäkring med dom. :mad:

Premien är väl ok men frågan är om man skall ta hel eller halv. 10 700 hel/hel för min tia. Hälften vid halv :va

Sen e ju osså frågan vad kostar det att fixa hojen, kanske bättre kraschpuckar o halv än hel och ändå en heeeeeelvetes hör självrisk.

Funderar rejält där :va :4skrika

Gäller endast i SMC regi! Hur många gånger skall jag behöva säga det?

Så din körning på Knudan med SMC, har du inget att oroa dig för. I andras regi av körningar, får ni själva bedömma.

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Zilversurfer skrev:
Gäller endast i SMC regi! Hur många gånger skall jag behöva säga det?

Så din körning på Knudan med SMC, har du inget att oroa dig för. I andras regi av körningar, får ni själva bedömma.

Nja det var inte vad hon sa inga bankörningar överhuvudtaget , men när jag teknade med folkskam så frågade jag specifikt om vagnskada och t ex SRW o säljaren sa jupp sålänge det inte är, tävlig, träning eller tidtagning :confused:

jaja skitsamma får låta bli att klota bara :brinnerup

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...