Försäkringvillkor

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Försäkringsvillkor

Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.

För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!

Har här under gjort en sammanställning av de stora försäkringsbolagen villkor:

Folksams försäkringsvillkor:

Vi betalar inte skada som hänt under tävling, träning, uppvisning, övningskörning eller liknande användning av motorcykeln inom inhägnat tävlingsområde samt annat avlyst område eller väg avsett för sådan användning eller som hänt under hastighetskörning med motorcykeln såsom till exempel streetrace eller bankörning.

Slutsats: Försäkring gäller EJ!!

Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

IF:

– Försäkringen gäller inte om du, eller någon annan med din tillåtelse, använder försäkrat fordon och fordonet används under tävling eller träning för tävling, eller vid körning på inhägnat tävlingsområde.

Trygghansa:

När gäller inte trafikförsäkringen:

• motordrivet fordon när det används för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde

Slutsats: Försäkring gäller EJ!! (Efter telesamtal säger en skadereglerare: "Att personskada kan i mycket få undantagsfall täckas av föräkringen.")

Länsförsäkringar:

313 Försäkringen gäller inte vid skada:

c) som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former (till exempel street race). Kan du visa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Slutsats: Försäkringen gäller EJ!! (Då de efter telesamtal med trafiksäkerhetsfrämjande former endast räknar SMC.)

Skriver inte detta för att "gnida" in något utan för att göra er medvetna om hur det ser ut när man läser hela försäkringsvillkoret, då det är lätt o tro att man är försäkrad när man i själva verket inte är det!!

:tummenupp

Last edited:

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Det man dock kan göra är att sätta sig ner med försäkringsbolagen och diskutera fram hur man tex kan göra grön och gul grupp till "trafiksäkerhetsfrämjande former" så att man har samma/liknade villkor som på en SMC körning. Det är dock mycket lättare att förhandla när man har 300st medlemmar bakom sig.

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
Det man dock kan göra är att sätta sig ner med försäkringsbolagen och diskutera fram hur man tex kan göra grön och gul grupp till "trafiksäkerhetsfrämjande former" så att man har samma/liknade villkor som på en SMC körning. Det är dock mycket lättare att förhandla när man har 300st medlemmar bakom sig.

Vill bara visa hur det ser ut underdagens förutsättningar. Sen undrar jag hur många som skulle vilja att våra körningar såg ut som SMC´s.

Men absolut värt att disskutera.

Robz

Guest
SMCs körningar numera ser ut så här i steg 4:
Man är max 4st (oftast 2-3st) på en Instruktör.
Man kör ett pass i högt tempo och Instruktören lägger märke till vad som behöver utvecklas/övas på varefter skräddarsydd utbildning följer.
Det handlar numer om att KÖRA! Inget med gåsrad eller bromsövning.
I steg 4 ingår t o m racestart som avslut, för att deltagarna i detta steg även skall lära sig behärska fullt ös från stillastående samt känna av lite stress som påverkar deras körsätt.

Jag vill nog påstå att det har skett radikala förändringar i SMC BKK... :tummenupp

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
R1 -04, ERF#47
SMCs körningar numera ser ut så här i steg 4:
Man är max 4st (oftast 2-3st) på en Instruktör.
Man kör ett pass i högt tempo och Instruktören lägger märke till vad som behöver utvecklas/övas på varefter skräddarsydd utbildning följer.
Det handlar numer om att KÖRA! Inget med gåsrad eller bromsövning.
I steg 4 ingår t o m racestart som avslut, för att deltagarna i detta steg även skall lära sig behärska fullt ös från stillastående samt känna av lite stress som påverkar deras körsätt.

Jag vill nog påstå att det har skett radikala förändringar i SMC BKK... :tummenupp

Kan köpa en del av konceptet. Självklart är det bra att alla de som kör får så mycket hjälp så möjligt och kan utbildas/utvecklas. Sen om det skall se ut så på alla körningar (1-2grupper /körning) bör disskuteras. Givetvis skall det finnas tillräckligt många instruktörer så hjälp/stöd/tips kan erhållas.

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Kan ju lite vara värt att notera att hela den där prylen med att försäkringen inte gäller på bana/inhägnat område osv kommer ifrån Trafikskadelagen. Alltså inte direkt något försäkringsbolagen hittat på själva, utan en grej dom sett i lagen och tyckte lät vettigt...

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Min erfarenhet av försäkringsbolag är att de kommer att luta sig tebax o hänvisa till TFF tolkning av trafikskadelagen.

http://www.tff.se/upload/Aktuellt/Info_TSL-MTFL _2_.pdf

Därför är det en mycket god ide att teckna så många olyksfallsförsäkringar som möjligt. Premierna brukar ligga på 300-1000 kr/år Obs Endast en av dom kommer att stå för kostnaderna initialt men alla faller ut vid någon form av invaliditet. Det är inga stora pengar man får för mindre blesyrer men lite plåster blir det.

Robz

Guest
Det har varit mycket disskussioner om försäkringar hit o dit, många som tror, känner någon som... osv.

För min del , vet jag att om man skall ha någon "chans" mot försäkringsbolagen skall det finnas något "skrivet" att komma med när något händer. Det enklaste är att börja med att läsa deras egna villkor!
....
Bilsport & MC:

Försäkringen gäller inte för skada:
� Som uppstår vid tävling eller träning inför tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former.

....
Skriver inte detta för att "gnida" in något utan för att göra er medvetna om hur det ser ut när man läser hela försäkringsvillkoret, då det är lätt o tro att man är försäkrad när man i själva verket inte är det!!

