Försäkringstrubbel med ostrypt hoj.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
försäkringstrubbel?

Funderar på att skaffa mig en 125:a som "vintermoppe" :tomten och undrar lite om någon här på forumet har fått några problem med försäkringsbolaget efter en olycka.
D.v.s. Har någon här kört ostrypt (strypt i regbeviset) och inte fått ut någon ersättning?

Vill inte chansa i onödan men 11Kw är lite tamt.... :cpparty

Edit: Jag har A-kort för tung mc men vill ha en så lätt och smidig mc som möjligt i snömodden.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
zappen skrev:
Funderar på att skaffa mig en 125:a som "vintermoppe" :tomten och undrar lite om någon här på forumet har fått några problem med försäkringsbolaget efter en olycka.
D.v.s. Har någon här kört ostrypt (strypt i regbeviset) och inte fått ut någon ersättning?

Vill inte chansa i onödan men 11Kw är lite tamt.... :cpparty

Edit: Jag har A-kort för tung mc men vill ha en så lätt och smidig mc som möjligt i snömodden.

Enda problemet du kan få är att dom vägrar betala vagnskada... Ersättning på personer och andra fordon än ditt eget måste dom pröjsa.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
cRoC skrev:
Enda problemet du kan få är att dom vägrar betala vagnskada... Ersättning på personer och andra fordon än ditt eget måste dom pröjsa.

Ok, tänkte bara ha halvförsäkring och det var mest personskador och andra fordon som jag var rädd för att man får betala själv.

Men har du själv el kompisar som råkat ut för problem eller gissar/tror du att det är så? (vill vara absolut säker..) :confused:

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Du har aldrig funderat på att ringa försäkringsbolaget du tänkte ha? Tror dom kan svara på din frågor bättre. Glöm inte att du FÅR fråga allt, dom nekar dig INTE försäkring för att du frågar en "dum fråga".

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Itacha75 skrev:
Du har aldrig funderat på att ringa försäkringsbolaget du tänkte ha? Tror dom kan svara på din frågor bättre. Glöm inte att du FÅR fråga allt, dom nekar dig INTE försäkring för att du frågar en "dum fråga".

Är lite misstänksam att den person man pratar med på försäkringsbolaget inte kan reglerna fullt ut och att muntliga löften över telefon inte är värt något efteråt. Men igentligen har du rätt, om man inte vågar fråga får man inget svar. :tungan

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har ingen vän som råkat ut för något, men ring försäkringsbolaget och be om informationen SKRIFTLIGT!

Edit: Det står i körkortsboken att dom inte kan neka betalning, förutom om man är rattfull eller liknande (trim spelar ingen roll).

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Varför strypa om du har A-körkort? Nuförtiden beror inte din premie på kW antal, utan på model och ursprungs kw. Är ytterst få bolag längre som kör på den gamla stilen där kW antalet betydde "allt".

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Spiken skrev:
Varför strypa om du har A-körkort? Nuförtiden beror inte din premie på kW antal, utan på model och ursprungs kw. Är ytterst få bolag längre som kör på den gamla stilen där kW antalet betydde "allt".

Funderar på dt125r från åren 93-97. Kan inte tänka mig att det finns någon till salu i Sverige som är ostrypt både i verkligheten och på regbeviset. samtidigt vill jag inte kosta på mig att omregga till full effekt (om det nu går på de årsmodellerna).

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...