Uppdatering på saker jag redan visste var möjligt;
BRH (Bröderna Hörberg) hade idag en Bandag på Knudan...
Bilsport & MC:
Efter ett fåtal telefonsamtal från Caroline på BRH, som förklarade förutsättnngarna (Endast reggade o försäkrade hojar, utan tävlingsmoment, med Instruktör i Grupp 1 & 2) så gällde helkasko i grupp 1 & 2!!

FOLKSAM: Trafikförsäkring gäller i dessa två grupper! (Hmmm... nog det intressantaste/bästa ställningstagandet...!!!)

Sveland:
http://www.sveland.se/hemsida_2008/index.lasso
Helkasko gäller i grupp 1 & 2

Gissa vilka grupper som var överbefolkade idag...

Känns lite som, "vad var det jag sa' " :tungan:krama

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Bilsport & MC:
Efter ett fåtal telefonsamtal från Caroline på BRH, som förklarade förutsättnngarna (Endast reggade o försäkrade hojar, utan tävlingsmoment, med Instruktör i Grupp 1 & 2) så gällde helkasko i grupp 1 & 2!!

FOLKSAM: Trafikförsäkring gäller i dessa två grupper! (Hmmm... nog det intressantaste/bästa ställningstagandet...!!!)

Sveland:

Jo, dom var säkert överbefolkade pga det eftersom informationen gavs på plats och inte innan.
Ge dig Robz...

Robz

Guest
Jo, dom var säkert överbefolkade pga det eftersom informationen gavs på plats och inte innan.
Ge dig Robz...
??

Intressant nog trodde man grupp 3 o 4 skulle bli störst... (EDIT: Gruppindelningen skedde konstigt nog idag på plats - inte innan; alltså EFTER att info om försäkringsfrågan gavs /EDIT)
Undrar om intresset för körningen blivit mindre om försäkringsfakta varit kända innan... :rolleyes:
"Den som inte vill har 1000 ursäkter..."

Säg till den dag ni får problem med "beläggningen" vid körningar - jag tror mig ha lösningen... om det då inte är försent :tungan

...är vi äntligen igång igen, du o jag, efter 6 månader stiltje? :yoparty:D:krama

Last edited:

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
??

Intressant nog trodde man grupp 3 o 4 skulle bli störst... (EDIT:Gruppindelningen skedde konstigt nog idag på plats - inte innan)
Undrar om intresset för körningen blivit mindre om försäkringsfakta varit kända innan... :rolleyes:
"Den som inte vill har 1000 ursäkter..."

Säg till den dag ni får problem med "beläggningen" vid körningar - jag tror mig ha lösningen... om det då inte är försent :tungan

Att försäkringarna skulle gälla Grupp 1 och 2 var ingen information som fanns INNAN körningen. Så vad var orsaken att dom grupperna hade så mkt folk?
Inte hade det med några försäkringar att göra i alla fall.
Möjligen att Bröderna Hörbergs har mycket touringfolk till kunder...

Jag tror vi får vara överens om att vi inte är överens helt enkelt. Det här kan ältas i evigheter.

Robz

Guest
Att försäkringarna skulle gälla Grupp 1 och 2 var ingen information som fanns INNAN körningen. Så vad var orsaken att dom grupperna hade så mkt folk?
Inte hade det med några försäkringar att göra i alla fall...

Ber om ursäkt - jag var lite otydlig ovan - tillrättat nu, vänligen läs igen, med min EDIT.
Gruppindelningen skedde konstigt nog först IDAG... efter att försäkringsinfon gavs. Dessförinnan trodde man grupperna skulle vara jämna eller med flertalet i 3 o 4.

Förresten - tror du det finns folk som avstått köra idag pga från början planerade blandade grupper? Jag har 2 st på jobb som kom med det som första fråga.......

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Ber om ursäkt - jag var lite otydlig ovan - tillrättat nu, vänligen läs igen, med min EDIT.
Gruppindelningen skedde konstigt nog först IDAG... efter att försäkringsinfon gavs. Dessförinnan trodde man grupperna skulle vara jämna eller med flertalet i 3 o 4.

Förresten - tror du det finns folk som avstått köra idag pga från början planerade blandade grupper? Jag har 2 st på jobb som kom med det som första fråga.......

Fast, vad en väldigt oerfaren banarrangör tror o tycker spelar väl inte så stor roll egentligen? Eller? Det beror ju helt på var man gått ut med reklam för körningen...

Stod det nånstans att det skulle vara blandade grupper? Jag får villigt erkänna att jag inte tänkt på det. Kan hända jag fått köra i "vit" grupp i såfall med min oreggade hoj o det hade väl gått, men jag hade inte haft där o göra. Vi hade två personer i vår "röda" grupp som inte fick köra med er "gatdårar". Det gick okej, men det var REJÄLA fartskillnader, vilket knappast är optimalt. Dom hade haft mer ut av körningen i er grupp...

Att folk på DITT jobb ställer den frågan är jag inte alls förvånad över Robin ;)
Folk på mitt jobb ställer den inte kan jag meddela...

Robz

Guest
...Att folk på DITT jobb ställer den frågan är jag inte alls förvånad över Robin ;)
Folk på mitt jobb ställer den inte kan jag meddela...

Jasså!! Du mörkar fakta o undanhåller info?
Folk hos dig får en ny skärm, tror datorn blivit bättre/snabbare o du håller med... :rofl :yoparty
(Nu fick jag banne mig till det - håll med ;) )

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Litar man på att det som sagts i telefon gäller om det verkligen händer nåt? Har väl hänt förr att försäkringsbolag ändrat sig när de väl ska ut med stålar om det inte finns på papper...

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
Robs Kan du fixxa detta papper. För jag har svårt att tro på detta i tredje hands uppgifter.
Jag tror på detta http://www.freespeed.nu/smc/tsl-mtfl.pdf

/Percy

Bilsport & MC:

Sveland:

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...